• Martiiinaah

Allmän/ämnensdidaktik

Hej!

Jag går förskollärarutbildning och har en fråga då jag har en tenta som närmar sig. Ett av målen man ska kunna är Vad som betecknas som allmändidaktik i jämförelse med ämnesdidaktik i förskolan, och det är nu den frågan jag behöver hjälp med. 
    Någon som vet hur man kan formulera det? Jag är medveten om att det handlar om hur man lär ut och så men man läser väl inga speciella ämnen i förskolan (ämnesdidaktik)

• Svar på tråden Allmän/ämnensdidaktik
  • supersemlan

Alltså, jag satte igång och började fundera på din fråga för att hjälpa dig, men det här är det bästa jag kom på: om du har en tenta som närmar dig måste du kunna föra ett resonemang utifrån den obligatoriska kurslitteraturen, så mitt tips till dig är att läsa och fundera. Dina lärare kan inte ställa den frågan utan att ge er någon som helst information om hur ni ska komma fram till ett bra svar. 

Frågan är verkligen ganska svår, bra och relevant för en blivande förskollärare. Lycka till! 

• supersemlan

Börja med att formulera en definition på vad "didaktik" är, och referera till kurslitteraturen. Ta därefter itu med jämförelsen, genom att resonera kring vad som kan vara allmändidaktik i förskolan, och vad som kan vara ämnesdidaktik i förskolan. Referera till litteraturen och diskutera med din egen förståelse. 

• Martiiinaah

Min första tenta så är supernervös! Klart lärarna har pratat om det, men känns inte just som de har pratat om didaktik i just förskolan. Jag vet att allmändidaktik är allmänt hur själva undervisningen och sådant är och ämnes är just för ett specifikt ämne, t.ex. hur man lär ut matte då man t.ex. inte lär ut matte på samma sätt som man lär ut engelska. Men i förskolan har man ju inte direkt specifika ämnen på samma sätt som i högre åldrar. 

• supersemlan

Aha, det är alltså salstenta och inte hemtenta... förstår att du är nervös! Jag är inte förskollärare, men jag föreställer mig att man ändå har någon form av lärande i åtanke när man planerar verksamheten i förskolan, om det så handlar om att gå ut i skogen eller åka "lilla vasaloppet" på gården, eller rita, måla eller sjunga. En del menar ju att de satsar på "matematik" för att förbereda barnen inför skolan och för att bilden av den svenska skolan är att eleverna har blivit så mycket sämre på matte... Det är klart att det inte är tydligt avgränsade lektioner i tydligt avgränsade ämnen i förskolan, men ändå. Lärande - men med mycket små barn. Vad säger kurslitteraturen om det? 

Jag kan också tänka mig att man har en mer "holistisk" syn på lärande i förskolan och kanske motiverar en verksamhet med att man samtidigt utvecklar andra färdigheter - typ att man lär sig sånger och ramsor för att t ex utveckla språket, inte för att i första hand bli bättre på att sjunga eller förstå musik. Men jag vet inte...  

Svar på tråden Allmän/ämnensdidaktik