• Bouillotta

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Hej tjejer!

Undrar om man får hoppa in här tillsammans med er?

Jag har mer eller mindre tjuvläst tråden under ett par månader men inte vågat hoppa in av ren skrockfullhet över att skriva i "gravid" tråd. Men nu tror jag att jag törsFlört...

Vi har äntligen lyckats bli gravida efter 6 år av fruktlösa försök och 9 IVF behandlingar och är idag i vecka 14+7.

Är väldigt lycklig men har också varit otroligt orolig att något ska gå snett. Men efter tredje UL i v. 13 så känns det lite bättre.

Har beräknad BF 17/6 och längtar till sommaren så jag kan gå av.

Massor av grattis till er alla och hoppas ni alla mår bra!

/Fröken

• Bouillotta

Tack för alla gulliga välkomnande hälsningarSolig!! Ja, det är verkligen en fantastisk upplevelse att få vara med om, varje UL och att lägga märke till alla olika förändringar som sker i kroppen. Den senaste förändringen jag blivit varse är: Klååååååååda!
    När man längtat så länge efter att få vara gravid så gnäller man ogärna och man står ju ut med det mesta, men
    ihhhhhh, vad det kliiiiaaar!!

Nån som känt av ngt liknande? Tips mot klåda tas tacksamt emot!

• Bouillotta

jo, just det ja.....försökte lägga till mig i BF listan (mycket trevligt att få skriva in sig på en sådan) men det gick inte alls att kopiera och lägga till. Jag provar igen senare, men om någon är inne och justerar så får ni gärna lägga till mig med BF 17/6!!

• Bouillotta
    7feb skrev 2011-12-19 21:14:04 följande:
    Jag har klåda med, kom i femte månaden förra gången med men jag ytor jag har lindrig klåda och mot det finns ingen hjälp men om man har mycket tror jag det finns receptfritt, fåga din bm
    Just det, jag kollade med BM och har efter det köpt mildison, samt en olja + en lotion. Så jag har en hel insmörjningsprocedur morgon och kvällFlört.
    Najje79 skrev 2011-12-19 21:22:06 följande:
    Fröken: Jag har också massor av klåda, framförallt på magen, rumpa och lår. På magen smörjer jag mig med en gravidolja som finns på apoteket och den hjälper, men resten av ställena får jag smörja med vanlig lotion, det hjälper ett tag.
    Håller med om att man inte vill gnälla, det var nog därför jag gick för länge med ont av foglossningen, för jag ville inte verka "otacksam" över min graviditet.

Ego: var på julbord med jobbet idag, måste erkänna att jag njöt av alla som kom fram och grattade och var glad för min skull jag riktigt sög i mig alla komplimanger... Glad
    Precis där också som det kliar som mest på mig, där man har mest hull verkar det som.

Härligt att äntligen kunna njuta av att få ta emot gravidgratulationer, det har vi ju fått vänta på ett rätt bra tag....
    Sug i dig till fullo och passa på och njut.
    EGO: För mig är det fortfarande lite tudelat, konstigt nog. Jag kanske har ngn form av posttraumatisk reaktion och jag tycker det känns lite jobbigt när omgivningen tar del av nyheten. Svårt att förklara men det tar alltid massor av energi och efteråt är jag glad men helt slut, som en konstig urladdning. Men jag njuter för egen del i fulla drag av att se magen växa och känna mig gravid. Hmm..märkligt...känner mig som en riktig knasboll, men man blir väl det efter att ha kämpat i känslomässig berg och dalbana i sex år...
    Nåväl, det blir lättare och lättare för var gång så jag tror det är övergående!

Jupa, hur gick UL? Hoppas på att allt gick bra!
  • Bouillotta

Igelkott, tusen tack för hjälpen med listan. Hi hi, tänk att man äntligen kan lägga till i en BF listaSolig. Tidigare har det mest varit sprutare, sprejare, ruvare eller värst av alla: väntar på att få börja om. Men inte nu!!

Julia, gud så skönt att höra att allt är ok. Jag förstår precis din skräck när man ser blodet på pappret. Hade också en liknande blödning i v. 9 och sen en till i v. 12. Huuuu, jag blev alldeles lamslagen och oroFörvånad. Men vid UL så såg allt fint ut. Tack och lov att det gjorde det för er också. Såg i listan att vi har BF nästan samtidigt, skoj!

Najje och 7feb, skönt att höra att man inte är helt ensam om att vara lite reserverad när det gäller information till omgivningen.

Åh, vad härligt det låter för er alla som gjort UL precis. Blir lite avis, jag vill också se den lill* snart. Men får lugnt vänta till RUL i slutet på januari.

Någon som funderat på att köpa en sån där angelsound där man kan höra bebisens hjärtljud? Jag har funderat, men törs inte riktigt för vad gör man om man inte hör ngt. Snacka om panik...

Glatt julstök på er så längeTomte!

• Bouillotta

God JulTomte, eller god fortsättning kanske man säger idag!

Hoppas ni alla haft en skön julafton. Min var ovanligt bra och tänk att få delta i en familjehögtid som denna och sitta där och veta att man har en liten bebis i magen och nästa är kommer lilla bebisen att vara med och fira jul. Så många jular som jag suttit där och undrat om det någonsin kommer bli på det viset...men nu är det så! Väldigt härlig känsla!

Ser fram emot att lyssna på bebisens hjärtljud hos barnmorskan om en vecka ungefär....

Kram på er!

• Bouillotta
    moii skrev 2011-12-29 11:52:12 följande:
    Nu kan jag äntligen buffa och få buffar tillbaka, det är länge sedan jag kände bebisen fladdra ett par ggr men sedan dess nästan inget, men nu! Konstigt även detta att någon bor i mig!
    Åh, så härligt att äntligen kunna känna livstecken därinnefrån!!

Jag känner efter och känner efter men än så länge inga kännbara rörelser. Vilken vecka är du i nu?
  • Bouillotta
    Najje79 skrev 2011-12-29 13:40:29 följande:
    moii: Visst är det häftigt!! Har fått några rejäla sparkar så jag har hoppat till, helt oförberedd! Mest livliga är de på kvällarna efter kvällsmaten och när jag äter vindruvor (!). Magen har växt massor på en vecka och det känns kan jag säga. Foglossningen är samma, vissa dagar kan jag knappt gå, men andra är det mindre smärta. Har ni andra känt av foglossning?
    hihi, då kanske man ska börja mumsa vindruvor då....Flört

Kan tänka mig att din mage är stooor, tänk att du har dubbelt upp därinne! Så häftigt!
  • Bouillotta

Hej på er!

Jag har gått upp 2 kg sen ÄP, men så ligger jag ju lite efter er är i vecka 17 än så länge...

Igår jag jag hos BM och fick för första gången höra bebis hjärtljud. Ljuvlig musik i min öron. Lycka!!

Det enda lilla orosmolnet just nu (alltid finns det något) är att jag, sedan två dgr tillbaka, fått sk tidiga sammandragningar. Rätt som det är så spänner det till långt ner i magen precis ovanför blygdbenet och så blir det stenhård utbuktning som håller i sig i några sekunder. Ingen smärta bara märklig känsla. När jag berättade detta för barnmorskan så reagerade hon knappt på infon, som att det var ett alldeles normalt symtom att bocka av på listan. Meeeeen, jag har googlat lite....och där hittar man varierande information. Och nu har jag skickat iväg sambon till apoteket för att köpa stickor för UVI, bara för att utesluta en eventuell "tyst" sådan.

Någon med liknande erfarenheter? Eller någon som vet mer om fenomenet?

• Bouillotta

Wow, vilken härlig och häftig känsla att kunna känna sin/sina bebisar!!! Låter så mysigt!

Hmmm, tack för tips om vad det kan vara för konstigt som spänner och känns av. Ska absolutt kolla med sjukgymnast om de kan hjälpa mig!

moii skrev 2012-01-04 23:19:55 följande:
    Gjorde UL-screening, där en läkare gick igenom alla organ, hjärna hjärta skelett flöde i navelsträng och moderkaka osv. Utan anmärkning sa de och det känns skönt, nu kanske jag kan slappna av lite och våga tro att cytotecen inte gjorde skada ändå :)
    Skönt att få en bekräftelse så att allt ser bra ut. Vilken pärs det måste ha varit för er att gå igenom det ni gjorde i början av graviditeten. Har du gått vidare med den felbehandling som gavs?
Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF