• Anonym (Anonym?)

Hur kan jag anonymt läsa bloggar?

Finns det något sätt att läsa en blogg anonymt ? Alltså att personen som skriver bloggen inte kan kolla upp vem jag är genom datorn på något sätt? Som jag förstått det så vet personer vilka som läser deras bloggar genom något ip nummer på datorn ? 

• Svar på tråden Hur kan jag anonymt läsa bloggar?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, ungefär så.

Men ip-adresser säger i bästa fall bara vilken stad trafiken (=ditt besök) kommer från, i en del fall inte ens det. Man kan också få reda på vilken ISP (internetleverantör) du har. Mer information än så får man inte tillgång till med enbart en IP-adress.

Vill man ändå dölja det finns det ett par sätt, det enklaste är att använda en proxy. Det innebär att man går in på en proxysida och skriver i adressen till bloggen och trafiken går då genom deras servrar först, så det ser ut som att du sitter någon helt annanstans. Man kan jämföra det med att ringa ut genom en telefonväxel.

Ett annat sätt är mer för omfattande bruk och det är att köra hela trafiken genom en krypterad tunnel där du skickar informationen genom tunneln till en annan dator som skickar det vidare till bloggsidan (eller vad man nu vill besöka). Det kallas för VPN. Det är inte särskilt avancerat men handlar det om enstaka bloggar är det smidigare med en proxysida.

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
Svar på tråden Hur kan jag anonymt läsa bloggar?