• moii

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

jag hoppar in lite så här på efterkälken, har inte vetat att jag fortfarande är gravid mer än knappt ett par veckor och vågar inte riktigt tro det nu heller egentligen (här kan man läsa om man vill) och vi har bestämt oss för att vi kör på fosterdiagnostikspaketet. Det handlar inte om att ett barn som har DS eller liknande inte skulle vara välkommet utan snarare att vi vill ha möjligheten att ta ställning om det finns något att ta ställning till. Vi har ju fått lov att fundera över hur vi tänker kring detta med missbildningar under ett tag och vi har insett att åtminstone vi vill veta.

Även om man gör KUB så finns det ju inga garantier för att bebisen inte råkar ut för något annat i alla fall och det känns för oss som att vi behöver veta. Särskilt som vi kanske "bara" får ett barn så känns det viktigt och det handlar säkert om att jag blivit supernojjig över den här incidenten som inträffade.

Å andra sidan är jag inte säker på att vi verkligen haft tid att tänka färdigt. Jag vet inte riktigt hur vi tänker för jag har svårt att vara glad över graviditeten och förstå att jag verkligen är gravid.

• moii

alltså det här med symptom... Det är lite farligt att jämföra för man blir så orolig om man inte har symptom som de andra. Och jag tror också att man får dem olika intensivt olika länge och tja.. helt enkelt olika. Dessutom upptäckte jag då när jag i fem veckor trodde att jag haft ett missfall - att många symptom stämmer både för missfall och graviditet så man ska nog inte oroa sig för att det är missfall hela tiden och inte googla för mycket.

Fast jag kan ju inte heller låta bli att jämföra symptom.. så här är mina:

molvärk - liksom lite svidande från före TD till ca v5
    från v 6 ont i brösten och trött - tyckte inte om kaffe längre

sedan upphörde ungefär allt nu i v.12 tyckte jag  (fast kaffe är fortfarande inte skitgott och nu är jag känsligare för lukter) och det har ju gjort mig orolig fast nu har jag läst att så är det ofta att kroppen vänjer sig vid hormonhalterna och att man slutar känna symptom.

• moii
    Mrs Igelkott skrev 2011-10-31 15:59:01 följande:
    Tack =)
    Jag förstår verkligen vad du menar, samtidigt om man får hög sannolikhet på KUB så måste man ju komplettera med fostervattensprov för att veta säkert, och det ger ökad risk för missfall. Det är även det dilemmat jag är rädd för att stå inför! Vet inte alls hur jag skall tänka.. Himla svår fråga detta.
    Tack för svaret!
    risken är så otroligt liten att den betraktas som minimal. Och man måste inte, man får ta ställning själv :)
  • moii

apropå ultraljud. Det är helt otroligt att se sitt sesamfrö. och det är så konstigt att det syns så tydligt redan v.10, som en anka var det då. Fast tittar man på Lennart Nilssons bilder ser man ju att det verkligen är en bebis.

Jag blev ganska besviken när vi fick göra ett normalt ultraljud 1 vecka senare, det syntes knappt något alls om man jämförde med stavultraljud. Men egentligen ville jag bara se att hjärtat slog så jag är ju nöjd ändå.

• moii

Beräknad förlossning:

Maj:
    moii - 15/5 - icsi

Juni:

Juli:
    3/7 igelkott

• moii

Cat rock: man blir inte mer ledsen för att man berättar eller skriver datum men det är klart.. ALla man berättar för måste man ju också meddela om det händer något och det är ju jobbigt förstås. Alla här inne bör väl också få någon gång under våren/sommaren ;)

• moii

Jag har blött lite under mina första 9 veckor, jag har störtblödit jag har haft lite ont jag har haft mycket ont och inte känt några symptom. Jag fick abortpiller av en läkare (felaktigt) och jag hade ändå mitt foster kvar visade det sig efter ett UL senare. Oroa inte ihjäl dig det behöver inte betyda något alls! fast är du orolig åk tull gynakuten be dem kolla noga för de missade på mig eftersom min livmoder är bakåtliggande.

Kram

• moii

Konstigt jag hade mitt officiella td 4 + 2 och "missfallet" v 5+4 ca.
    De såg en hinnsäck 5+0 men som sagt, är det någon tid i livet man överanalyserar allt så är det nog nu.

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF