• Mrs Igelkott

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

7feb: fruktansvärt att ni behövde gå igenom detta!!!! Tänk att man måste vara så jäkla alert hela tiden, det är inte alltid man orkar med...  Men vad skönt att det såg bra ut till slut!
    Funderar allvarligt att inte göra KUB efter din berättelse, verkar ju kunna bli hur som helst. Tack för att du delade med dig. Stor kram!
  • Mrs Igelkott
    Jupa: Du har säkert rätt, VUL är det nog!

Hera78: Välkommen - hoppas hoppas!!!

Mammaobabba: Jobbigt med bebisspråket, har jag också svårt för... Hoppas hon skärper sig.
    Svårt med KUB-frågan (ursäkta att jag bara pratar om detta hela tiden). Jag är precis som du redo att ta det som kommer. Men argumentet att veta lite mer om vad det skall bli är bra tycker jag. Samtidigt är det värsta med KUB är ju att man egentligen inte får reda på någonting, kanske bara får en massa ångest i onödan... Var lite mer inne på att göra det efter att hört allas åsikter här, nu är jag lite mer mot att göra det efter 7febs traumatiska upplevelse.. Funderar på att kanske gå till en privat klinik och betala för ett extra ultraljud istället, för att se att det  "ser bra ut".

Ylva75: Härligt med inbokat ultraljud! Jag har inte ringt någon MVC än, kanske dags (tänkte att jag skulle vänta till efter VUL men då blir det ju jättesent!) Hoppas den värsta oron går över snart.

Julia 82: Fantastisk med det lilla pyret! Måste kännas absolut underbart!
    Jag mår bra, tack. Glad för illamåendet precis som du =) Lite orolig för att det bra skall vara en tom säck på VUL om två veckor, men annars för det mesta glad och lugnare för var dag som går!

Kram!
  • Mrs Igelkott
    Mammaspärlaa skrev 2011-11-11 21:43:53 följande:
    ... Vi fick reda på kub/test i tisdags att vårt lilla barn är sjukt. På ul v. 15 visade nacken etc bra värde, mitt blodprov drog ned till 1:2. Vi gjorde moderkaksprov i förrgår och fick svar igår. Barnet kommer inte överleva en förlossning då det är mkt svårt skadat. Det här är så ledsamt.. Förtvivlade är vi..Förstår inte hur jag ska klara av att föda ut detta barn efter helgen.
    Det så är fruktansvärt så det finns inget man kan säga. Kramar till dig.
  • Mrs Igelkott
    Mammaobabba: Nu har jag bokat in mig på MVC =)
    Vi får hälsosamtal v. 9 (8+2)
    Gulia84 skrev 2011-11-13 20:36:43 följande:
    Nä nu är jag både arg och orolig! Hur kan de skriva så här? Jag laddade ner Liberos gravidapp på min iPhone och så här står det:

Ett tidigt graviditetssymtom hos vissa kvinnor är illamående, med eller utan kräkningar. Det här kallas ofta för “morgonillamående” (vilket kan kännas som ett dåligt skämt om du mår illa dagarna i ända).
    Du är inte ensam. Sju av tio kvinnor mår illa i början av graviditeten.
    Det finns åtminstone en ljuspunkt: kvinnor som mår illa och kräks har mindre risk för missfall.

Jag mår inte nåt illa. Ska jag bli ÄNNU mer nojjig nu då?!!??
    Min svägerska har fött tre barn och inte mått en uns illa vid någon av graviditeterna. Hoppas det kan lugna dig! Det är ju väldigt skönt om man är en av de 3 som inte mår illa =)
    Kram!
  • Mrs Igelkott
    M karl skrev 2011-11-16 18:38:30 följande:
    Jag har idag varit hos spec.mödravården och allt såg bra ut. Bebisen hade växt bra och den rörde sig hela tiden. Jag fick veta att jag inte behöver fortsätta med Fragminsprutorna efter v. 12 och ingen annan medicin heller. Skönt!

Jag glömde att fråga om jag ska dit fler gånger eller om jag i fortsättningen bara ska gå på MVC.
    Vad beror det på om man ska fortsätta gå hos spec.mödravården eller ej?

Gravid nu v.12 (11+4)
    Åhh så skönt att allt såg bra ut!!! Tyvärr har jag inget svar på din fråga.

Idag går jag in i vecka 8:a, vara en vecka kvar till VUL... hoppas hoppas så att det kommer se bra ut...
    Kram!
  • Mrs Igelkott
    Mamaobabba skrev 2011-11-18 13:15:48 följande:
    Härligt, Igelkott!

Själv är jag heeelt slut efter en vecka på nya jobbet! Mycket intryck och mycket spring! Men, det känns bra.
    Det enda som är jobbigt är att ett av barnen har CMV-virus (www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/cytome.../), som visserligen inte läcker just nu, men det gör mig galet orolig!
    Tänk om jag inte har antikroppar och krabat blir smittad! Då vet jag inte vad jag gör! Spritar och tvättar händerna som en gaaalning nu!! Förvånad
    Sen är alla barnen sjuka på huset nu, och jag börjar känna mig lite däven och snorig. Obestämd
    Ja.. och sen har jag haft tokont i ryggen och ner i rumpan ända sedan jag började, så jag hoppas att jag bara gjort någon konstig rörelse och slipper foglossning!
    Har ont när jag är uppe och går och när jag ska vända mig i sängen om nätterna..

Men, vi har ju vårt läkarbesök på tisdag på MVC så vi får prata om det då, helt enkelt!
    Försöker tygla oron fram till dess, men jag vet inte riktigt hur.. Rynkar på näsan

Det positiva är iaf att vi närmar oss vecka 12!
    Är 11+4 idag så jag ser fram emot att inte behöva vara så hemlig längre, jag är så dålig på att ljuga..!
    Fattar att det är är jobbig att arbeta med barn just nu, det är ju verkligen förkylningstider - men sedan brukar ju vuxna som jobbar med barn vara mycket mer immuna än andra pga att "de redan har haft allt" =)
    Hoppas du lyckas hitta lite lugn!
    Hera78 skrev 2011-11-18 17:27:49 följande:
    Hej igen flickor, nu är vi ett steg närmre vår sommarbebis Skrattande
     Vi har gjort vårt första IVF och jag kan inte sluta le, det här är helt j*vla underbart! Nu håller vi alla tummar och tår för att det håller sig hela vägen till slutet av juli! Skrattande
    Fantastisk roligt! Stor grattis!!!
    Turitella skrev 2011-11-18 18:11:43 följande:
    Hej alla!
    Här kommer hälsningar från sol och värme i härliga Thailand. Jag och min sambo har tagit tre välbehövliga semesterveckor för att bara vila och rå om varandra. Blir ju sista gången vi åker ensamma, nästa sol- och badsemester är vi tre! Hjärta
    Någon som vill lägga till någonting mer innan jag lägger upp vår lista i trådstarten. Har totalt glömt bort att göra det. Ser den rätt ut eller? Och jag som inte är så bra på det här med att starta en tråd. Hur gör jag? Lägger jag till den som en tilläggskommentar till trådstarten? Kan jag då uppdatera den senare allteftersom om fler trillar in? Som sagt, nybörjare på det här!
    Om du vill så kan vi ju ha listan liggande i tråden som den gör nu, då slipper du ju hålla på att uppdatera trådstarten hela tiden!

Det låter som ni har har det underbart! Själv har jag legat och mått illa på soffan hela förmiddagen, men ändå njutit av solen som lyst in på mig genom söderfönstret, och tänkt att "här ligger jag och producerar bebis"! =)
    Gulia84 skrev 2011-11-18 20:39:20 följande:
    Jag är så sjukt nervös inför VUL på måndag! Mina nerver är utanpå kroppen! Detta är lika jobbigt som att vänta på Testdagen.
    Hut mkt tankar får det snurra i huvudet egentligen?! Alla dessa "tänk om". Tänk om det är en tom hinnsäck bara. Usch, ge mig måndag NU tack. Det är inte ofta man vill hoppa över helgen, men det vill jag nu :)
    Ser också fram emot VUL på onsdag... Att få se att det verkligen är ett riktigt embryo där inne. Blir lättare att tro på riktigt då... Vill inte tänka på hur förstörd jag kommer bli om allt inte står rätt till...

Kram till alla!
  • Mrs Igelkott
    Mamaobabba skrev 2011-11-22 10:28:02 följande:
    Önskar att det bara var ett förkylningsvirus, för såna oroar mig inte alls.. Är tokförkyld nu och det gör mig inget.

CMV är en herpesinfektion som kan orsaka grava missbildningar, utvecklingsstörning, syn- och hörselnedsättningar, förstorade organ (ex, hjärta, mjälte, lever) och förkalkningar.

Är en väldigt vanlig infektion speciellt hos småbarn och de flesta märker inte ens att de har den.
    Men, om den drabbar immunsvaga eller gravida kan det ge allvarliga komplikationer, speciellt tidigt i graviditeten.
    Min kompis blev smittad i nionde månaden och hennes dotter var svårt sjuk i 3 år!!
    Och hon har fortfarande (7 år gammal) andningssvårigheter pga CMV-viruset.

Får man en primärinfektion är det 50% risk att överföra det till fostret som sen lider 15-30% risk för skador av olika grad, och det finns inget man kan göra om man har blivit smittad och heller inget vaccin..

Så, nej.. Det är inte ett vanligt förkylningsvirus jag nojjar för! (därav länken..)

Hoppas ni mår bra, allesamman!

Ylva: Åh, nej!! Superledsen för er skull! Många varma kramar!! Hjärta
    Det var inte meningen att förringa din oro eller att säga att det inte var allvarligt, jag ville bara försöka lindra din oro. Förlåt.
  • Mrs Igelkott
    Mamaobabba skrev 2011-11-22 18:54:21 följande:
    Ingen fara.. jag är bara stressad kring allt och har haft en frustrerad dag och blivit bollad hit och dit! Nog jag som har taggarna utåt! Förlåt MIG!
    Jag förstår att du bara ville väl.
    KRAM!
    Fint =) Kram tillbaka! Hoppas så att ni får bra svar imorgon och bra av dig att du orkat stå på dig om viruset!

Själv har jag VUL imorgon, på dag 8+0. Har sett fram emot detta så mycket, räknat dagar och veckor, men nu vill jag knappt tänka på det för jag är så rädd att det inte skall se bra ut...
    Idag på lunchen höll jag min kompis fantastiska tvåmånadersbebis och började gråta, vill ju så gärna detta och för första gången känns det verkligen inom räckhåll! Jag har ju börjat hoppas och tro så mycket! Så nu känns det mest som att jag vill få undersökningen "överstökad". Men förhoppningsvis så blir det ju en glädjestund =)
    Moa Li skrev 2011-11-22 18:26:42 följande:
    Idag är jag i vecka 12 Drömmer ... köpt en kombibil. Haha.
    Kul, grattis till kombin och den heliga veckan 12! =)

KRAM allihopa!
  • Mrs Igelkott

Turitella: Såg att du tipsat vår IVF-tråd om den här tråden - kanske nyplussade Vicki123 hänger på =)
    På klädfronten har jag verkligen ingen koll! Men Bodys med mjuka byxor över har varit väldigt populära bland mina väninnor iaf!

Himla smart med separat lista som alla kan uppdatera!
    Jag skall genast göra det med min nya BF, en dag senare dvs 4/7!
    Har varit på VUL idag och de såg jättebra ut!Hjärta
    Hjärtat pickade och allt var som det skulle och det är mycket goda chanser att lyckas sa läkaren, så nu behöver jag inte ha någon "innan vecka 12-ångest" Glad

Så oerhört skönt... I natt skall jag SOVA SÅ GOTT  (kan knappt hålla mig vaken nu...)

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF