• pelagia

Grönt, slemmigt bajs - för mkt förmjölk?

Min dotter på 3,5 månad har börjat få grönaktigt bajs. Hon bajsar även oftare än tidigare, minst 5-7 ggr/dag, i små portioner. Det är även ofta väldigt vattnigt och ibland slemmigt. Dessutom har hon (och har alltid haft) problem med gaser.

Funderar nu på om det kan vara så att hon får i sig för mycket s.k. förmjölk? Hon ammar rätt ofta, ca varannan timma dagtid, men då bara korta stunder på några minuter i taget.

Hon helammas. Ska jag amma samma bröst 2 ggr i rad för att hon ska få i sig mer av den feta mjölken? Har läst att det är bra att göra det om bebisen äter ofta, men hur ofta är ofta?

Någon som vet?

• Svar på tråden Grönt, slemmigt bajs - för mkt förmjölk?
  • lövet2

Har du kollat om hon har torsk? Det ger också grönt bajs ...

• pelagia

ser inget vitt i munnen... kan torsk även förklara ökad bajsfrekvens och besvär med gaser?

• lövet2
    pelagia skrev 2011-09-13 16:30:05 följande:
    ser inget vitt i munnen... kan torsk även förklara ökad bajsfrekvens och besvär med gaser?
    Japp! Magknip och elände.
  • Natulcien

Hmm...jag ammade också min son minst varannan timme, ibland varje timme, vid den åldern. Och han åt också på några minuter. Men han fick i sig ordentligt och bajsade aldrig grönt.

Kanske hon har någon infektion? Det kan visst också ge grönt bajs.

• hilah

Min dotter hade också grönaktigt bajs från och till när hon var mindre. Nu (hon är 5 månader) är det alltid gult. Jag fick höra att man inte ska bekymra sig om bajset om bebisen äter och går upp i vikt - bajs kan se ut lite hur som helst.

• pigglet

De flesta barn har perioder med grönt bajs. Teorierna är att det kan bero på en infektion (förkylning) eller att tarmfloran ställer om sig, eller att de får i sig för mycket av den tunna mjölken, eller... Det är ingen som vet, eller så kan alla dessa saker vara orsaken. Även de bebisar som bara äter ersättning bajsar ibland grönt. Inget att oroa sig för.

• Cloudberry

Äter du mycket mjölkprodukter så skippa allt det under ett par dagar så ser du om det är det som är orsaken. Annars kan det bara vara en infektion på g, en förkylning.

• Maxbox

Vår dotter bajsade väldigt mkt grönt (mörkgrönt) slemmigt bajs upp till 15 ggr per dag från ca. 2 veckors ålder. Hon fick också besvär med gaser och ont i magen tror jag. Hon fick kolik i samma veva och ja, hon hade torsk. Jag trodde det var för mkt förmjölk då hon åt oerhört snabbt och sedan ville hon inte ha mer. BVC menade dock att det var en infektion och visst var hon snuvig några dagar men jag vet inte.

Däremot så förändrades bajset, amningen, och koliken försvann i princip samtidigt vid ca 8 veckors ålder. Då började hon bajsa ca. var 3;e dag -betydligt fastare och brunt. Hon ammade längre stunder och kunde snutta. Tidigare ville hon, men mjölken rann till för fort så det var inte så bra.

Svar på tråden Grönt, slemmigt bajs - för mkt förmjölk?