• Julia82

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Vilken go mage du har nu Najje :) Ser ut som det är dags vilken dag som helst ju!

Jag går hemma och har tråkigt, nån som har tips på kul pyssel att börja med? Jag går in i v 24 idag så det är ett bra tag kvar till BF. Men det märks stor skillnad sen jag belv sjukskriven, jag har ff foglossningsbesvär men min rygg har blivit mycket bättre sen jag slutade med alla tunga lyft på jobbet. Så skönt att slippa den värsta värken och samandragningarna jag fick under arbetstid. 

Ja, visst är det fantastiskt att känna och se bebisen röra sig i magen, det är så mysigt!! 

• Julia82

Här har det vart väldigt tyst sista veckorna!! Hur har ni det allihop? Igår var jag i Göteborg för att kolla på hästtävlingarna på Scandinavium. När jag ändå var i stan passade jag på att åka till Ikea och ta del av deras fina erbjudande. Om man köpte Vyssa Skönt spjälsängsmadrass fick man spjälsängen Hensvik gratis :) och det är precis en sån vi ville ha, så det var ju perfekt! Det är bara att tacka Kronprinsessparet för att dom fött sin lilla Estell, och vips så kommer det kanonbra erbjudanden för blivande föräldrar här och var ;) I förra veckan köpte jag underbart söta prylar från Pumpkin, en speldosa, ett barnvagnshänge, mystofflor och en snuttefilt. Allt med världens sötaste uggle-motiv, och i mysiga färger som passar både pojkar och flickor. Så nu är första inköpen gjorda, så underbart att kunna handla saker till sin bebis!!! Har ni andra börjat handla hem saker och fixa barnkammare än?

• Julia82

Mrs Igelkott, tack för tipset. Vi har pratat om att skapa några fotoböcker och nu har jag ju faktiskt gott om tid på mig ;)

Jag ska börja jobba 50% from den 1 mars, så får vi se om det fungerar. Ska bli skönt att komma tillbaka, fast jag är grymt oroad för min rygg när det gäller lyften på jobbet. Men men, vi får se :)

Jag kan ses när som helst, eftermiddag eller helg då. Jag har väl en timmes bilfärd till Göteborg, så det är ingen längre sträcka så bestäm ni andra som har längre resväg vart och när som passar er bäst. Det vore jättemysigt om vi kan hitta ett mysigt, lugnt fik och sitta och tjata på :)

• Julia82

Hos oss i Borås är det inget speciellt alls när man gjort ivf. Inga extra undersökningar eller nått sånt. Konstigt att det är så olika på alla ställen!!

Jag ska till BM idag, första gången på många månader. Tror att vi ska lyssna på hjärtat och kolla mina värden :) Ska bli kul! Sen är det dags för mig att prova att jobba igen, är halvtidssjukskriven fr.o.m. idag. Undra hur detta ska gå.

Kram på er

• Julia82

Ojoj, vilken dag! Startade imorse med att prova att jobba igen, det gick inte... Det slutade med att vi fick ringa efter min brukares föräldrar så att vi fick hjälp. Så efter det har jag jagat efter läkare för att få min sjukskrivning ändrad från halvtid till heltid, men det fanns såklart ingen tid på MVC. På gyn hänvisade dom till MVC eller förlossningen, på förlossningen sa dom MVC eller min vårdcentral. På vårdcentralen tar dom inget som har med graviditeter att göra, och på MVC har dom läkartider en dag i veckan, och fullbokat till 15 mars. Japp, va kul! Till slut fick jag prata med en jour-läkare på förlossningen som försökte få tag på läkaren jag träffade förra gången, men utan resultat. Till slut ringde han och sa att han hade en tid för mig, och jag blev sjukskriven helt fram tills nästa läkartid på MVC. Så nu får jag vara hemma på heltid fram till den 15 mars. Men suck, vilket strul!! Nu ringde en tjej från FK och pratade igenom mitt fall, och allt är i sin ordning och att hon godkänner min sjukskrivning. Hon sa att med mitt jobb vore det konstigt om jag fortfarande kunde jobba, och det är ju sant. Skönt att hon var så förstående!!! Så nu kan jag koppla av igen, efter en dag av oro och strul.

Jag och min man var hos barnmorskan mitt i allt ihop, för att ämna blodprover och lyssna på bebisen. Lite nervöst blev det minsann när hon inte kunde få fram hjärtljuden på bebisen. Både hon och jag kände hur bebisen flyttade runt därinne, men några hjärtljud fick vi inte fram under första försöket (som varade i alla fall 10 min) så jag fick röra lite på mig, boka in lite tider och prata en stund innan vi försökte återigen. Den gången gick det bättre, och vi fick till slut höra det lilla hjärtat ticka på. Alla prover och mått såg bra ut, och än behöver jag inte äta järn. Vilken lycka det är att höra sitt lilla barn i magen, älskar redan detta lill_ livet så otroligt mycket!!!

• Julia82
    Hera78 skrev 2012-03-01 13:11:16 följande:
    Här tror jag inte heller det faktum att vi gjort IVF gör min graviditet till en riskgraviditet, anledningen till att jag går på extra kontroller och får fler ultraljud är för att jag gjort en gastric bypass-operation.

Gick in i vecka 20 igår och om 6 dagar åker vi på vår efterlängtade smekmånad, härligt! Solig

Gud va härligt med smekmånad! Vart bär det av?? Hoppas ni får en underbar semester!!
  • Julia82

Mamaochbabba, va kul att se dej igen! Visst går tiden fort, nu är det bara några månader kvar tills bebisarna är här :) Va jobbigt att inte värdet går upp trots tabletterna. Jag fick med samandragningar i v 20, men bara efter lyften på jobbet så nu när jag är sjukskriven är det lugnt igen. Det är inte kul att det kommer så tidigt, men för min del var det nog att kroppen sa ifrån när jag tog i för mycket.

Najje79, ja jag hade också en oro för att det inte skulle gå bra att jobba. Men nu har jag i vart fall testat, och hoppas att jag får vara hemma nu resterande delen av graviditeten. Det är såklart inte så kul att bara gå hemma, men när man känner att kroppen tar stryk och att man får så fruktansvärt ont av jobbet så är det helt enkelt inte värt det. 

Hihi, det låter som att din ena bebis är lika envis som min. På vårt RUL vred och vände den på sig hela tiden, så BM hade fullt sjå att se det hon ville och behövde. Hon sa att det är typiskt för små pojkar, men eftersom vi inte vet vad det är för en filur därinne så får vi vänta till juni innan vi får reda på om hon har rätt ;)

MoaLi, det låter helt underbart med en lugn vattengympa för gravida. Jag ska kika med en gång om det finns nått här i närheten, hade vart  skönt att gå på. Visst är det en underbar känsla när man inser att man faktiskt väntar ett litet barn. Jag får ofta den insikten flera gånger om dagen, det är så svårt att ta in när man väntat så länge. Oftast kommer det en enorm känslovåg när bebisen sparkar till första gången på länge, eller när jag går förbi en spegel och ser min mage. Ren och skär LYCKA!!

• Julia82
    Hera78 skrev 2012-03-02 09:46:25 följande:

Ja, det känns fruktansvärt skönt, det är först idag jag på riktigt har förstått att vi ska åka, jag har av någon anledning inte tagit till mig det riktigt. Kanske pga lilla pyret i magen som ju faktiskt är en större sak än smekmånaden

Vi åker till Miami Beach i 4 dagar och sedan hoppar vi på världens största kryssningsfartyg och åker till Haiti, Jamaica och Cozumel (Mexiko), ska bli så sjukt lyxigt och det är så skönt att veta att vi hinner med denna resan innan vi får barn sedan dröjer det ju ett tag... Vi älskar att resa 

Åh va härligt det låter. Vi var i Maimi för några år sedan, det var väldigt fint på vissa ställen, men tyvärr var det rätt mycket slum även här och var. Men stranden är jättefin, och shoppinggatorna känns trygga och tjusiga och det är ju det viktiga ;) Kryssningen har jag bara hört gott om, min syster och hennes man åkte med den båten på deras smekmånad för några månader sedan och dom var väldigt nöjda. Det var inte samma rutt, utan Bahamas och öarna däromkring.

Ha en helt underbar semester :)  
  • Julia82

Mrs Igelkott, fick du mitt mail??

Najje, åh du har inte lång tid kvar tills du får träffa dina pojkar! Gud va spännande!! Hoppas dom väntar några veckor till så dom hinner växa lite till. Nu får du ta det riktigt lugnt, bara vila dig och njut av vårvädret.  

• Julia82

Najje, vilken tur att ni åkte in och att det gick att stoppa. Hoppas dom små vill stanna några veckor till, dom är ju så små än. Ta det lugnt nu och säg till din man att passa upp dej ordentligt ;)

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF