Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

1 år alldeles för tidigt för att börja dagis?

Finns ju inget som heter ska men absolut tidigast vid 2 år, men ju senare desto bättre. Vid 3-4 år kan det vara bra för barnen att börja inom den allmänna förskolan eller mer regelbundet gå på ÖF eller andra liknande grupper där de får leka och vara med andra barn. Sedan är barn olika och har olika behov, familjer ser olika ut osv. Vissa mår bäst av att vara hemma tills de börjar skolan, andra mår bättre av lite tidigare introduktion om föräldrarna tex inte har ett socialt nätverk som inkluderar kompisar till barnet.

• vittra
    Tow2Mater skrev 2011-09-14 14:26:07 följande:
    Och de som skulle må bättre av att vara hemma längre än så då, de struntar man i princip totalt i idag. Att hemskola har i princip blivit omöjligt, fast det kanske skulle vara för vissa barns bästa.
    Jag vet ju att det förekommer. Men då rör det sig ju om barn med särskilda behov, och som en temporär lösning antar jag. Sedan är det ju skilda behov mellan småbarn och skolbarn. Skolbarn har rent utvecklingsmässigt inte alls samma behov av familjen i sin ständiga närvaro, vilket små barn har (allra helst under 3 år). Så jag tycker ju inte att man kan dra förskoleåldern och skolåldern över samma kam direkt.
Svar på tråden 1 år alldeles för tidigt för att börja dagis?