min dotter har åkt fast för snatteri/stöld
Hon får lära sig att vara selektiv när det handlar om vänner.
Och endast omgås de som är bra för henne
Jag kan berätta att jag var ung och dum jag med. Jag åkte dit för stöld jag med, men jag visade min ånger för åklagaren och fick åtalsunderlåtelse lr vad det nu hetter, ett x antal år sedan nu.
Det betyder att jag inte blir straffad på något sätt OM jag sköter mig 5år efter. Dvs inga fler dumheter. Och med dumheter räknas att inte begå brott, måste gå klart skolan/jobba, umgås med RÄTT personer.
Jag fick ingen prick lr indraget körkortstillstånd. lr prick och prick vet jag inte om jag fick, finns iallafall inte i mitt brottsregister nu iallafall eftersom jag skötte skolan och bytte kompisar som drog ner mig i skiten.
Hoppas ni har lika tur jag som jag hade. KRAM
Jag blev oxå tagen inne i butiken, lr precis när jag skulle passera bågarna och det tjöt. Jag fick först göra ett förhör inne med väktare som räknade ut värdet. Sen kom polisen och hämta mig och jag fick göra ett nytt förhör inne på polisstationen. Mamma fick komma och "lösa" ut mig för jag inte var 18, jag tror jag var 17.
Det är inte polisen som bestämmer om man ska bli åtalad eller inte, det är åklagaren. Jag behövde ingen rättegång utan fick gå till åklagarens kontor och få åtalsunderlåtelse med alla dess regler..
Hoppas verkligen det löser sig och att dom ser hennes ångest! Om inte annat när ni fått en åklagare, fråga om åtalsunderlåtelse..
jag åkte också fast för snatteri när jag var 16. fick åka på förhör pch grejer, men det blev aldrig någon rättegång och jag fick ingen prick i registret. däremot om jag skulle göra något mer olagligt och åka fast, skulle det göra att jag fick en prick. detta var tre år sen.
Och jag har snattat smink för flera tusen men aldrig åkt fast. Det var för 10 år sen visserligen. Känner ingen som helst ånger. Undrar varför. Har funderat på det en del, stal en del kläder också (för 10 år sen var de inte lika nog med att larma allting) och min mamma vet ingenting om det. Varför känner jag ingen ånger? Hade jag nog gjort om jag åkte fast, mest för att jag skulle ha skämts inför min mamma men inte av nån annan anledning.