• h81

jobba på litet företag som inte är fackligt anslutet... nån som kan sånt?? (tusen frågor o långt men snälla hjälp mig om du kan!!)

Jag jobbar på ett litet företag inom handeln, min chef är inte ansluten till facket..
    Jag är den mest naiva människan i världen och idag när jag -tillslut- skrivit på nya papper (som jag skulle fått för snart ett årsen) slog det mig att jag verkligen inte vet nåt om mina rättigheter eller vad som gäller för bestämmelser, och eftersom hon inte är fackligt ansluten vet jag heller inte vart jag ska vända mig???

finns det någon här som kan svara på några av mina frågor så vore jag evigt tacksam?

1. vart vänder jag mig med såna här frågor när jag inte kan vända mig till facket?
    2. jag började med en heltidstjänst men när vi behövde anställa en person till insåg vi att det är lättare att hitta någon på 75% än någon på 50% så jag gick gärna ner från mina 100% till 80% för att väga upp det, (livet hemma ska ju trots allt rulla på smärtfritt också så jag gjorde det med glädje efter ett halvårs 120%jobbande) på mitt förra kontrakt stog det att jag var anställd 80-100% på det nya stog det bara 80% borde jag invänt mot detta då jag ju själv ansåg att jag bara gick ner i tid o tar fp nu för o kompensera detta (så som dom flesta småbarnsföräldrar nog gör antar jag?)
    3. det står inget om övertid resp mertid i kontraktet borde jag skriva till det?
    räknar man mertid upp till 100% sedan övertid??
    (i mitt fall är detta ganska relevant eftersom det innan jul blir många såna timmar i branchen)

kan någon bara svara på första frågan så kanske jag kan komma vidare iallefall =)

tack på förhand!!!!

• Svar på tråden jobba på litet företag som inte är fackligt anslutet... nån som kan sånt?? (tusen frågor o långt men snälla hjälp mig om du kan!!)
  • Stormorsan

1. Är du medlem i facket? I så fall kan du vända dig dit oavsett om arbetsgivaren har avtal eller inte. Är du inte medlem får du förhandla med arbetsgivaren själv. Eller vända dig till en arbetsrättsjurist.

2. Har du gått ner i tid enl föräldraledighetslagen så skall anställningskontraktet inte skrivas om, då skall du ha kvar din heltidsanställning i grunden.

3. Övertidsersättning är inte lagstadgat så står det inte med i anställningsavtalet så har du ingen rätt till extra ersättning, vanlig lön eller kompledigt har du självklart rätt till . Arbetstidslagen reglerar dock hur mycket övertid arbetsgivaren får låta sina antällda arbeta. (Max 200 timmar per anställd och år)  

• Gladskit
    h81 skrev 2011-09-13 22:48:14 följande:
    Jag jobbar på ett litet företag inom handeln, min chef är inte ansluten till facket..
    Jag är den mest naiva människan i världen och idag när jag -tillslut- skrivit på nya papper (som jag skulle fått för snart ett årsen) slog det mig att jag verkligen inte vet nåt om mina rättigheter eller vad som gäller för bestämmelser, och eftersom hon inte är fackligt ansluten vet jag heller inte vart jag ska vända mig???

finns det någon här som kan svara på några av mina frågor så vore jag evigt tacksam?

1. vart vänder jag mig med såna här frågor när jag inte kan vända mig till facket?
    2. jag började med en heltidstjänst men när vi behövde anställa en person till insåg vi att det är lättare att hitta någon på 75% än någon på 50% så jag gick gärna ner från mina 100% till 80% för att väga upp det, (livet hemma ska ju trots allt rulla på smärtfritt också så jag gjorde det med glädje efter ett halvårs 120%jobbande) på mitt förra kontrakt stog det att jag var anställd 80-100% på det nya stog det bara 80% borde jag invänt mot detta då jag ju själv ansåg att jag bara gick ner i tid o tar fp nu för o kompensera detta (så som dom flesta småbarnsföräldrar nog gör antar jag?)
    3. det står inget om övertid resp mertid i kontraktet borde jag skriva till det?
    räknar man mertid upp till 100% sedan övertid??
    (i mitt fall är detta ganska relevant eftersom det innan jul blir många såna timmar i branchen)

kan någon bara svara på första frågan så kanske jag kan komma vidare iallefall =)

tack på förhand!!!!
    Hej!

Du har fått bra svar redan men jag vill bara komplettera.
    OM du har rätt till mertid så stämmer det som du skriver, man får mertid upp till 100% och därefter utbetalas övertid.

Om du är med i facket så spelar det ingen roll att din arbetsgivare inte har kollektivavtal. Du kan alltid vända dig till ditt fack med frågor och funderingar ändå!
  • sahara

Har din arbetsgivare inget kollektivavtal ? Eller vad menar du med att din chef inte är ansluten till facket ?
    En arbetsgivare kan aldrig hindra sina anställda att gå med i facket. 

• korfu08

Du kan vara med i facket trots att företaget inte är anslutet till facket. Jag var med i facket på en tidigare arbetsplats trots att de inte hade kollektivavtal och de vet inte om man är medlem i facket eller ej på jobbet, de har det inte med att göra. Man har rätt att gå med i facket oavsett om företaget har kollektivavtal eller ej. Många mindre företag har inte kollektivavtal.

Svar på tråden jobba på litet företag som inte är fackligt anslutet... nån som kan sånt?? (tusen frågor o långt men snälla hjälp mig om du kan!!)