• nopp

    Fler i samma situation?

    Hej!

    Jag och min sambo slutade med p-piller i april 2009. Det tog sig i september 2010 och vi fick känna lyckan över att vara gravida i en vecka. Det slutade i en akutresa till sjukhuset där det konstaterades utomkvedshavandeskap och höger äggledare opererades bort. Läkarna sade då att man hade samma chanser att bli gravid med en äggledare som med två, och att det skulle gå fort tills vi var gravida igen.

    Uppmuntrade av orden satte vi igång att försöka, månaderna gick och mensen kom lika troget varje månad. I augusti tog vi äntligen det svåra beslutet att söka hjälp. Började med att min sambo fick lämna spermieprov och sedan fick vi komma på ett gemensamt första besök. Där konstaterades att hans spermier var jättebra och att mina två äggstockar såg bra ut. Mina blodprover såg bra ut (väntar fortfarande svar på något prov om äggstockarna?). Idag var jag och gjorde en äggledarspolning av min kvarvarande äggledare, där fanns passage. Läkaren kunde även se att jag snart antagligen ska ägglossa (om det fungerar som det ska) från den högra sidan (där det inte finns någon äggledare). Jag har fått order om att testa med ägglossningstester torsdag-måndag för att se såg jag verkligen ägglossar. Läkaren kunde alltså se en äggblåsa på 14 mm i höger äggstock. Om jag har ägglossning så är utredningen därmed avslutad och vi ska på gemensamt återbesök på torsdag nästa vecka för att besluta hur vi ska gå vidare. Jag antar att vi kommer att få diagnosen "oförklarligt barnlösa". Vi har redan bestänt oss för att vi vill göra privat ivf. Hur har ni andra gjort?

    Upplever ni också bristen på förståelse från omgivningen som jobbig? Jag tycker att det är jättejobbigt att nära och kära tror att det bara är att "slappna av" och "tänka på annat" så går det. Tycker också att det är fruktansvärt jobbigt att nära och kära tror att det i och med diagnosen "oförklarligt barnlösa" innebär att problemen är ur världen, att inget fel finns och att det bara är att fortsätta försöka på naturlig väg.

    Hoppas att det finns några fler i samma/liknande situation som känner för att skriva av sig. Det är så skönt att prata med personer som verkligen FÖRSTÅR.

  • Svar på tråden Fler i samma situation?
  • nopp

    Åh! Tack tack tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara! Och jag beklagar att du också tvingas genomgå detta. Jag beklagar även ert MA, det är fruktansvärt tufft när sådant händer. En styrkekram till dig.

    Jag misstänker att min oförklarliga barnlöshet inte är så oförklarlig, jag är rätt så säker på att jag har endometrios, och jag tror att min läkare misstänker det också. Vi ska på möte nästa torsdag och då ska vi prata om hur vi vill gå vidare. Vi har bestämt oss för IVF och vill köra igång privat på en gång. Har ni funderat på IVF?
    Skönt att höra att det inte bara är min omgivning som inte förstår =( För mig leder det till att jag drar mig för att berätta om detta jobbiga för mina nära, jag orkar inte förklara för dom och jag orkar verkligen inte lyssna på alla dessa kommenatarer som grundar sig i okunskap. Jag blir förbannad bara jag tänker på det nu känner jag. Ja faktiskt, man önskar att de istället kunde vara tysta, eller läsa på så att de vet vad de uttalar sig om innan de öppnar munnen. Jag tycker iallafall att man borde förstå att det inte är lämpligt att ösa ur sig sådana dumma kommentarer och att det är rätt så mycket känslor inblandade för oss som  av en eller annan anledning är ofrivilligt barnlösa. Usch jobbigt. När bestämde ni er för att påbörja er utredning? Var gjorde ni den (om jag får vara nyfiken)? Och är ni nöjda med utredningen? Tack så mycket för kramen, den värmer!

  • nopp

    Ja, det trodde vi med. Att det skulle vara enkelt och att det skulle ta sig direkt, så naiv man var kan jag tänka såhär i efterhand.

    Grattis i efterskott (till bröllopet) : )
    Usch så jobbigt att det drog ut på tiden på grund av att de klantade sig, att utredningen drar ut på tiden är ju inte direkt vad man är sugen på mitt i allt.
    Sade de varför de ville ge ägglossningen en extra skjuts? Det där har jag så svårt att förstå. Jag har läst ganska mycket och det verkar som att det inte är så ovanligt att läkarna skriver ut pergotime trots att man har ägglossning, jag förstår inte riktigt varför. Jag tänker som så att har man ägglossning så har man ju, eller? Men någon mening måste det ju finnas eftersom de gör så? Går ni via landstinget förresten? Eller privat?
    Hur tycker du att det känns med eventuell inseminering eller iVF?

    Skönt att du har nära som förstår. Ja herregud, vissa kan verkligen kläcka ur sig konstiga och okänsliga saker. VArför frågar man ens någon om "det inte är dags snart"? Jag skulle aldrig våga fråga någon det, man har ju inte en aning om vad den människan går igenom. Näe fy. Om folk bara kunde vara tysta istället.

    Jag tror att mina nära försöker att förstå. Men de vet verkligen inte vad det innebär att vara ofrivilligt eller oförklarigt barnlösa. De tror att det bara är att fortsätta försöka. Och att "sluta stressa". Och det är inget kul att höra. :(

Svar på tråden Fler i samma situation?