• Hera78

Hej alla vackra gravida kvinnor!

Jag är ganska nybliven ruvare, går in i vecka 3+0 idag om man nu räknar ÄP som 2+0 som jag läst någonstans. Vet inte om jag egentligen "törs" lägga mig i en tråd utan att veta att jag ens är gravid men what the hell

Det här är vårt första IVF och jag har mig veterligen aldrig varit så här gravid förut så alla symptom som dyker upp är än så länge häftiga för mig, jag förstår ju också att man tröttnar på illamående och ömmande boobisar men just nu ser jag fram emot det

• Hera78

Men nej! Så fruktansvärt ledsamt, Mammas Pärla, det finns inga ord för hur ledsen jag är för er skull! Kramar Hjärta

• Hera78
    Gulia84 skrev 2011-11-13 20:36:43 följande:
    Nä nu är jag både arg och orolig! Hur kan de skriva så här? Jag laddade ner Liberos gravidapp på min iPhone och så här står det:

Ett tidigt graviditetssymtom hos vissa kvinnor är illamående, med eller utan kräkningar. Det här kallas ofta för “morgonillamående” (vilket kan kännas som ett dåligt skämt om du mår illa dagarna i ända).
    Du är inte ensam. Sju av tio kvinnor mår illa i början av graviditeten.
    Det finns åtminstone en ljuspunkt: kvinnor som mår illa och kräks har mindre risk för missfall.

Jag mår inte nåt illa. Ska jag bli ÄNNU mer nojjig nu då?!!??

Sista meningen kan jag tycka är onödig att skriva, men de skriver ju också att sju av tio kvinnor mår illa vilket betyder att tre av tio inte gör det. Så bara för att du inte mår illa behöver det inte betyda att du inte är gravid

Jag är bara i 4:e veckan och har inte ens en antydan till symptom men jag försöker att inte stressa upp mig utan låter tiden ha sin gång, även om det såklart är jobbigt
  • Hera78

Hej igen flickor, nu är vi ett steg närmre vår sommarbebis Skrattande

Vi har gjort vårt första IVF och jag kan inte sluta le, det här är helt j*vla underbart! Nu håller vi alla tummar och tår för att det håller sig hela vägen till slutet av juli! Skrattande
  • Hera78
    BERÄKNAD FÖRLOSSNING

APRIL
    Sassa79 - 29/4  

MAJ
    Turitella - BF1/5, VUL 13/9, KUB-UL 27/10, RUL 7/12
    Najje - 1/5
    Belfen - 4/5
    Moii - 15/5  - icsi
    7feb - 17/5
    Kornett - 24/5

JUNI
    Mammaobabba - BF 3/6, VUL 17/10 (7+0), VUL 25/10 (8+1) 3/6, VUL 31/10 (9+0), MVC 8/11 (10+1), VUL 10/11, MVC 22/11, KUB 23/11
    Moa Li - 11/6, UL, Kub och hälsosamtal (v.13 ) 5-6 december 
    Julia82 - 17/6

JULI 
    Igelkott - BF 3/7, UL 23/11(v.9)
    Jupa - 3/7
    Ylva75 - 9/7 (prel enl egen räkning)
    Hera78 - 24/7 (enl. egen beräkning)
  • Hera78

Men neeeeej, Ylva!  Så skulle det ju inte sluta!! Jag beklagar verkligen! Gråter

Hoppas att ni har ork och kraft att ta nya tag, jag håller tummarna så hårt jag kan att det ska lyckas för er! Kram och lycka till framöver {#emotions_dlg.flower}

• Hera78

Men ååååååh vad söta kläder Turitella! Längtar så efter att gå runt i affärerna och köpa bebiskläder! Hjärta

• Hera78

En länk till en studie gjord i Tyskland, försöker klistra in texten här: 

"Efter att ha färgat håret hos en frisör samlade reportern urinprov under två dygn som sedan skickades till Skånes Universitetssjukhus Lund för analys. Det kraftfulla utslaget förvånade forskarna: 

– Det är fruktansvärt höga halter som kommer ut i urinen. Jag tror knappt att jag någonsin under mina 20 år som analytisk kemist sett sådana här halter, säger Bo Jönsson, professor i kemi.

Kunderna drabbas 

En ny tysk studie visar också att höga halter av kemikalierna i hårfärg tränger in i hårbotten och sprids i kroppen. I den tyska studien, utförd av Thomas Schettgen med flera vid den medicinska fakulteten på universitet i Aachen, mättes halterna av ämnet 2,5 TDA i urinen 48 timmar efter hårfärgning.

2,5 TDA är ett starkt allergiframkallande ämne som är vanligt i mörka hårfärger. Vad det kan göra inne i kroppen vet man inte riktigt. Men dess molekyl är väldigt lik det förbjudna cancerframkallande ämnet 2,4 TDA.

– Vi vet väldigt lite om 2,5 TDA och det är oroande när man hittar sådana här halter. säger Bo Jönsson, professor i kemi i Lund.

I Danmark avråds gravida från att färga håret, men i Sverige finns inga motsvarande rekommendationer:

-Vi tycker inte att det finns någon anledning till det. Vi förutsätter att företagen har gjort sin uppgift och ska varna för produkterna om det finns risker, säger Monica Tammela, enhetschef på Läkemedelsverket.

Avråder gravida

Professor Bo Jönsson säger i Kalla fakta att samma rekommendationer borde gälla i Sverige.

– Att färga håret när man är gravid skulle jag starkt avråda ifrån. 2,5 TDA är en så kallad aromatiska amin vilket är en kemisk grupp som har många kända cancerframkallande ämnen. Jag tycker att det finns all anledning att vara försiktig."

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF