Lite vanliga frågor o svar om viktnedgång och Allévo
Går ämnesomsättningen ner när man bantar – kan man göra något för att motverka det?
Ja det stämmer att den går ner något. Det är kroppens sätt att anpassa sig till en hotande svältsituation. Något som vi utvecklat under årtusenden för att klara hungersnöd vilket varit vanligt under vår historia. Däremot har vi inte haft anledning att utveckla något skydd mot för mycket energi på motsvarande sätt. Två veckors VLCD är dock enligt Professor Stephan Rössner en för kort period för att detta ska vara av någon större betydelse.
Kan jag fortsätta en kickstart med Allévo i mer än två veckor?
Nej, det rekommenderas inte. Du kan däremot fortsätta med en Kick Start i två veckor varannan månad tills du har uppnått BMI 28. Men kom ihåg att det är måltidsordning och beteendeförändring som leder till varaktig viktminskning. Anledningen till att vi inte rekommenderar Kick Start mer är 2 veckor är att det finns en del biverkningar med VLCD produkter i allmänhet och dessa blir vanligare vid förlängd användning. Biverkningar som tex. trötthet, förstoppning, diarré, illamående är ofarliga och brukar gå över efter någon till några veckor. Den vanligaste allvarliga biverkningen vid förlängd användning av VLCD är bildandet av gallstenar. Överviktiga har högre risk att utveckla gallstenar och vid snabb viktminskning ökar risken ytterligare. Gikt är en inte heller ovanlig biverkan. Innan man börjar med en längre period med Kick Start bör en läkare utesluta nedsatt lever, hjärt- och njurfunktion samt ta ett utgångsvärde på urat. Det är ok att under längre tid byta ut enstaka mål mot Allevos VLCD/LCD- produkter.
Vad ska jag äta direkt efter en Kick Start?
Det är bra om övergången till vanlig kost sker gradvis genom att du äter små och lätta portioner de första dagarna. Tänk på att magen och tarmen under en längre tid haft lite att jobba med. Genom att vara försiktig med kolhydrater i början undviker man att binda vatten i kroppen.
Menyförslag för den första veckan efter avslutad behandling.
Dag 15:
Frukost: 1-2 påse näringspulver/1 ready-to-drink/1 bar
Lunch: 75 gram grillad kyckling (utan skinn) eller fisk, sky, sallad, tomat, gurka.
Middag: 1-2 påse näringspulver/1 ready-to-drink/1 bar
Dag 16:
Lunch: 200 g potatis, 1 portion kyckling eller fisk, sky, sallad, tomat och gurka.
Middag: 1 portion kyckling eller fisk, sky, sallad, tomat och gurka.
Dag 17:
Lunch: 1 portion kyckling eller fisk, sky, sallad, tomat och gurka.
Middag: 1 portion kyckling eller fisk, sky, sallad, tomat och gurka.
Dag 18-20:
Frukost: 1-2 påse näringspulver Fördela över dagen: 1 portion kyckling eller fisk, 3 frukter 2 bakpotatisar eller 6 vanliga potatisar 2 skivor fullkornsbröd 2 dl lättmjölksprodukter, grönsaker – valfri sort
Kan jag kick-starta då jag äter levaxin ?
Men det är inget hinder att följa Kickstart
Vad finns det för risker med att ha övervikt?
När man har ett BMI som är över 30 ökar riskerna för andra sjukdomar relaterade till övervikten med varje nytt extra kilo man lägger på sig. Diabetes (åldersdiabetes), högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar samt olika förslitningsskador på bland annat lederna är vanliga följdsjukdomar. Andra problem som är kopplade till övervikten är t.ex. infertilitet hos kvinnor, gallvägssjukdomar, vissa typer av cancer samt andningsproblem av olika slag. Risken för dessa komplikationer ökar framför allt om man har den manliga typen av fetma med en stor rund mage (bukfetma). Om det extra fettet (kilona) däremot sitter mer på höfter och lår som det vanligen gör hos kvinnor, är riskerna med övervikten något mindre. Det viktiga är inte om man är kvinna eller man utan hur/var det överflödiga fettet lagras på kroppen
Jag är typ 2 diabetiker - kan jag äta Allévo kick-start produkter?
Allévo kick-start är avsett för friska, vuxna överviktiga personer. Det kan användas av typ 2 diabetiker vid viktreduktion, men endast i samråd med läkare eller sköterska. Enligt Professor Stephan Rössner kan en typ 2 diabetiker dock använda sig av en Kick Start för att påbörja en viktreduktion.
Är det farligt att göra en Allévo Kick Start i kombination med en IVF-behandling (provrörsbefruktning)? Jag har hört att det frigörs gifter från fettcellerna när man bantar som är skadliga för ett foster?
Först bör viktminskningskuren vara klar innan provrörsbefruktningen sker. Inte på grund av några gifter, men därför att bantning i sig är en stressituation för kroppen. Bantning ska inte fortsätta efter befruktning, just av den anledningen. Bäst alltså att starta och avbryta viktminskningen i god tid, så kroppen ej är stressad när befruktning ska ske. Man bör avstå från bantning under graviditet och amning av detta skäl.
Finns det K-vitamin i Allévoprodukterna och kan det påverka samtidig Waranbehandling?
Allévo Kick Start produkter innehåller tillsatt K-vitamin. Vid intag av 5 påsar per dag intas ca 100 % av RDI av K-vitamin. Denna mängd borde inte ha betydelse för personer som står på Waran. Att samråda med sin läkare och ta ett extra blodprov är dock att rekommendera. Allévo Low Calorie Bars innehåller inte tillsatt K-vitamin.
Jag har hög Kolesterol jag använder mediciner mot kolesterol, får jag använda då pulverpåsar ??
Det går att använda Allevos pulverpåsar trots högt kolesterol.