• Jossofräs

Personalkostnader

Vad har en arbetsgivare för kostnad för en fast anställd vad gäller arbetsgivaravgifter och skatter?

• Svar på tråden Personalkostnader
  • Roxter

Den anställdes bruttolön * 1,3142

• Impega

En lön på 28000 kr kostar c:a 16000 kr i skatt och arbetsgivaravgifter.

• Impega
    Roxter skrev 2011-09-12 09:06:47 följande:
    Den anställdes bruttolön * 1,3142
    Det är ju bara skatten det... arbetsgivaravgifterna tillkommer... 
  • Linda5

För att vara på den säkra sidan räknar jag att tjänar någon 100:- itimmen (innan skatt) så när allt är betalat på denna anställde så har den kostat mig 225:-.

• Linda5

Tänk även på semester som måste arbetas in och ev sjukdom som kan kosta. En anställd är oftast lite slarvigare m kläder o redskap m.m.

• Vildand
    Impega skrev 2011-09-12 09:08:52 följande:
    Det är ju bara skatten det... arbetsgivaravgifterna tillkommer... 
    Skatten brukar ingå i bruttolönen .
  • Impega
    Vildand skrev 2011-09-12 09:52:21 följande:
    Skyller på att det är måndag.. har nog inte vaknat än..
  • Linda5
    Vildand skrev 2011-09-12 09:52:21 följande:
    Men det är ju bara skatten som löntagaren betalar. Sen ska ju arbetsgivaren betala in ännu mer.
  • Impega
    Linda5 skrev 2011-09-12 10:02:23 följande:
    Men det är ju bara skatten som löntagaren betalar. Sen ska ju arbetsgivaren betala in ännu mer.
    Är samma skatt... det som tillkommer är arbetsgivaravgiften... Löntagaren betalar inte in nån skatt utan det sköter arbetsgivaren. 
  • Vildand
    Linda5 skrev 2011-09-12 10:02:23 följande:
    Ja, vanligtvis kallat arbetsgivaravgift på drygt 31%. Vad är det för ytterligare skatter du tänker på?
  • Linda5

Har inte koll på vad dom ollka avgifterna/skatterna heter. Revisorn sköter detta men det är betydligt mer än 31%, som jag skrev tidigare

• Impega

Personalens löneskatt och arbetsgivaravgifter är det som arbetsgivaren betalar.

• Vildand
    Linda5 skrev 2011-09-12 10:19:10 följande:
    Har inte koll på vad dom ollka avgifterna/skatterna heter. Revisorn sköter detta men det är betydligt mer än 31%, som jag skrev tidigare
    Ofta tillkommer ju en 5-6% i försäkringar också. Men betalar du skatt utöver den löneskatt som ingår i bruttolönen så skulle jag ju rekommendera byte av revisor .
  • Roxter

Skatter som betalas/kostnadsförs i samband med en löneutbetalning är källskatt (dras från den anställdes bruttolön) och arbetsgivaravgift. Utöver detta kan man även betala avtalsförsäkringar och avtalspensioner men som namnen antyder så är det avgifter som kan vara reglerade i avtal, det är alltså inget tvång att betala dessa rent lagligen om inget avtal finns som styr dessa.

Utöver lön så kostar självklart en anställning mer än så. Rekrytering, upplärning, sjukdomsfall och semester är även det kostader som bör räknas in, direkt eller inderekt. Men nu frågade ju inte TS om det utan om skatter på lön.

• 20110209

Om du vill veta mera om lönekostnader vill jag tipsa dig om Lön för Mödan på www.lonformodan.se
    Där finns det lönefakta. Läs också LöneSkolan och du hittar också en del kollektivavtal.

• korfu08

Lön, arbetsgivaravg. 15,49% för ungdomar, t om 25 år, 31, 42 % för oss vanliga och 10,21% för pensionärer som fortfarande jobbar. Och i de arbetsgivaravgifterna ingår pensionsförsäkring, sjukförsäkring och andra olika försäkringar för anställda.

• Paradigm

Det kostar väldigt mycket.

• Kastrullresan

Staten är ännu värre! Vi får lägga på 53% på lönekostnaden för alla  avgifter av olika slag. När jag jobbade kommunalt var det 43-44% som var påslaget.

Som statiligt anställd har man oerhört generösa förmånder då det gäller ledigheter av alla de slag. Bra men det kostar mycket pengar.

Svar på tråden Personalkostnader