• Anonym (Kitty)

Hur får jag tag på en renrasig katt att avla på?

Jag har en blandrashane hemma och letar efter en renrasig honkatt som jag skulle vilja ta en kull på. Någon som har tips på hur man kan gå tillväga? Jag kommer ta hand om kattungarna och hitta bra, livslånga hem till dem, ge dem bra foder, vaccinationer osv. Men jag orkar inte gå igenom allt tjafs med stamtavlor, avelsavgifter mm. Raskattsuppfödare verkar dock tro att de fortfarande äger katten och har rätt att bestämma över sin kattunge, trots att man betalar mellan fem till tiotusen för den - trots att jag äger katten, så har jag ingen rätt att ta en kull!? 

Nån som har tips på hur jag kan gå tillväga? Finns det raskattsuppfödare som inte bryr sig om att man tar en kull på deras katt?  

• Svar på tråden Hur får jag tag på en renrasig katt att avla på?
  • Anonym (sorry)

Nej det tror jag inte.
    Särskilt inte eftersom det är du som har hannen.
    Hade du haft honan hade du kanske haft en chans, men inte nu.
    Tror ingen vill avla sin renrasiga med en blandis och ha en dräktig katt och sedan ungar i 12v.
    Fast du menar kanske att du skulle fodervärda katthonan under tiden?

Nej du, där tror jag att du inte har en chans att få napp.
    Isf hos ngn mindre seriös uppfödare.
    Större chans att du köper dig en renrasig honkatt själv.
    Varför vill du så gärna avla på din blandras? 

• Mynta

Nej, det finns inga seriösa uppfödare som tycker att det är okej att föda upp bondkatter.

• Anonym (Kitty)
    Anonym (sorry) skrev 2011-09-12 10:01:08 följande:
    Nej det tror jag inte.
    Särskilt inte eftersom det är du som har hannen.
    Hade du haft honan hade du kanske haft en chans, men inte nu.
    Tror ingen vill avla sin renrasiga med en blandis och ha en dräktig katt och sedan ungar i 12v.
    Fast du menar kanske att du skulle fodervärda katthonan under tiden?

Nej du, där tror jag att du inte har en chans att få napp.
    Isf hos ngn mindre seriös uppfödare.
    Större chans att du köper dig en renrasig honkatt själv.
    Varför vill du så gärna avla på din blandras? 
    Ja jag vill köpa honan själv alltså 
    Jag har funderat på att vara fodervärd istället och låta uppfödaren välja hankatt osv, men min kille gillar tyvärr inte tanken på det... 

• Alexandra77

Jag förstår inte riktigt problemet, kan du inte bara köpa en renrasig katt och para den med din hankatt när den är vuxen?

• Anonym (Kitty)
    Alexandra77 skrev 2011-09-12 10:12:40 följande:
    Jag förstår inte riktigt problemet, kan du inte bara köpa en renrasig katt och para den med din hankatt när den är vuxen?
    De uppfödare jag pratat med säljer bara vissa kattungar till avel och då tar de ut högre avgift för den kattungen(en ville ha 25.000??), de vill också vara med och bestämma vem man ska para med osv.. 
    Tror inte de går med på att man avlar på en blandras isåfall 
  • Anonym (sorry)
    Anonym (Kitty) skrev 2011-09-12 10:09:34 följande:
    Ja jag vill köpa honan själv alltså 
    Jag har funderat på att vara fodervärd istället och låta uppfödaren välja hankatt osv, men min kille gillar tyvärr inte tanken på det... 
    Ja men då så, då är det väl bara att köpa en hona. Kanske gör du bäst i att undanhålla dina planer på att para med en blandras då många uppfödare säkert drar öronen åt sig.

Förstår inte din andra mening :" att låta uppfördaren välja hankatt"
    Vad är det du vill åstadkomma?
    Bara att få ha kattungar hemma?  (Kolla med ngt katthem om du kan hjälpa dem ha hand om en kull tills de ska få nya hem)
    Para just din hane? (Berätta inte för uppfödare)
     Avla renrasiga katter och bli en liten uppfödare? (läs på mer och gör det hela seriöst)
  • Anonym (Kitty)
    Anonym (Kitty) skrev 2011-09-12 10:18:05 följande:
    De uppfödare jag pratat med säljer bara vissa kattungar till avel och då tar de ut högre avgift för den kattungen(en ville ha 25.000??), de vill också vara med och bestämma vem man ska para med osv.. 
    Tror inte de går med på att man avlar på en blandras isåfall 
    Men det kanske går?? Det finns ju blandraser på blocket liksom.. 
  • Kattdamen

Varför vill du para din blandrashane? Vill du ha kattungar?

• Anonym (Kitty)
    Anonym (sorry) skrev 2011-09-12 10:18:56 följande:
    Ja men då så, då är det väl bara att köpa en hona. Kanske gör du bäst i att undanhålla dina planer på att para med en blandras då många uppfödare säkert drar öronen åt sig.

Förstår inte din andra mening :" att låta uppfördaren välja hankatt"
    Vad är det du vill åstadkomma?
    Bara att få ha kattungar hemma?  (Kolla med ngt katthem om du kan hjälpa dem ha hand om en kull tills de ska få nya hem)
    Para just din hane? (Berätta inte för uppfödare)
     Avla renrasiga katter och bli en liten uppfödare? (läs på mer och gör det hela seriöst)
    Jag vill få kattungar med ett visst utseende, hade jag bott själv och hade haft pengarna hade jag avlat på renras. Men nu har jag inte det och min kille vill inte vara med på att starta ett katteri så jag får göra det som ligger närmast tillhands. Jag vill bara ta en kull och behålla en av kattungarna.. 
  • Anonym (sorry)
    Anonym (Kitty) skrev 2011-09-12 10:25:46 följande:
    Jag vill få kattungar med ett visst utseende, hade jag bott själv och hade haft pengarna hade jag avlat på renras. Men nu har jag inte det och min kille vill inte vara med på att starta ett katteri så jag får göra det som ligger närmast tillhands. Jag vill bara ta en kull och behålla en av kattungarna.. 
    Då låter det billigare att hitta en sån katt och bara ha den.
    Isf att köpa honan och sen avla på den så köp bara den katt du vill ha!
    Håll koll bland uppfödare och blocket osv. 
Svar på tråden Hur får jag tag på en renrasig katt att avla på?