• Mamaobabba

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Hej!
    Hoppar gärna in i tråden om jag får.. Plussade idag!

Har genomfört vår första IVF (på KS) efter att ha försökt bli gravida i snart 3 år med ett MA bakom oss.
    Det visade sig att mitt AMH-värde var lågt och att vi behövde hjälp, så vi hamnade i snabbkön på KS(för dem  som kanske inte har så lång tid kvar som fertila) och fick en tid nästan direkt.
    Så nu har vi genomfört första försöket (långa kuren) och fick ut 4 ägg vid ÄP 12/9.
    3 av dem blev befruktade och två av dem blev återinförda 14/9. Och idag, på TD så plussade vi. Hoppas att allt ska få gå vägen nu bara!!
    Man vågar ju inte riktigt hoppas helt även om man stundom bubblar av all glädje som bara vill ut!! Skrattande

• Mamaobabba
    M karl skrev 2011-09-30 06:22:37 följande:
    Stort stort grattis till er. Vad spännande, då kanske ni väntar tvillingar.
    Tusen tack!
    Ja, jag vet och det känns spännande att det kanske är två. Vi väntade tvillingar sist också, så vi är inte främmande för tanken, så att säga.
    Men, vi är överlyckliga även om "bara" en vill stanna.
    Najje79 skrev 2011-09-30 14:37:14 följande:
    Mamaobabba: Härligt, Grattis!! Har du fått tid för VUL ännu??
    Tack så mycket! Ja, det känns helt fantastiskt just nu!! Vi har fått tid för VUL 3:e november. Känns som en hel evighet till dess bara, men jag hoppas att tiden springer fram.
    Och de vill att vi skriver in oss på MVC nu om två veckor också, så det kommer ju att hända lite däremellan iaf!
  • Mamaobabba

Hej alla! Har inte skrivit på ett tag, har inte mått sådär jättebra. Själv ska jag ringa och "anmäla mig" till MVC nu i veckan för att få inskrivningssamtal. Förra gången jag var gravid (sluta i MA) fick vi inget VUL på inskrivning, tror det är ganska ovanligt om man inte har "speciella" omständigheter, eller extremt mycket oro. Oron ja.. Huvva. Jag är sjukskriven från jobbet den här helgen pga den och lite till. Vet inte vad jag ska ta mig till.. Jobbar på ett boende för barn med autism, utvecklingsstörning och flera utav dem har utåtagerande beteenden. Sjukskrev mig fram till TD för att det hände mycket på jobbet just då och jag liksom.. pallade inte. Var konstant rädd och ledsen. Men, i måndags gick jag tillbaka i tron att jag skulle klara't. ICKE. Ett av barnen fick ett utbrott, kastade saker, sparkade och slogs, och det bara slog slint. Jag är så djävla rädd att något ska gå fel den här gången också... Fick (vad jag fått beskrivet för mig sen är) panikångest, inför att jobba med barnen. Har inga problem med att sköta mina övriga sysslor, som är administrativa, men jag bara gråter när jag ska jobba "i verksamhet". Så, i samrådan med min chef och VC är jag nu sjukskriven över helgen och ska träffa läkare på måndag. Känns både bra och dåligt.. Var hos läkare på VC förra veckan, men han lyssnade inte och tyckte väl att man "som ung" klarar några sömnlösa nätter och att den nog var "hormonerna som spökade lite".. Sjukt less!! Åja. Jag hoppas jag kan få bättre hjälp av läkaren på måndag, jag vill ju jobba, men jag bara gråter när jag ska dit.. Annars är jag orolig för att mina graviditetssymptom är så ojämna.. Mår bara illa ibland, precis som du 7feb, och brösten (som visserligen är enorma) ömmar inte lika mycket som i början.. Ska det vara såhär hela graviditeten. Jag går ju upp i limningen av all oro.. Skönt att ha ett gäng som går igenom samma saker, så att man har någon att älta all oro och alla tankar med!

• Mamaobabba
    7feb skrev 2011-10-08 12:35:24 följande:
    Du kan bada framrulla vattnet går, det är olika bud om bubbelbad. Men vi satte inett badkar till mig och magen denna gången. Det är superskönt senare. Provade att äta rå ingefära idag, kanske lika mycket som min tumnagel, och än så länge mår jag mycket bättre. Ang oro så kan det verkligen äta upp en, tillslut orkade jag inte oroa så mycket, det tärde på mig psykiskt. Det är klart jag oroar mig men nu när jag gick in i v. 9 så stod det att det var lite ökad risk för mf och jag kände bara att jag mäktar inte med att tänka på det. Det MÅSTE gå denna gången. Kram till er alla
    Åh, ingefära. Kanske det kan hjälpa mot illamåendet. Annars har jag provat med citronvatten, och det funkar också.

Jag får väl hoppas att oron stillas. Jag menar.. det är ju NU man ska vara glad. Lycklig för att man äntligen är gravid!! Skrattande
    Och ändå är jag mest ledsen och rädd. Känns helt galet...Obestämd
    Hoppas jag kan slappna av lite snart och att jag träffar en vettig läkare på måndag.
    Hoppas också att vi kan göra lite omorganisation på jobbet, så att jag kan få arbeta lite mer anpassat och slippa oroa mig extra. Hoppas kan man ju..

Hur lång tid efter TD fick ni tid för VUL?
    Vi har inte fått tid förrän 3:e november (5 veckor efter TD) och det känns som en evighet till det är dags.. Känns som om "alla andra" får gå mycket tidigare, men jag kanske bara inbillar mig det för att jag tycker att tiden sniglar sig fram.. Drömmer
  • Mamaobabba
    Julia82 skrev 2011-10-10 10:53:39 följande:
    Hej, det här är heelt otroligt, kan knappt skriva orden men... JAG ÄR GRAVID!!! Hoppas att jag kan hänga med i er tråd?!

Jag och min man har försökt bli gravida i 2,5 år nu. Vi lyckades efter ett år, men fick MF  i v13. Sen har inget hänt alls. Utredningen visade inget, bara vaga misstankar om ditten och datten. Vi var oförklarligt barnlösa. Vi hade vårt första möte på Sahlgrenska i maj, fick en jättebra läkare som heter Lars Nilsson och jag kände stort förtroende för honom redan första mötet.

27 aug började jag spraya med Suprecur. 15 sep sprutstart med Puregon. 26 sep var det dags för ÄP. Fick ut sex ägg, men det visade sig att två var omogna, två obefruktade, ett delade sig bara till hälften och ett blev bra. Så ett litet embryo fick jag insatt den 28 sep och sedan började den jobbiga ruvartiden. Jag kände ganska snabbt av dom första symptomen, molvärk, kissnödig på heltid och hjärtklappning. Så på dag 8 gjorde jag första testet, och vips kom det upp ett svagt litet plus. Testade även dagen efter och fick ett aningens starkare. Igår på ruvardag 11 gjorde jag återigen ett test, denna gången clearblue och efter några sekunder kom där upp ett fint och starkt +

Jag är så otroligt lycklig över att höra till skaran som lyckas, och dessutom på första försöket!! ÄNTLIGEN är jag gravid!!! Kan inte förstå det, jag har längtat så enormt efter detta.

Visst finns det en oro och rädsla för missfall, men jag ska försöka njuta så mycket jag kan och hoppas och tro att detta går vägen!

Jag har tittat in i er tråd några gånger förr, och hoppats att jag kunde få hoppa in här. Det har gett stort hopp under IVFens gång, att läsa om andra som lyckats!
    Hej och grattis (i den här tråden också!)

Din och min historia är ganska lika. Också försökt en "evighet", blivit spontangravid och fått MA i v. 13..

På mig hittades dock två  "fel", både lågt AMH och endometrios, så vi fick kiva in i snabbkön och helt plötsligt var det dags. Har också lyckats nu på första försöket (men vi körde på Synarela och Menopur- maxdos).
    Så nu håller jag alla tummar för att det (eller dem- vi återförde två) vill stanna!!

Hoppas du får må bättre än jag.. (jag är ett allmänt nervvrak just nu!)
    kornett skrev 2011-10-10 16:40:50 följande:
    Hej alla!
    Grattis alla nyplusade! Själv är jag i v 8 nu.

Jag har inte skrivit i den här tråden på ett tag p g a att jag legat lågt inför VUL idag! Allt såg bra ut och det var ett tickande hjärta! Jippii!! Nu har jag bokat hälso- och inskrivningssamtal. Ska också ringa för UL i v 12. Ska ni andra göra det?
    Grattis till att allt såg fint ut! Vad härligt!!
    Själv väntar jag fortfarande på första VUL som är först 3/11..
    Men, jag ska ringa MVC imorgon och kanske kan få VUL där tidigare.. Vi får la se!

Kramar på er alla!!
  • Mamaobabba
    Turitella skrev 2011-10-11 20:40:46 följande:
    Åh, 7 feb vad avundsjuk jag blir. Vi hade önskat så att vi fick se den lilla idag. Jättekontigt att vi inte fick se den. Har du gjort VUL och sett hjärtat också?
    Jaja, vi får väl försöka ha tålamod.
    Vet inte varför du har de flytningarna tyvärr.

Nån som har några cravings? Just nu har jag pippi på Santa Marias inlagda green jalapenos. Såna man har till tacos. Helt galet! De är sjukt starka, så det brinner i hela munnen, men ändå kan jag inte låta bli att äta dem som godis! Hihi!
    Åh, ja.. det är ju jättekonstigt att hon säger så! Vilken vecka är du i? Vid min förra graviditet fick vi göra tidigt VUL (v.7) och det var inga problem att se de små krabaterna då.
    Ring och kolla med dem!!

Galen craving du har fått! Du e'nte riktigt klok..
    Själv hade jag mer sug för någon vecka sen, men nu är jag mest osugen, på det mesta. Det enda skumma är att jag ibland blir sugen på Calzone(pizza) jag som inte gillar smält ost. :-O
    Och sura saker, men det verkar mest har varit kroppens sätt att dämpa illamåendet.

Välkommen Jossan1983! Grattis!

Ang. KUB-test är jag jätteosäker. Jobbar med barn med funktionsnedsättning och vill egentligen inte göra testet eftersom alla barn är välkomna till världen.
    Men som ni säger, så skulle det vara för jobbigt att få reda på sent i graviditeten att barnet inte kommer att överleva. Jag känner mig jättekluven just nu..

7feb. Vad härligt att se lill()n "vinka"! Skönt att allt verkar gå så fint!
  • Mamaobabba

Maj:
    Najje 1/5
    moii - 15/5 - icsi

Juni:
    Mammaobabba 3/6

Juli:
    3/7 igelkott

Hej alla! Har inte varit här inne på ett tag, och ja vi börjar verkligen bli ett stort gäng.
    Har inte riktigt orkat läsa igen allt, men grattis till alla fina magar och bebbar och välkommen alla nya!

Jag har haft två jobbiga veckor med blödningar, smärtor och kramp.
    Varit på flera VUL och det har visat sig att vår ena lilla krabat inte klarat sig..
    Men, den andra lever och mår bra, och det fick vi bekräftat idag!! Woohoo.
    Krabats hjärta slog så fint och den hade växt på sig sen förra veckan.
    Så vi gick in i v10 idag (9+0).

Mycket gladare nu, även om jag fortfarande är lite orolig.. men, det kommer man väl aldrig sluta vara? Är fortsatt sjukskriven två veckor nu med sängläge beordrat.. så.. lite uttråkad kommer jag väl att bli. Redan legat sen i torsdags, så det börjar bli väldigt enformigt!
    Men, vad gör man inte.. ?! Drömmer

Såg att ni diskuterat KUB och vi funderar också. Förra gången var vi bombsäkra på att vi inte ville göra det, utan ta de barn som var menade för oss, men nu känns det mer osäkert. Som att man verkligen vill veta att barnet kommer att kunna leva. Vi velar fortfarande och ska försöka bestämma oss till inskrivningen nästa vecka.

Känns bra att vara tillbaka igen. Jag hoppas ni mår fint!

• Mamaobabba

Ja, vi är glada att en krabat verkar få stanna!
    Får lägga all fokus på den nu istället och det känns bra, trots allt.

Jodå, Jag roar mig bäst jag kan. Sover mycket. Har smartphone och laptop, teve, böcker, korsord och film i beredskap!!
    Och en mycket snäll make(Babba) som springer massa ärenden, går i affären och passar upp med disk och annat. Känner mig lite grann som en pascha, men det är ju liiite skönt också! Flört Iaf vissa stunder!
    Sen har jag sällskap av världens bästa katter också, så jag ska nog klara de här två veckorna också, har bjudit in familjen på fika så man kan ju hoppas att de kommer i omgångar och förgyller vardagen.

Hoppas du mår bättre snart Jupa, och att du slipper läggas in! Håller tummarna för dig!

Kram på er alla!

• Mamaobabba

Åh, Cat rock!! Håller verkligen tummarna för dig nu..
    Jag förstår precis, jag är bland de nojjigare mänskorna och är expert på att överanalysera precis allt!! Och i helgen trodde jag verkligen att vårt lopp var kört när jag var utan symptom efter att ha blött i närmare två veckor.
    Men, se.. det fanns en liten där! Tappa inte hoppet!! Och nu när du mår illa och hostar samtidigt är det ju iaf ett härligt tecken på att en liten är där inne!

Moii, oj!! Snacka om att vilja leva, vilken liten en du har!! Vad underbart att allt gått så bra trots så många vändor! Blir alldeles varm i hjärtat!

Turitella, vilken fin mage du har!
    Längtar till jag får en jag med.. Men, öka i vikt har jag redan börjat göra.. (suck) Blir lätt så när man är sängliggande och är duktig på att tröst- och tristessäta! Men, det får bli allvarlig skärpning på ätandet och så hoppas jag att jag ska få komma upp och igång snart!

• Mamaobabba

Åh, Catorock! Ledsen för er skull! Massa styrkekramar till dig!!

Jupa, skönt att du fått åka hem nu!
    Du ska nog inte oroa dig för det där med sprutorna, som sagt.. Vi har ju sprutbebbar allesamman!

7:e feb; Åh, vad härligt att allt gått så bra! Vilken liten sockerbit du har därinne! Hjärta

Själv har jag varit på rehabmöte med jobbet och fått en plan för fortsättningen. Känns sååå skönt! Kommer att få byta till ett annat boende med mindre risk för våld, så det känns som en stor lättnad och jättespännande! Är ju sjukskriven 100% iaf nästa vecka också, men sen ska jag få gå på intro på mitt "nya hus".

Hoppas ni får en toppenhelg!

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF