• NICU

Prematurer och felbehandling...

Får jag tillägga en sak så skrivs det otroligt mycket avvikelser inom neonatalvården. På små misstag från både personal och anhöriga. Dessa avvikelser kommer dock inte upp för allmänheten, utan granskas på avdelningarna, av chefer m.m. för att ta fram saker som "vi" kan förbättra.
    Så fort något avviker från det naturliga SKA det skrivas en avvikelse. På de flesta platser så görs det otroligt bra - andra platser kan jag inte svara på.

Självklart strävar vi efter att så få misstag som möjligt ska begås. Helst inga över huvud taget. Tyvärr är det mänskligt att fela eftersom det är människor som arbetar och inte robotar :(

Ville bara att ni ska veta att det faktiskt skrivs avvikelser på precis sånt som ni tar upp i tråden, som för snabba hastigheter, för höga doser, fel spädningar eller ordinationer etc :)

• NICU

Hej igen lugna gatan!

Jo, det finns en sån ruta, en del "misstag" berättas för föräldrar - givetvis om det är större misstag som leder till felbehandling eller liknande. Ibland kryssas den inte i. Av olika saker - men framför allt om avvikelsen sker utan påverkan eller skada, men att man ändå ska ta upp den till granskning för att förbättra vården (som du säkert vet då du själv jobbar inom vården).

I vilket fall som helst så är det ingenting som skrivs i några journaler så länge det inte har skett en felbehandling som leder till något bestående.  Om barnet blir sämre av någon anledning som personalen gett upphov till så skriver man oftast det i journalen (t.ex högt blodtryck pga för höga doser inotroper etc). men ingenting om att någon avvikelse gjorts - det är ett skilt system.

Kram C

• NICU

De flesta sjuksköterskor/barnsjuksköterskor informerar föräldrarna om något misstag begås, framför allt för att de har rätt att veta det, eftersom det är deras barn, och som du säger, det är föräldrarna som för barnens talan tills dess att de är 18 år och myndiga.

Gäller det "misstag" som att fel dropp kopplats men som aldrig startats eftersom misstaget upptäcks innan, så sker en dokumentation i avvikelsesystemet, men föräldrarna blir kanske inte underrättade för att felet upptäcks innan det begås. Hade det däremot påbörjats hade föräldrarna självklart fått ta del av det.

Det låter konstigt att ni inte blev underrättade om att avvikelse skrevs på det som ni upptäckte, jag är nästan säker på att det skrevs, men att ni kanske inte blev underrättade eftersom ni redan var varse om misstaget?

• NICU

Jag hoppas det tillsammans med dig! Jag kan ju inte svara på hur det är på "alla" ställen i och med att jag bara varit verksam på två av Sveriges neoavdelningar. Själv är jag hellre där och skriver "onödiga" avvikelser än för få i alla fall och många av mina kollegor också.
    Föräldrarna har rätt till att veta vad som pågår med deras barn och vi ska förklara för "er" så att ni kan förstå, även om det är medicinskt svårt att förstå vården många gånger när man är föräldrar och inte har medicinsk kunskap.
    Det hör ju till!
    Hade det varit mina barn hade jag tänkt precis som du - och det hoppas jag att all personal tänker på - hur det skulle vara om man vore i samma situation som förälder Glad

• NICU

Oh ja, det finns olämpliga personer inom alla yrken.

En del människor borde byta jobb - speciellt många som jobbar med människor som inte kan det =(

Tyvärr är det brister i sjukvården och mycket beror på nedskärningar, på grund av att vårdpersonalen går på knäna under hemska förhållanden. Dåliga löner, för lite personal och inga resurser att ta av. Precis som skolväsendet nu för tiden.

Kan bara hoppas och önska att det blir bättre. MYCKET bättre.

• NICU

Nä, det ska inte stressas ur CPAP:en, man ska träna ur korta stunder i början, inte trötta ut barnen. I början orkar de kanske någon timme men sen får de tillbaka den direkt om de visar att de börjar bli snabbandade eller om andningsmönstret ändras till ansträngt på något sätt. Så trodde jag att man gjorde överallt =(

Svar på tråden Prematurer och felbehandling...