Barn och valp går inte ihop!
Åh fy så jag tagit mig vatten över huvudet...
Vi har alltid älskar hundar och har både stort intresse och erfarenhet. Vi har haft både schäfer och mastiff och båda var riktiga små monster som valpar, men allt blev bra till slut och de var väldigt lydiga hundar. Tyvärr tvingades vi avliva båda två, mastiffen fick en stor skada på bogleden när hon bara var 2år och schäfern fick problem med höfterna när den var 6år. Och vi har alltid saknat hund sen dess men inte kunnat skaffa pga jobb.
Nu har jag och sambon fått tillfälle att ta en beaglevalp, en perfekt hund då min sambo jagar och älskar skog och mark. Vi delar hunden med min svärfar som betalade den på villkoret att jag och min sambo skulle ta hand om den. Allt kändes jättebra när vi hämtat hem valpen men efter bara någon dag fick vi ju se hur verkligheten är.
Vi har ett barn på snart 2år och jag är gravid och kommer föda inom några månader. Fine, tänkte vi, det har ju gått så otroligt bra tidigare och sambon skulle se till att träna valpen extra på eftermiddagarna för att ge den ordentligt med stimulans.
Med en 2åring i huset och en 9 veckors valp är ingenting lätt. Det är en enormt envis valp som VÄGRAR lyssna på ett nej, trots att vi tränat den med positiv korrigering, precis som vi lärt oss på valp - och unghundskurserna vi gått. Ingen av oss har varit elaka mot valpen och vi har sett till att inte vårt barn kunnat störa eller göra illa valpen. Men så snart barnet leker med något springer valpen dit och snor leksaken, trots flera tillsägningar och att vi satt den i buren en stund som straff. Valpen biter och sliter i kläderna på barnet så fort vi tittar bort och situationen börjar kännas ohållbar. Hon biter såklart även oss vuxna men vi har nolltolerans på det, ändå fortsätter hon.
Dessutom har min sambo tvingats byta arbetstider och kan inte längre träna valpen extra med lydnad m.m.
Ingen av oss har någonsin träffat en valp som är så här envis, man kan säga ifrån 10 gånger och ändå lyssnar hon inte. Och hon är likadan mot andra hundar. Hon blir nafsad och morrad på men ändå ger hon sig inte utan bara fortsätter utan respekt! Nu är hon ju ändå 12 veckor och vi har tränat dagligen på allmänlydnad samt gett henne både psykisk och fysisk stimulans. Vad fan ska vi ta oss till?
Och en hälsning till er som funderar på att skaffa valp medan ni har små barn eller är gravida: Tänk om! Vänta till barnet är tillräckligt stort för att kunna delta i träningen!!!