• Moa Li

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Turitella: Åh, vad härligt!!!! Blir helt varm inombords när jag läser det.

Jag är snart i v. 16 och har inte kännt någonting. jo, när jag suttit framåtböjd i soffan har jag kännt en svag puff - men kan inte säga säkert att det inte är gaser eller något annat magknorr.

Jag längtar också efter att få känna sparkarna. Underbart. Vad häftigt det är!!!

Kram Moa Li

• Moa Li

Fröken, välkommen! :) Stort grattis. Klart det kommer att gå bra.

• Moa Li

Julia: Jag fick också en rik röd blödning för ett par veckor sedan. Svor högt och kände hur besviken jag blev över att IVFen skulle sluta med missfall. Jag hade inte heller känt någon smärta. Lade mig och vilade och sedan har det inte kommit tillbaka. Nu är jag i v. 16 och bebisen mår finfint.

Innan jag blev gravid kunde jag få hormonella blödningar - eller blödning utan anledning. Det har oftast kommit i samband med att jag varit på toaletten (vid krystning/nr 2/när jag bajsat). hela toalettstolen kan bli röd och denna gången fick jag också panik.

Jag håller alla tummarna för att det just är ett kärl som brustigt. Låter lite som det, eftersom det inte kommit tillbaka. Usch, paniken är vidrig. Men eftersom jag haft det innan återkom hoppet rätt snabbt. Jag ringde min BM som sa att sålänge det inte håller i sig och inte är mer än att det fyller en binda så kan det vara riskfritt. Kolla upp det, såklart, men hoppet finns.

Jättestor kram!

• Moa Li

Min BM sa att jag skulle sluta med allt järntillskott. Mötte mina värden och jag hade tydligen en bra järndepå och bra värde i övrigt. Hade ätit folsyra innan, men slutat med det nu.

...samtidigt läser man ju att de flesta gravida kvinnor bör äta folsyra och järntillskott? 

• Moa Li

Jag sa att jag åt folsyratabletter och min BM sa att jag skulle sluta med dem.  Fast jag påpekade just att det står på att man ska äta dem innan, under och att de även är för ammande. Folsyra ska hjälpa kroppen att ta upp järn, men tydligen låg värdet så pass bra. 

• Moa Li

Jag har lagt bud på en Emmaljunga city jet idag, men svängbara framhjul. Röd med liggdel, sittdel och åkpåse/mjuklift. Nya hjul på den - har läst att de kan krångla. Funderade först på att köpa en vagn med just babysafe till chassit, men kom fram till att det fungerar nog ändå. En kompis sa hon knappt använt sitt babyskygg till underredet medan an annan gör det hela tiden. Kanske finns någon modell babysafe som passar till Emmaljunga City Jet. Ska googla det.

Ska köpa över en babybjörn bärsele till bebisen, som man kan ha redan från början.

Kul att äntligen känna att jag vågar börja planera lite nu. Vi var på ultraljud i fredags och gjorde en organscanning och allt såg jättefint ut. Såg ut som en pojk på en av bilderna och som en tös på en annan bild, så fortfarande 50-50 % chans. Vi sa till barnmorskan att vi inte ville veta kön så hon sa till när vi skulle titta bort. Men kan ju inte titta bort när bebisen är på "tv" Kyss

Nu ska jag gå in och läsa på föräldrapenningen så jag kan börja planera för jobbet, hur mycket och hur länge jag vill vara mammaledig. Sedan ska jag övertyga min man om att en röd barnvagn är jättefint även till en grabb och att 2000 kr är ett bra pris på en begagnad vagn.

Kram Moa Li

• Moa Li

7 feb: Ja, kanske provar båda. Mannen kommer aldrig ta på sig en bärsjal iallafall :)

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF