Personlig assistent till anhörig, hur går det till?
Hej.
Jag är en tjej på 24 år, jag har tre barn i åldrarna 5, 4 och 1 år. Jag har varit hemma med barnen sen jag fick dottern för snart 6 år sedan. Jag va 17 år när jag blev gravid med henne, så jag har ingen utbildning, jag har inte heller någon annan erfarenhet än barnen :) Måste också tillägga att jag är väldigt glad för att jag kunnat vara hemma så länge med dem :) Men nu ska 1 åringen börja på dagis om 1 månad. Så nu ska jag ut i arbetslivet.
Jag har en lillebror, som fyller 20 år i år. Han har ADHD och Autism. Han klarar inte av vardagen själv, och mina föräldrar har det väldigt jobbigt med honom. Han kan tex inte fixa iordning något att äta själv, han kan inte knyta skorna osv. Han kan vara själv vissa perioder under dygnet, men han behöver ha någon tillhands.
Jag har länge velat hjälpa min bror, men har tyvärr inte fått ekonomin och tiden att gå ihop =(
Mina föräldrar är så trötta och har själva vissa problem som gör att dom inte tar tag i hans situation, hjälper honom att lära sej laga mat, knyta skorna, tvätta sej ordentligt själv osv. Han slår sönder saker hemma, skriker och vägrar ta sin medicin som han behöver för att må bra. När han är hos mej så går allt jättebra, han tar sin medicin när jag ger honom den, han får hjälpa till med mat, jag ser till att han tvättar sej ordentligt, lägger sej i tid och kommer upp på morgonen osv. Min bror brukar sova över hos mej, sambon och barnen ganska ofta. Vi hittar på roliga saker som han tycker om att göra, åka iväg på utflykter, fiska, gå på bio ja massor med saker.
Min goa lillebror har mått mycket dåligt senaste 2 åren. Han har åkt in och ut till psykakuten, varit både frivilligt inlagd och även tvångsinlagd pga att han har det jobbigt hemma.
Min dröm är att kunna hjälpa honom, försöka få tag i ett eget boende i samma område där vi bor -till honom. Skulle även kunna tänka mej att ha honom boendes hos oss.
Sen att finnas där för honom varje dag, tills han klarar sej bra själv. Och om han inte gör det, finnas där för honom och ge honom den hjälpen som han behöver.
Nu till min fråga. Jag läste på kommunens hemsida att man kan vara personlig assistent åt någon anhörig.
Men jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga, och om jag kan ha möjlighet att bli personlig assistent åt min lillebror? Vad tror ni? Jag vill jättegärna höra om era erfarenheter, och någon som vet hur allt detta går till får gärna skriva också :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-14 11:40
Jag vill också tillägga att jag har kollat på en utbildning för personlig assistent.