Inlägg från: LiMoFe |Visa alla inlägg
  • LiMoFe

Logoped, när behövs det egentligen?

Vår son är också sen med språket och vi var precis med honom på 3-års kontrollen. Det handlar uteslutande om språkutveckling och hur man använder språket. Det konstaterades precis som vi misstänkte att han klarar testerna (3-4 ords meningar, enklare uppmaningar som "kan du lägga dockan i vagnen", berätta vad som finns på bilder mm) men han anses ändå ligga efter. Han har utvecklats enormt sista månaderna men vi ska ändå vara uppmärksamma och om han stannar av säga till på BVC. Logoped blir det inte tal om förrens han fyllt 4år enligt BVC så jag antar att de är de som skickar remissen.
    Det som är bra är att vi har en dialog om detta tillsammans med dagis (ska på möte på tor) för att hitta sätt att hjälpa honom på så just nu känner jag mig trygg i att han kommer att få bästa möjliga hjälp.

Lycka till! 

Mamma till världens finaste prins -08 och prinsessa & prins -11
  • LiMoFe

Alexi: Nu har vi haft vår träff med dagis. Det resulterade i att han kommer att få utökad barnomsorg (han är 15h barn) så att han får pedagogisk träning varje dag. De kommer också ta dit en från kommunens hjälpcentrum för att hjälpa fröknarna med vad de behöver tänka på för att hjälpa de svagare personerna. Han kommer också att ingå i en liten "vaken grupp" (de som inte sover lunch) där de kommer att öva språk med bla brädspel, tanken med "vaken gruppen" är också att öva på att vara sociala. Han kommer att få utökad bibliotekstid, dvs nu går de med till bibilioteket minst en gång på 10 veckor han kommer vara garanterad ett besök i månaden för att få upp intresset med böcker. Dagis kommer att varje vecka klistra in bilder i en bok från vad de har hittat på under veckan så att vi kan sitta med honom och prata om vad som hänt på dagis.
    Hemma ska vi tänka på att vara övertydliga och hela tiden berätta vad vi gör tex vara noga med att säga "nu sätter mamma på tandkräm på tandborsten" och inte bara göra det. Annars är det läsa, peka och berätta mycket som gäller.

Mamma till världens finaste prins -08 och prinsessa & prins -11
Svar på tråden Logoped, när behövs det egentligen?