• tjejen87

Personlig assistent till anhörig, hur går det till?

Hej.
    Jag är en tjej på 24 år, jag har tre barn i åldrarna 5, 4 och 1 år. Jag har varit hemma med barnen sen jag fick dottern för snart 6 år sedan. Jag va 17 år när jag blev gravid med henne, så jag har ingen utbildning, jag har inte heller någon annan erfarenhet än barnen :) Måste också tillägga att jag är väldigt glad för att jag kunnat vara hemma så länge med dem :) Men nu ska 1 åringen börja på dagis om 1 månad. Så nu ska jag ut i arbetslivet. 

Jag har en lillebror, som fyller 20 år i år. Han har ADHD och Autism. Han klarar inte av vardagen själv, och mina föräldrar har det väldigt jobbigt med honom. Han kan tex inte fixa iordning något att äta själv, han kan inte knyta skorna osv. Han kan vara själv vissa perioder under dygnet, men han behöver ha någon tillhands. 
    Jag har länge velat hjälpa min bror, men har tyvärr inte fått ekonomin och tiden att gå ihop =( 
    Mina föräldrar är så trötta och har själva vissa problem som gör att dom inte tar tag i hans situation, hjälper honom att lära sej laga mat, knyta skorna, tvätta sej ordentligt själv osv. Han slår sönder saker hemma, skriker och vägrar ta sin medicin som han behöver för att må bra. När han är hos mej så går allt jättebra, han tar sin medicin när jag ger honom den, han får hjälpa till med mat, jag ser till att han tvättar sej ordentligt, lägger sej i tid och kommer upp på morgonen osv. Min bror brukar sova över hos mej, sambon och barnen ganska ofta. Vi hittar på roliga saker som han tycker om att göra, åka iväg på utflykter, fiska, gå på bio ja massor med saker. 
    Min goa lillebror har mått mycket dåligt senaste 2 åren. Han har åkt in och ut till psykakuten, varit både frivilligt inlagd och även tvångsinlagd pga att han har det jobbigt hemma.

Min dröm är att kunna hjälpa honom, försöka få tag i ett eget boende i samma område där vi bor -till honom. Skulle även kunna tänka mej att ha honom boendes hos oss.
    Sen att finnas där för honom varje dag, tills han klarar sej bra själv. Och om han inte gör det, finnas där för honom och ge honom den hjälpen som han behöver.

Nu till min fråga. Jag läste på kommunens hemsida att man kan vara personlig assistent åt någon anhörig.
    Men jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga, och om jag kan ha möjlighet att bli personlig assistent åt min lillebror? Vad tror ni? Jag vill jättegärna höra om era erfarenheter, och någon som vet hur allt detta går till får gärna skriva också :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-14 11:40
    Jag vill också tillägga att jag har kollat på en utbildning för personlig assistent.

• Svar på tråden Personlig assistent till anhörig, hur går det till?
  • scorpiontjejen

Jadu, inte för att jag är assistent till nån anhörig utan bara en extern så har jag inte riktigt stenkoll på det där.
    Men till att börja med måste ju han vara berättigad till assistans och det måste man söka om..
    Sen är det bara att "söka jobbet" eller bara skriva på papper så du blir anställd.
    Det kan nog ge rätt mkt att hjälpa sin anhöriga men glöm inte bort att det är honom det handlar om sen, vad han vill göra och så vidare, så du inte påverkar honom allt för mycket med vad du tycker om att göra på fritiden..
    Kan lätt bli så med syskonassistans.
    Hoppas det fixar sig och allt går bra!

• vadskajaghetadå

jag har jobbat med barn och vuxna som personlig assistent, dom är tvungna att anställa den personen brukaren vill ha. en s.k PAN anställning.

Men var beredd på att det kan ta tid att bli beviljad. 

• tjejen87

tack för ditt svar! :)
    ja jag vet att det är honom det handlar om, och jag vill inget hellre än att hjälpa honom.
    har försökt att få tid och ekonomi till det i flera år nu, men har tyvärr inte lyckats = (
    hade jag haft pengar så hade jag tagit det direkt ur egen ficka, även tiden.  
    anledningen till att jag vill göra detta är för att jag känner att ingen i familjen som tex mamma o pappa tar tag i dom problemen han har, och hjälper honom tillräckligt. därför vill jag göra det. jag vet att han kan klara av att göra vissa saker, om bara någon tar sej tid till att hjälpa honom och lära honom.
    just nu kan mina barn som är 4 och 5 år mer än vad han kan, för att ingen har lärt honom vissa saker.
    mamma och pappa knyter hans skor för att dom inte orkar lära honom tex.
    medans han sitter hos mej och är ledsen för att han inte har någon tjej som kompisarna har, och sådana saker som han är intresserad av i denna åldern. jag tycker synd om honom, han är alldeles underbar och jag vill bara hans bästa.     

• sallybuse

Finns där någon assistentbolag där du bor? Tror nog att man måste anmäla honom där först.Och att dom kan í så fall anställa fler assistenter.För du kan ju inte vara ensam assistent till honom 24 timmar om dygnet.Blir nog lite jobbigt.När du har familj och allt annat.Bor han hos dina föräldrar?.Han kanske kan få ett eget boende med assistenter 24 timmar om dygnet.Om han behöver de.

• vadskajaghetadå

min sambo var pan-anställd och fick OB via kommunen dock.

• Tecken

Först krävs det ett biståndsbeslut, finns det? Om inte, tag kontakt med LSS-handläggare i den kommunen han bor i.

• sylse

Innan han kan få personlig ass måste han bli beviljad inom LSS. Den måste ni som anhöriga ansöka om. När ni har fått det beviljat kan ni söka assistans.

• hjärtemax

Vad för slags lön får man vid en PAN anställning?
    Någon som vet?

Skiljer det mycket ifrån vad vanlig personlig assistent? 

• Ellieott

Först och främst måste han ju få ett lass-beslut vilket inte är det lättaste. Sen kan man få välja själv vilken assistent man vill ha. Man tar inte hänsyn till sådant vid utredningen.

Svar på tråden Personlig assistent till anhörig, hur går det till?