Moa Li skrev 2012-02-03 19:09:38 följande:
En fundering - har ni bokat in er till någon föräldragrupp? Hos kvinnohälsan där jag går skulle man ha gjort det senast v. 20+6. Hade tänkt boka in oss, men blev inte så. Är nu i v. 22 och ångrar mig lite.
Finns vattengymna på 1 timme och sedan 1 timmes samtal med bm i grupp med tjejer. Funderar på att gå på detta istället från graviditetsvecka 25. Vad tror ni om det? Hur har ni andra gjort?
Vill ju träffa några blivande lattemorsor sedan, som man kan fika med :)
Kram MoaLi
Jag går i precis liknande funderingar. Var inbokad på en mammagruppsträff men hoppade innan start då jag har lite motstånd mot detta.
Jag skulle också vilja träffa några trevliga som man kanske kan hänga med under tiden som f-ledig, och vill också ta del av information och föreläsningar som erbjuds. MEN jag har ett stort motstånd mot mammor i grupp, tror det hänger kvar sedan mina 6 långa år som ofrivilligt barnlös. Under denna kämpiga period så kryllade det av mammor och kompisar fick bebisar på löpande band och jag led verkligen av att behöva sitta och lyssna på deras prat om allt som rörde graviditeter och barn, då det var en smärtsam påminnelse av vad jag så starkt längtade efter men som kändes omöjligt att uppnå.
Idag är det ju spännande och roligt att prata om graviditeter och barn, men spåren sitter djupt och jag känner som sagt ett visst motstånd mot mammagrupper och framförallt de som inte har en aning om hur svårt det kan vara att bli gravid. De som pratar om ettan och tvåan som det självklaraste i världen och som tar barn och graviditeter för givet.
Jag försöker alltid tänka på detta när jag hamnar i samtal som handlar min graviditet, att det kanske sitter någon där runt lunchbordet på jobbet som upplever det som jag gjorde.
Jag skulle vilja träffa en mammagrupp som består av såna som alla oss som skriver i denna tråd. Som förstår och som kan glädjas tillsammans i den situation vi är i. Synd att vi är geografiskt utspridda - men vi finns ju här! Tack för det!