Hur hjälper man blyg 6-åring att skaffa vänner...?
Jag har en son i samma sits, han har svårt att ta kontakt med sina klasskompisar i f-klassen. Han kände ingen sedan innan, men jag upplever (som du) att de andra barnen hittat kompisar nu, men inte min son. Han leker mest själv verkar det som , och han är inte nöjd med det.
På dagis lekte han väldigt mycket med sitt kompisgäng, och var väldigt omtyckt och populär, han lekte i princip aldrig själv. Och precis som din dotter har min son lätt för att leka med okända barn på lekplaster/i lekland och är annars inte blyg. Dock verkar skolan ha en annan inverkan.
Jag upplever också att min son inte är lika glad längre, och han längtar till helgen och tills han ska bli hämtad. På dagis var det tvärtom, han ville inte hem och längtade tills nästa dagisdag.
Jag hoppas det är en fas våra barn går igenom, kanske tar de lite extra lång tid på sig att vänja sig vid nya miljöer - det tog nämligen 2-3 månader innan min son började leka och gilla dagis då han som 3-åring bytte förskola. Efter den fasen började han som sagt älska dagis och längta efter att få vara med sina kompisar där.
Vi får stötta våra barn och varandra och försöka vara positiva!
Kramar