• Mamaobabba

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Mrs Igelkott skrev 2011-11-09 21:15:11 följande:
    Jupa: Du har säkert rätt, VUL är det nog!

Hera78: Välkommen - hoppas hoppas!!!

Mammaobabba: Jobbigt med bebisspråket, har jag också svårt för... Hoppas hon skärper sig.
    Svårt med KUB-frågan (ursäkta att jag bara pratar om detta hela tiden). Jag är precis som du redo att ta det som kommer. Men argumentet att veta lite mer om vad det skall bli är bra tycker jag. Samtidigt är det värsta med KUB är ju att man egentligen inte får reda på någonting, kanske bara får en massa ångest i onödan... Var lite mer inne på att göra det efter att hört allas åsikter här, nu är jag lite mer mot att göra det efter 7febs traumatiska upplevelse.. Funderar på att kanske gå till en privat klinik och betala för ett extra ultraljud istället, för att se att det  "ser bra ut".

Ylva75: Härligt med inbokat ultraljud! Jag har inte ringt någon MVC än, kanske dags (tänkte att jag skulle vänta till efter VUL men då blir det ju jättesent!) Hoppas den värsta oron går över snart.

Julia 82: Fantastisk med det lilla pyret! Måste kännas absolut underbart!
    Jag mår bra, tack. Glad för illamåendet precis som du =) Lite orolig för att det bra skall vara en tom säck på VUL om två veckor, men annars för det mesta glad och lugnare för var dag som går!

Kram!
    Ja, det är ju definitivt ett starkt argument för att bara göra ett extra UL, att slippa ev. ångest och att bli behandlad som 7feb. Huvva. Jag blir ledsen och arg bara jag tänker på det!! Skrikandes

Hoppas också att BM skärper sig. Känns jobbigt att behöva byta också, man vet ju inte säkert att nästa är bättre.. Liksom.

Jag tycker att du ska ringa MVC och boka in dig/er.
    De vill ju ha ett hälsosamtal innan inskrivningen om man inte varit gravid nyligen. Och det brukar de göra runt v. 7 och framåt.
    Vi blev tillsagda att boka med MVC inom någon vecka när vi lämnade IVF-kliniken efter insättningen. Så att allt skulle vara klart efter VUL.
    Men, det är väl olika på olika kliniker, vad de ger för information och instruktioner, liksom. Alla verkar ju ex. ha TD på väldigt olika tidpunkter efter insättning och VUL på väldigt skilda veckor.

Kram!
  • Mamaobabba

Ouh, vilken natt..
    Kunde inte somna pga smärtan som molade och högg i magen. Och vid fyra när jag gick upp på toaletten så kom det blod. Inte bara spots utan en rejäl blödning. Förvånad
    Så efter att först haft panik och gråtit en skvätt, ringde jag till gynakuten och de bad oss komma in.
    Lååååång väntetid efter första provtagningen och sen efter några timmar var den äntligen dags att träffa läkaren och göra ultraljud. Och allt såg bra ut!
    Åhhhh! Vilken lycka att se att krabat mådde fint, att hjärtat pickade och att h*n hade växt sen sist! Hjärta Och vi ska fortfarande bli föräldrar! Woohoo! Skrattande
    Blev informerade om att andra lilla minis hinnsäck fortfarande ligger kvar och att det tydligen är ganska mycket blod som kommer att behöva komma ut.
    Så nu får jag väl försöka ha lite mer is i magen, även om de sa att jag självklart var välkommen in igen om oron smyger sig på!

Gällande KUB och IVF så har jag inte heller fått den informationen någonstans ifrån.
    Vare sig Fertilitetsenheten på KS i Huddinge, eller av BM på MVC.
    Så, samma sak hade nog kunnat hända mig, om jag inte haft tillgång till den här tråden.
    I övrigt så har vi inte fått särskilt mycket information om något, ex. hur stor chans vi har att bli gravida osv.
    Vet inte om det hänger på att vi har en gullig, men förvirrad läkare eller om det är något som brister på kliniken som helhet.
    De missade dessutom att ge mig information om att jag skulle vara sängliggande och hemmavarande efter missfallet på ena mini.
    Det var något jag fick reda på först dagen efter när jag ringde för att prata om smärtorna jag upplevde, och sköterskan säger "men du är väl inte på jobbet?!". Sen dröjde det ännu ett dygn innan jag de facto blev sjukskriven av min IVF-läkare trots förhöjd risk för missfall.
    Så.. misstag sker, och jag är ytterst tacksam att de inte, hittills iaf har orsakat några problem.
    Vet inte vad jag skulle tagit mig till om det faktiskt hänt något, och vill helst låta bli att tänka på det.

Hoppas att alla vi ska ha större "tur" framöver och att vi och magarna ska få må bra! Hjärta
    Kram!

• Mamaobabba
    Mammaspärlaa skrev 2011-11-11 21:43:53 följande:
    ... Vi fick reda på kub/test i tisdags att vårt lilla barn är sjukt. På ul v. 15 visade nacken etc bra värde, mitt blodprov drog ned till 1:2. Vi gjorde moderkaksprov i förrgår och fick svar igår. Barnet kommer inte överleva en förlossning då det är mkt svårt skadat. Det här är så ledsamt.. Förtvivlade är vi..Förstår inte hur jag ska klara av att föda ut detta barn efter helgen.
    Åh, nej!!! Vad ledsamt och tungt att behöva gå igenom!
    Finns ju inga ord i det här läget som tröstar, men jag skickar all styrka och värme som jag kan till er genom tanken!
    Kram!
  • Mamaobabba
    Mrs Igelkott skrev 2011-11-14 20:44:05 följande:
    Mammaobabba: Nu har jag bokat in mig på MVC =)
    Vi får hälsosamtal v. 9 (8+2)Min svägerska har fött tre barn och inte mått en uns illa vid någon av graviditeterna. Hoppas det kan lugna dig! Det är ju väldigt skönt om man är en av de 3 som inte mår illa =)
    Kram!
    Härligt, Igelkott!

Själv är jag heeelt slut efter en vecka på nya jobbet! Mycket intryck och mycket spring! Men, det känns bra.
    Det enda som är jobbigt är att ett av barnen har CMV-virus (www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/cytomegalovirusinfektion/), som visserligen inte läcker just nu, men det gör mig galet orolig!
    Tänk om jag inte har antikroppar och krabat blir smittad! Då vet jag inte vad jag gör! Spritar och tvättar händerna som en gaaalning nu!! Förvånad
    Sen är alla barnen sjuka på huset nu, och jag börjar känna mig lite däven och snorig. Obestämd
    Ja.. och sen har jag haft tokont i ryggen och ner i rumpan ända sedan jag började, så jag hoppas att jag bara gjort någon konstig rörelse och slipper foglossning!
    Har ont när jag är uppe och går och när jag ska vända mig i sängen om nätterna..

Men, vi har ju vårt läkarbesök på tisdag på MVC så vi får prata om det då, helt enkelt!
    Försöker tygla oron fram till dess, men jag vet inte riktigt hur.. Rynkar på näsan

Det positiva är iaf att vi närmar oss vecka 12!
    Är 11+4 idag så jag ser fram emot att inte behöva vara så hemlig längre, jag är så dålig på att ljuga..!
  • Mamaobabba
    BERÄKNAD FÖRLOSSNING

APRIL
    Sassa79 - 29/4  

MAJ
    Turitella - BF1/5, VUL 13/9, KUB-UL 27/10, RUL 7/12
    Najje - 1/5
    Belfen - 4/5
    Moii - 15/5  - icsi
    7feb - 17/5
    Kornett - 24/5

JUNI
    Mammaobabba - BF 3/6, VUL 17/10 (7+0), VUL 25/10 (8+1) 3/6, VUL 31/10 (9+0), MVC 8/11 (10+1), VUL 10/11, MVC 22/11, KUB 23/11
    Moa Li - 11/6, UL, Kub och hälsosamtal (v.13 ) 5-6 december
    Julia82 - 17/6

JULI 
    Igelkott - BF 3/7, UL 23/11(v.9)
    Jupa - 3/7
    Ylva75 - 9/7 (prel enl egen räkning)
  • Mamaobabba
    Mamaobabba skrev 2011-11-18 18:21:57 följande:
    BERÄKNAD FÖRLOSSNING

APRIL
    Sassa79 - 29/4  

MAJ
    Turitella - BF1/5, VUL 13/9, KUB-UL 27/10, RUL 7/12
    Najje - 1/5
    Belfen - 4/5
    Moii - 15/5  - icsi
    7feb - 17/5
    Kornett - 24/5

JUNI
    Mammaobabba - BF 3/6, VUL 17/10 (7+0), VUL 25/10 (8+1) 3/6, VUL 31/10 (9+0), MVC 8/11 (10+1), VUL 10/11, MVC 22/11, KUB 23/11
    Moa Li - 11/6, UL, Kub och hälsosamtal (v.13 ) 5-6 december
    Julia82 - 17/6

JULI 
    Igelkott - BF 3/7, UL 23/11(v.9)
    Jupa - 3/7
    Ylva75 - 9/7 (prel enl egen räkning)
    Snart tar alla mina undersökningar och besök över hela tråden.. Obestämd
    Haha, känner mig som världens hönsmamma redan, undrar just hur det kommer bli när krabat kommer ut.. stackarn!
  • Mamaobabba
    Mrs Igelkott skrev 2011-11-20 14:18:36 följande:
    Fattar att det är är jobbig att arbeta med barn just nu, det är ju verkligen förkylningstider - men sedan brukar ju vuxna som jobbar med barn vara mycket mer immuna än andra pga att "de redan har haft allt" =)
    Hoppas du lyckas hitta lite lugn!
    Hera78 skrev 2011-11-18 17:27:49 följande:
    Hej igen flickor, nu är vi ett steg närmre vår sommarbebis Skrattande
     Vi har gjort vårt första IVF och jag kan inte sluta le, det här är helt j*vla underbart! Nu håller vi alla tummar och tår för att det håller sig hela vägen till slutet av juli! Skrattande
    Önskar att det bara var ett förkylningsvirus, för såna oroar mig inte alls.. Är tokförkyld nu och det gör mig inget.

CMV är en herpesinfektion som kan orsaka grava missbildningar, utvecklingsstörning, syn- och hörselnedsättningar, förstorade organ (ex, hjärta, mjälte, lever) och förkalkningar.

Är en väldigt vanlig infektion speciellt hos småbarn och de flesta märker inte ens att de har den.
    Men, om den drabbar immunsvaga eller gravida kan det ge allvarliga komplikationer, speciellt tidigt i graviditeten.
    Min kompis blev smittad i nionde månaden och hennes dotter var svårt sjuk i 3 år!!
    Och hon har fortfarande (7 år gammal) andningssvårigheter pga CMV-viruset.

Får man en primärinfektion är det 50% risk att överföra det till fostret som sen lider 15-30% risk för skador av olika grad, och det finns inget man kan göra om man har blivit smittad och heller inget vaccin..

Så, nej.. Det är inte ett vanligt förkylningsvirus jag nojjar för! (därav länken..)

Hoppas ni mår bra, allesamman!

Ylva: Åh, nej!! Superledsen för er skull! Många varma kramar!! Hjärta
  • Mamaobabba

Åh, och förresten har vi KUB imorgon! Spännande!! Och nervööööst..
    Hoppas allt är bra "därinne"!

• Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-22 10:59:59 följande:
    Kom ihåg att blodvärde på kuber inte säger något om man gjort IVF.
    Jag ska komma ihåg att informera dem om att jag gjort IVF, vill ju inte ha samma upplevelse som du. Är ju på KS på Huddinge så de ska ha koll!
    (Gjorde IVF på samma sjukhus, men på en annan avdelning)

Är supernervös och känner att jag litegranna skjuter upp en massa saker till "efter KUB"..
    Phiiu. Hoppas nu att allt ska gå bra!

Hur mår du nu, 7feb? Har ni bestämt hur ni ska göra med ev. anmälan kring behandlingen efter KUB?
Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF