Personalkostnader
Vad har en arbetsgivare för kostnad för en fast anställd vad gäller arbetsgivaravgifter och skatter?
Vad har en arbetsgivare för kostnad för en fast anställd vad gäller arbetsgivaravgifter och skatter?
Den anställdes bruttolön * 1,3142
En lön på 28000 kr kostar c:a 16000 kr i skatt och arbetsgivaravgifter.
För att vara på den säkra sidan räknar jag att tjänar någon 100:- itimmen (innan skatt) så när allt är betalat på denna anställde så har den kostat mig 225:-.
Tänk även på semester som måste arbetas in och ev sjukdom som kan kosta. En anställd är oftast lite slarvigare m kläder o redskap m.m.
Har inte koll på vad dom ollka avgifterna/skatterna heter. Revisorn sköter detta men det är betydligt mer än 31%, som jag skrev tidigare
Personalens löneskatt och arbetsgivaravgifter är det som arbetsgivaren betalar.
Skatter som betalas/kostnadsförs i samband med en löneutbetalning är källskatt (dras från den anställdes bruttolön) och arbetsgivaravgift. Utöver detta kan man även betala avtalsförsäkringar och avtalspensioner men som namnen antyder så är det avgifter som kan vara reglerade i avtal, det är alltså inget tvång att betala dessa rent lagligen om inget avtal finns som styr dessa.
Utöver lön så kostar självklart en anställning mer än så. Rekrytering, upplärning, sjukdomsfall och semester är även det kostader som bör räknas in, direkt eller inderekt. Men nu frågade ju inte TS om det utan om skatter på lön.
Om du vill veta mera om lönekostnader vill jag tipsa dig om Lön för Mödan på www.lonformodan.se
Där finns det lönefakta. Läs också LöneSkolan och du hittar också en del kollektivavtal.
Lön, arbetsgivaravg. 15,49% för ungdomar, t om 25 år, 31, 42 % för oss vanliga och 10,21% för pensionärer som fortfarande jobbar. Och i de arbetsgivaravgifterna ingår pensionsförsäkring, sjukförsäkring och andra olika försäkringar för anställda.
Det kostar väldigt mycket.
Staten är ännu värre! Vi får lägga på 53% på lönekostnaden för alla avgifter av olika slag. När jag jobbade kommunalt var det 43-44% som var påslaget.
Som statiligt anställd har man oerhört generösa förmånder då det gäller ledigheter av alla de slag. Bra men det kostar mycket pengar.