• Mamaobabba

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

7feb skrev 2011-11-22 16:39:42 följande:
    Även om du säger att ni gjort IVF finns det ingen formel på att räkna ut det. Samma som vid tvilling graviditet därför gör man NUPP på de som väntar tvillingar. Nej vi har inte bestämt oss ännu, har blivit erbjudna nytt ul på torsdag för att vidare se så att bebisen är frisk. Jag känner starkt för att få ut informationen och försöker vända mig till kliniker och människor att införa NUPP på IVF graviditeter. Gå på bebisens nackspalt i morgon, be dem kolla efter näsben också. Du kan få falska goda resultat med på blodvärdet. Lycka till!
    Ja, jag informerar dem, så vet de säkert hur det hela ska skötas! Annars vet jag ju vad jag ska fråga om!

Det här med att "veta mer än läkaren" känns väldigt bekant. Sjukt frustrerad kring det här med CMV-viruset och få info om hur man ska agera osv.
    Vänt mig till MVC som ber mig vända mig till infektionsklinik, som ber mig vända mig till MVC.. Suck!
    Och så försöker alla bara ge mig samma information som de redan givit mig och som jag själv hade kollat upp innan. Och ingen kan ge ett ordentligt svar om något.
    Nåja, får se vad de säger efter blodproverna. Kanske har de hunnit läsa på då..

Hoppas att nästa UL visar att eran krabat mår fint!! Hjärta
    Och du är stark som jobbar för att få ut informationen!! Jätteviktigt juh! Heja, heja!
  • Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-22 18:14:55 följande:
    Tack! Problemet verkar vara att ingen vet hur det ska skötas ( tjatar för jag bryr mig om er) Hjärtfrekvens och näsben är värt att kolla. Och stort lycka till, det är härligt att få se sin lilla bebis. Efter de två ulen som vi gjorde 12+3 så kunde jag känna bebis eftersom jag fått se precis hur den låg och rörde dig. Känner fortfarande, är omföderska så det är kanske skillnad då. Kram
    Åh, vad härligt att kunna känna lill*n..
    Det här är ju första gången för mig, så jag tippar på att det kan ta längre tid!
    Hoppas allt går fint och smidigt imorgon! Ska passa på att fråga om CMV också, eftersom vi är på Centrum för Fostermedicin, så de kanske har lite mer koll!
    (är också ganska tjatig.. Men, mest för att jag själv inte hade en aaaning om att det här viruset fanns, eller riskerna med det, och gärna vill veta hur man tacklar det! Kanske kan hjälpa någon annan som jobbar i omsorgen eller med barn också!)
  • Mamaobabba
    Moa Li skrev 2011-11-22 18:26:42 följande:
    Idag är jag i vecka 12 Drömmer ... köpt en kombibil. Haha.
    Haha! Grattis!
    Det gjorde vi förra gången jag var gravid.. Och vi behöll den fastän det inte blev någon bebbe då.. Så nu är vi redan stadda!
  • Mamaobabba

Samma här, MoaLi!
    Härligt med kombi. Man får ju plats med så mycket!
    Hur mår du annars?

Själv har jag tydligen falsk Ichias.. Hurra! Dags att kontakta en sjukgymnast, alltså..

Och jag har iaf fått igen att få göra blodprover för att kolla CMV-virus.. (Vanliga symptom om fostret smittas är varierande grader av utvecklingsstörning, autism, CP, epilepsi, dövhet och ibland synnedsättning. Symptomen kan förekomma dels i olika kombinationer, dels som enskild funktionsnedsättning. Om infektionen inträffat tidigt under graviditeten blir skadorna på fostrets hjärna större. Av 80–85% som smittats under graviditeten, men som inte har några symptom vid födseln, kan några procent senare få en hörselnedsättning.
    Om man får primärinfektion är det 50% risk att fostret smittas och 15-30% risk att det skadas av viruset..)
    Även om det inte är lätt när MVC hänvisar mig till infektionskliniken och de hänvisar mig tillbaka till MVC.. Obestämd
    Snurrigt värre!
    Nåja, det kan väl bara bli bättre nu!!

• Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-22 18:50:55 följande:
    Mammaobabba, hoppas ni får svar på allt i morgon, det är tufft att oroa sig. Kram Ha ha ni är galna som köper bilar!! Kram
    Ja, vi hoppas på det bästa! Trött på att vara såhär hönsig och orolig HEEELA tiden.. Kan räcka med lite då och då!

Kram på er!! Hjärta
  • Mamaobabba
    Mrs Igelkott skrev 2011-11-22 18:44:41 följande:
    Det var inte meningen att förringa din oro eller att säga att det inte var allvarligt, jag ville bara försöka lindra din oro. Förlåt.
    Ingen fara.. jag är bara stressad kring allt och har haft en frustrerad dag och blivit bollad hit och dit! Nog jag som har taggarna utåt! Förlåt MIG!
    Jag förstår att du bara ville väl.
    KRAM!
  • Mamaobabba
    Mrs Igelkott skrev 2011-11-22 19:12:57 följande:
    Fint =) Kram tillbaka! Hoppas så att ni får bra svar imorgon och bra av dig att du orkat stå på dig om viruset!

Själv har jag VUL imorgon, på dag 8+0. Har sett fram emot detta så mycket, räknat dagar och veckor, men nu vill jag knappt tänka på det för jag är så rädd att det inte skall se bra ut...
    Idag på lunchen höll jag min kompis fantastiska tvåmånadersbebis och började gråta, vill ju så gärna detta och för första gången känns det verkligen inom räckhåll! Jag har ju börjat hoppas och tro så mycket! Så nu känns det mest som att jag vill få undersökningen "överstökad". Men förhoppningsvis så blir det ju en glädjestund =)
    Moa Li skrev 2011-11-22 18:26:42 följande:
    Idag är jag i vecka 12 Drömmer ... köpt en kombibil. Haha.
    Kul, grattis till kombin och den heliga veckan 12! =)

KRAM allihopa!
    Åh!! Vad spännande! Hoppas verkligen att det ser bra ut! Ska tänka på er och hålla tummarna!! Hjärta
    Och det där med folks underbara bäbisar! ..suck. Ja.. längtan är ju såå stor!!

Är f.ö i v. 13 nu, kom jag på (12+1 idag! ) Men.. att bli offentlig får nog vänta till efter KUB, hoppas på att kunna trappa ner på nojjandet då!

KRAM!
  • Mamaobabba
    moii skrev 2011-11-22 21:26:30 följande:
    fast det ser ju olika ut som vi diskuterat tidigare, mina läkare har varit mycket medvetna och tagit hänsyn till ivf i kub-testet och beräknat utifrån det )
    Och visst gjorde du på KS i Huddinge, eller har jag inbillat mig det? Drömmer
    (hyser hopp om att det ska bli så bra som möjligt det här! )
  • Mamaobabba
    moii skrev 2011-11-22 21:29:55 följande:
    jag har gjort KUB på Huddinge, de visste hur de skulle räkna är man gjort ivf :)
    Pööörfekt!
  • Mamaobabba
    moii skrev 2011-11-22 21:37:44 följande:
    jo jag gjorde på Huddinge och så som jag uppfattade det ( men så klart är det bara min uppfattning) så sa de att det togs hänsyn till ivf i beräkningen att datorn hade det som en "formel" när den räknade på risken med blodprov + ultraljudsvärden osv.

Men visst skulle jag kunna ha förstått det fel men jag tror inte det eftersom jag är rätt så omständlig och varit extra noggrann med detta eftersom min ivf-klinik berättat om att man måste tala om att man gjort ivf när man gör kub så att det blir rätt. Och kanske lite också för att jag varit extra nojjig över missbildningar pga cytoteken..

Men som 7 feb säger, många gånger vet man ju mer än läkarna och det är ju ganska jobbigt för oss.

Jag tror förresten att jag kände bebisen när jag låg vaken i natt. det fladdrade lite som fjärilsvingar eller som att någon nuddade insidan av huden med fingertopparna, jag vet inte säkert men jag tror verkligen att det var bebisen.
    Jamen, då hoppas vi att du uppfattade det hela rätt iaf! Det märker jag ju, om inte annat imorgon!

Åh!! Vad härligt att känna bebben!! Hjärta
    Längtar efter att göra det, jag med..
    Har haft lite problem med magen senaste dagarna.. så, jag skulle nog inte märka någon skillnad på bebis eller andra "rörelser" därinne.. Obestämd
    Nu verkar magen iofs vara gladare igen, så kanske, kanske man kan känna en liten vink från insidan!
  • Mamaobabba
    Igelkott: Härligt att allt ser bra ut!! Sussa sött!

Turitella: Åh, vad fina kläder du köpt! Blir också helt sjuk av barnkläder, vill bara ha allt!!
    Och jag är liiiite avis på dig måste jag säga. Saknar Thailand som tusan! Hoppas alla veckorna blir lika härliga!
    Ät gärna en Pad see yu, för mig också!! :D

Å nu har vi varit på KUB! Och det gick bara bra!
    Men, det blev egentligen bara NUPP efter som jag varit gravid med tvillingar men, nu bara bär på en:
    Därmed visste BM inte hur hon skulle räkna, eftersom det skiljer i hormonerna mellan tvillinggraviditet och singelgraviditet. Hon visste helt enkelt inte vad hon skulle mata in i systemet. IVF var det däremot inga problem att ta hänsyn till!
    Det fanns en liten ruta att checka i för det i datorprogrammet, och t.om för olika typer av assisterad befruktning.
    BM uteslöt alltså blodproverna och gav mig bara resultat enligt NUPP; 1:5048.
    Så det var ju bra siffror. Skönt!
    Men,krabat var inte ett dugg samarbetsvillig, vände bara rumpan mot, mest hela tiden! Haha! Lika envis som sin mamma! Drömmer

Nu är jag helt slut!! Har en envis förkylning som jag dras med så det tog på krafterna att vara ute idag. Blir till att bädda ner sig nu!

Godnatt med er! Kramar!!
  • Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-23 22:14:29 följande:
    Underbart! Grattis! Men... Alltså var rutan för IVF att utesluta blodprovet. Kram
    Nej, den var inte för att utesluta blodprovet utan för att beräkna på IVFgraviditet.
    Blodproverna uteslöts eftersom hon inte visste om hon skulle beräkna på tvillingar eller en bebis.
    Som sagt, det skiljer på hormonnivåer mellan om man bär på en eller två, och jag har ju t.om fortfarande hinnsäcken av den andra lilla i magen, så då visste hon inte hur hon skulle våga göra. Bättre alltså att inte räkna med blodproverna alls än att få ett felaktigt svar!

Så vi får vara nöjda med NUPP-resultatet iaf till om hon får några andra instruktioner av läkaren.
  • Mamaobabba
    7feb skrev 2011-11-23 22:14:29 följande:
    Underbart! Grattis! Men... Alltså var rutan för IVF att utesluta blodprovet. Kram
    Och tack!! Det känns fantastiskt skönt! Kul att se krabat vifta och hoppa runt där inne också! Hjärta
    Turitella skrev 2011-11-24 06:48:23 följande:
    Mamaobabba!

Kob Khun Kaa, jag har ätit alla klassiska thairätter, mums! Älskar det!

Skönt med bra siffror på KUB, nu får du bara njuta! Hoppas du kryar på dig!
    Åh, jag är såååå avis!! Härligt att ni har det bra!! Då får du äta lita sapparot och ma muang för mig också då! Saknar frukten i thailand! Det är ju sååå gott!!

Ja, nu ska jag vara hemma resten av veckan, snyta mig och bli frisk resten av året och gärna nästa med!
    Gulia84 skrev 2011-11-23 22:37:24 följande:
    Åååå jag vill oxå resa!!! Man kan behöva lite sol nu! Hoppas ni får det underbart!

I måndags vA vi på VUL! Ett litet hjärta tickade på och allt såg jättebra ut! Puh! Nu kan man kanske slappna av lite. :) vi blev oxå framflyttade igelkott. En dag så vi har oxå BF 4 juli! Vem hinner först ut tro?!:)

Är det nån mer som är hungrig hela tiden?! Hur kan man va det då?! Kära nån... :)
    Åh! Grattis till lilla hjärtat!! Hjärta

Jag har två lägen. Hungrig heeeela tiden eller inte ett dugg hungrig.. Verkar inte finnas något mellanting för mig alls! Skumt!!
    Har du någon speciell craving då?

KRAM på er alla!
  • Mamaobabba

Hej alla!

Hur mår ni??

Har själv pausat lite från Familjeliv ett par veckor och bara koncentrerat mig på att låta bli att nojja. Har gått helt okej (för mitt übernojjiga jag) och jag känner mig glad och nöjd.. men.. tjock!

Magen växer, men inte så att det tydligt ser ut som en gravidmage, om man inte vet.. Längtar tills det ska göra det, för just nu känner jag mig mest som en fläskhäst och jag vill ju kunna gå och stoltsera med magen i vädret..
    Konstigt nog har jag också bara blivit tröttare och tröttare.. Men, alla har väl sina individuella upplevelser..
    Nu ser jag med spänning (och liiiite oro förstås) fram emot RUL 10 jan!
    Fram till dess ska jag bara försöka glädjas och fira jul med familjen!

Har inte orkat läsa tillbaka så mycket i tråden än, ska ta igen det en dag när jag inte redan borde gått och lagt mig!

Stora styrkekramar till er som har- och har haft det jobbigt!!

Och självklart, stora varma kramar till alla er andra också!

• Mamaobabba

Hej alla!

Long time, no see..

Har liksom inte riktigt orkat med FL, behövt bara fokusera på att få vara glad och gravid, äntligen!

Hur mår ni?

Jag har inte orkat läsa tillbaka till när jag var inne sist, så jag kommer säkert att vara lite off och lite bortkommen, ni får ursäkta. Jag ska försöka hänga med så gott det bara går.

Härligt att titta in å se vad ni andra har för er!!

• Mamaobabba
    Najje79 skrev 2012-03-01 21:10:01 följande:
    Kul att se dig här igen! Vilken vecka är du i nu??
    Nu är jag i v26 (25+3)
    Konstigt. Det är inte så länge kvar och ändå känns det som en hel evighet tills vi får träffa Krabat!

Hur mås det?

Jag dras med en evig trötthet, dåligt järnvärde trots järnrik kost och dubbel dos Niferex varje dag. Och sammandragningar.. suck. Har haft det sedan innan vecka 20..
    Å nu har jag behövt gå ner i tid på jobbet för att kunna ta det lugnt och kunna vila mer. (det enda som hjälper). Känns skönt!!
  • Mamaobabba

Hej.

Länge sedan jag var här nu. Kul att så många fått sina små underverk nu!!

Grattis till er alla.

Jag går in i v. 38 på måndag och gissa vad... Vi ska också få en pojke!!

Gjorde ju också ICSI, så tesen om att de ofta väljer pojkspermier verkar ju rimlig.

Hoppas ni mår bra, mammor, bulor och bebbar!

Kram på er!

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF