• ad astra

Någon mer som blivit gravid tack vare D-vitamin???

Hej.

Jag och min man har försökt att få barn nu i över 6 år.Jag fick diagnosen PCO och fick rekomendationen att gå ner i vikt för att ha större chans att lyckas bli gravid.
    Jag har också provat alla hemmakurer mm. men inget har hjälpt men nu har jag äntligen hittat något jag tror har hjälpt mig och jag undrar om det finns andra här som har positiva erfarenheter av just D-vitamin???

För ca.1,5 år sen fick jag veta av en tillfällighet att jag lider av  svår D-vitamin brist. Jag började äta D-vitamin (som egentligen inte är en vitamin utan en hormon) och jag fick ta 7 tabletter om dagen då jag hade så svår brist på det. Det rekomenderade doset är 1 tablett per dag.

Vi hade då försökt att bli gravida i 5 år utan resultat och hade nästan gett upp men plötsligt var jag gravid. Tyvärr slutade det med MA och jag var helt förstörd. Jag förstod inte hur jag helt plötsligt hade kunnat bli gravid och trodde inte att jag skulle bli det igen men bara ett par månader efter MA var jag gravid igen och är nu i vecka 27.

Det enda förklarningen jag kan komma på är att jag började med D-vitamin för annast har jag inte ändrat på något eller provat något nytt.

Jag har även läst efteråt nu att vissa läkare håller på att forskar just kring D-vitaminens efekt vid barnlöshet och man har märkt att det faktiskt verkar finnas en samband men har någon annan hört det också?

• Svar på tråden Någon mer som blivit gravid tack vare D-vitamin???
  • Mynta

Det var helt nytt för mig, intressant hur som helst! Och grattis till graviditeten!

• Celbia

Hej!
    Råkade snubbla över denna tråd då jag sökte efter erfarenheter av d-vitamin. Jag slutade med p-piller i nov 2010 med tanken att börja försöken att bli gravid sommar/höst 2011. Men min mens kom aldrig tillbaka så jag var till en gynekolog i juni. Där fick jag veta att jag har pco äggstockar och fick en 3 månaders kur Terolut för att få igång mensen. Efter besöket började jag läsa en hel del om det och kommer över en massa information om d-vitamin och dess positiva inverkan. Så jag började ta tillskott d-vitamin, 45 mikrogram om dagen.

Mensen kom igång som den skulle av terolut, så jag hade tre normala cyklar med hjälp av dem. Efter det var jag orolig om kroppen skulle fungera normalt av sig självt eller om det skulle bli mera utredningar. Men jag fick normal ägglossning och normal mens i september. Hade ägglossning igen för en vecka sen, hoppas givetvis att jag blivit gravid :) Har BIM 2 november så det vi får vänta och se. Jag är i alla fall övertygad om att det är tack vare d-vitamin som min kropp att fungerat som den ska nu. Det gav mig ännu mera hopp om att kunna bli gravid då jag läste din historia så tack för det :)

Lycka till och hoppas allt går bra för er!!!

• Mumwannabe79

Puffar upp denna tråden då jag nyss blivit diagnostiserad med D-vitaminbrist och är ofrivilligt barnlös. Har gjort ett misslyckat IVF-försök. Jag har endometrios och "en släng" av PCO (mycket acne, kolhydratsug, ägglossar inte riktigt varje månad). Forskare har hittat ett samband mellan PCOS, insulinresistens och för låga nivåer av vitamin D! Här finns det vetenskapliga artiklar om det: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=vitamin%20D%20PCOS

• Kia761

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i 3 år lite drygt. Utredning började ungefär ett halvår efter och man fann att jag hade något dåliga äggreserver. Vi försökte fram till april i år på egen hand innan vi kontaktade en klinik. Precis innan vi skulle gå ut genom dörren säger läkaren lite finurligt " Vem vet, vi kanske inte ses någon mer gång". Tillbaka sa jag "Vi kan ju alltid hoppas". Tänkte inte så mycket mer på det än att det skulle vara ett önsketänkande. Lite nedslagen av beskedet av inte kunna få barn på egen hand började jag googla runt på just dåliga äggreserver och amh-värdet som det är förankrat till. Snubblade då över ett par artiklar som drog parallellerna fertilitet-d-vitamin. Jag insåg att med mitt asiatiska påbrå så skulle jag kunna lida just av d-vitaminbrist. Har hört innan av flera att jag behöver ta det i samband med att jag under vinterhalvåret ofta blir lite låg och halvdeppig. Hur eller hur; jag tänkte det kan ju inte skada att boosta inför stundande ivf-behandling iallafall om det nu kunde påverka. Tog på eget bevåg en dos på 50 mg/dag + folsyra. Detta var direkt efter klinikbesöket i mitten på april

• Kia761

hoppsan! Det for iväg lite fort.

...vad jag skulle säga var att det var precis i början på min menscykel. Körde på som vanligt vid nästa ägglossning. Kan säga att jag aldrig har behövt ägglossningsstickor då alla signaler ändå funnits där. Denna gång var dock lite annorlunda, min vänstra äggstock hade börjat att göra sig påmind. Har aldrig känt något på den sidan och när vi kollat vul( och jag har även känt) så är det den högra som släppt ägg. Var fullt säker på att det var den vänstra denna gång vilket ju var lite annorlunda. Sen kom den där tråkiga väntan på bim. Jag har en cykel på 28-30 dagar och alltid en massa PMS-värk en vecka innan och så även denna gång. Mensen dök dock aldrig upp men jag lät det gå 9 dagar efter bim innan jag vågade testa. Och visst dyker det upp ett plus! snabbt som attan. Helt otroligt! Enligt beräkningar går jag in i vecka 7 idag och håller alla fingrar och tår för att detta går vägen.
    OBS!Jag vågar inte sträcka det så långt och säga att d-vitamin är en mirakelkur. Det kan likväl vara så att det helt enkelt var våran tur. Men för att svara på din fråga; ja, vi blev gravida med hjälp av d-vitamin. Om det sen är en placeboeffekt så är ju även det en effekt, eller om det var slumpen, det kan man bara spekulera i.
    Fråga mig gärna om ni undrar något. Jag skriver gärna som ni märker . Kram och lycka till -med eller utan d-vitamin.

• An onym

Jag vill för min del tro att d-vitaminet gjorde skillnad. Man genomför test på detta på Huddinge IVF har jag läst här på FL.

Sedan kan det ju vara så att när ni var så nära behandling så var det psykologiskt plus smart läkare att säga att ni kanske inte ses igen. En eloge till honom. Tror visst att minst ett par procent av hans patienter inte behöver komma tillbaks. Precis som ni inte behöver.

• Kia761

Vet inte om tråden fortfarande är levande. Vill göra ett tillägg om att jag för ca 1,5 år sedan gjorde en behandling av bakteriell vaginos hos Ludmila Ondrasek i Sundsvall( finns fler trådar om hennes behandling här på FL). Jag har dragit med detta problem i minst 8 år och hennes behandling gjorde underverk för mitt välbefinnande. Tror också att det kan bidragit till att ge de bästa förutsättningarna. Rätt pH och rätt balans vill säga.

Svar på tråden Någon mer som blivit gravid tack vare D-vitamin???