Inlägg från: Daysis |Visa alla inlägg
  • Daysis

Logoped, när behövs det egentligen?

Även om barnets talutveckling inte är onormal men dock något senare än för snittet är ju logoped ingen dålig sak.

Min dotter fyller 5 år i oktober och hon har alltid varit sen med talet och uttalar fortfarande en hel del ord fel.
    Vi började gå hos logoped med henne strax efter hon fyllt 4 år och tycker att hennes uttal har blivit mycket bättre senaste året, men kommer ändå att fortsätta att gå hos logopeden några gånger till.

Det är ju toppen om man kan få hjälp och ju tidigare man tar barnet till logopeden desto lättare blir det både för logopeden och för barnet.

Tycker inte man ska känna att ens barn är onormalt på något sätt för att de har en sen talutveckling, vi är ju alla olika och barn utvecklar olika förmågor i olika takt. Däremot tycker jag absolut att man ska ta emot hjälp om det erbjuds, det kan ju inte vara skadligt för barnet att gå hos en logoped, så tänkte iaf vi..

Tycker ni ska ta hjälp om ni blivit erbjudna hjälp men absolut inte se det som ett bevis för att ert barn är för sent i utvecklingen.

• Daysis
    Alexi skrev 2011-09-13 14:37:45 följande:
    Vi har ju inte blivit erbjudna men bvc frågade ju om vi ville ha en remiss så jag antar att vi kan få det om vi vill ha det. Men det jag undrar är ju just vem som ska bedöma och vem skickar remiss, går det alltid via bvc eller har det med förskolan och deras bedömning att göra?
    Vi fick oxå frågan på bvc om vi ville ha en remiss till logoped. Vi tackade ja och några veckor senare fick vi en kallelse från en logoped.

Vid första mötet med logopeden pratade hon bara med vår dotter och spelade lite spel med henne, och efter det gjorde hon en bedömning av vilken hjälp hon ansåg behövas. Därefter har vi gick vi till henne 4 gånger i våras och kommer att gå några gånger nu i höst. Vi fick äen en hel del tips på hur vi skulle träna med henne hemma, vilket jag egentligen tror är det som har gjort störst nytta.
Svar på tråden Logoped, när behövs det egentligen?