Skicka sin "kompis" till kronofogden? Hur fan gör man??? *Långt*
I september 2008 så lånade (då) en av mina bästa vänner 5000:- av mig,vännen hade det svårt ställt,och hade så gott som ingenstanns att bo knapp,jag tog även med mig vännen ut och köpte mat,och dessa har jag varit shysst att inte kräva igen,trots att även det var lån från början,utan vill bara ha klumpsumman på 5000:- som vännen lånade. Allt som allt så handlar det säkert om 8-9 000:-,så jag tycker faktist att jag varit shysst.
Jag var även arbetslös just då,så jag hade det inte heller så fett ställt,men hade precis sålt min älskade häst (pga jobbbrist) så jag hade en ok summa,men det var också det jag skulle klara mig på tills jag fick jobb.
Vännen hade det som sagt jättesvårt,och vi har hade varit vänner i ca 6 år när pengarna lånades ut,och vännen ställde upp mycket på mig när jag hade lite problem alldeles i början när vi träffats,bla så bråkade jag mycket med mina föräldrar,och vännen lät mig få komma till dennes lägenhet när jag ville,om det så var mitt i natten,och var alltid ett lyssnande öra,och gav mig stöd och pepp,så jag kände att jag ville kunna ställa upp nu på vännen när vännen behövde mig.
Pengarna skulle jag få tillbaka "snart",problemet är att det gått ganska så precis 3 år nu,och jag vill ha mina pengar! Vännen har slutat höra av sig till mig,och det dumaste jag har gjort i mitt liv var att låna ut pengar till vännen,för jag kan tyvär inte klassa oss som vänner mer.
Jag har erbjudigt vännen att betala av lite varje månad,bara för att komma igång,men det får jag inget svar på,vännen har bytt telefonnummer,så jag får inte tag på vännen genom telefon,även flyttat till annan ort,så det är inte bara att åka dit och kräva pengar heller,så all kontakt sker genom mejl,inte det bästa,men jag har inget alternativ!
Den enda gången jag får svar är när jag skriver att jag vill ha hela summan på kontot nästa månad,då kommer det tillbaka: "Tror du jag kan trolla eller?!" "Det fattar du väll att du inte kan få?!" "Haha,tror du på det själv eller,jag har inga pengar vet du väll!!!"
Det är vännens otroliga dåliga attityd mot mig som fått mig att lessna ur TOTALT!
Plus att man ser på facebook hur vännen byter upp sig till större lägenhet (=dyrare hyra),hur vännen festar,köper bilar,köper delar till bilen och divers andra grejer, då har jag ingen lusst att vara snäll något längre,för då FINNS det ju pengar.
Vännen har tidigare ej haft ett jobb,bara hoppat in lite i bland,inte ofta,då har jag inte haft mage att kräva pengarna,för 5000:- är mycket om man inte har jobb,men nu (enligt facebook,pratar ju som sagt inte längre) så jobbar vännen så gott som dagligen,och tycker att det är dags att h*n börjar betala.
Visst,jag dör inte utan dom där pengarna,men själva principen,att det faktist var ett lån,och att vännen behandlar mig som skit gör att jag vill ha dom! Plus att vi håller på att renovera huset nu och fixar ute på gården,så 5000:- är vad det kostar att lägga ny matta i badrummet,eller lägga grus på parkeringarna, eller köpa ny toastol+duschväggar. Tex.
Man får en hel del matreal för dom pengarna!
Om jag hade vetat att h*n hade det lika dåligt ställt som för 3 år sen,så hade jag inte ens tänkt tanken,men nu är det ju inte så,h*n jobbar,och får lön,precis som alla andra,därför funderar jag på att dra det vidare till kronofogden!
Jag har kontaktat kronofogden,vet hur det fungerar,och hur jag ska gå till väga,det "enda" som behövs är att jag hämtar ut några papper,fyller i,och skickar iväg,MEN,VARFÖR tar det emot så förbannat? Det är väll vännen som gjort fel,inte jag? På tre år och inte en enda krona har jag fått tillbaka,inte ens ett snällt svar att "nej,tyvär,jag har inga pengar nu,men jag ska försöka lösa det så du får dina pengar",inte ens ett "men det är väll mycket mer pengar än så jag har lånat av dig?" utan bara nedlåtande,dumma svar!
Ska jag vänta snällt på pengarna,eller ska jag vara så elak att jag drar det vidare till kronofogden? Har varit på väg så många gånger,men tillslut så har jag gett fan i det,hjälp mig bolla lite tankar!