• fibbe

Skicka sin "kompis" till kronofogden? Hur fan gör man??? *Långt*

I september 2008 så lånade (då) en av mina bästa vänner 5000:- av mig,vännen hade det svårt ställt,och hade så gott som ingenstanns att bo knapp,jag tog även med mig vännen ut och köpte mat,och dessa har jag varit shysst att inte kräva igen,trots att även det var lån från början,utan vill bara ha klumpsumman på 5000:- som vännen lånade. Allt som allt så handlar det säkert om 8-9 000:-,så jag tycker faktist att jag varit shysst.

Jag var även arbetslös just då,så jag hade det inte heller så fett ställt,men hade precis sålt min älskade häst (pga jobbbrist) så jag hade en ok summa,men det var också det jag skulle klara mig på tills jag fick jobb.

Vännen hade det som sagt jättesvårt,och vi har hade varit vänner i ca 6 år när pengarna lånades ut,och vännen ställde upp mycket på mig när jag hade lite problem alldeles i början när vi träffats,bla så bråkade jag mycket med mina föräldrar,och vännen lät mig få komma till dennes lägenhet när jag ville,om det så var mitt i natten,och var alltid ett lyssnande öra,och gav mig stöd och pepp,så jag kände att jag ville kunna ställa upp nu på vännen när vännen behövde mig.

Pengarna skulle jag få tillbaka "snart",problemet är att det gått ganska så precis 3 år nu,och jag vill ha mina pengar! Vännen har slutat höra av sig till mig,och det dumaste jag har gjort i mitt liv var att låna ut pengar till vännen,för jag kan tyvär inte klassa oss som vänner mer. Rynkar på näsan

Jag har erbjudigt vännen att betala av lite varje månad,bara för att komma igång,men det får jag inget svar på,vännen har bytt telefonnummer,så jag får inte tag på vännen genom telefon,även flyttat till annan ort,så det är inte bara att åka dit och kräva pengar heller,så all kontakt sker genom mejl,inte det bästa,men jag har inget alternativ!

Den enda gången jag får svar är när jag skriver att jag vill ha hela summan på kontot nästa månad,då kommer det tillbaka: "Tror du jag kan trolla eller?!" "Det fattar du väll att du inte kan få?!" "Haha,tror du på det själv eller,jag har inga pengar vet du väll!!!"
    Det är vännens otroliga dåliga attityd mot mig som fått mig att lessna ur TOTALT!
     Plus att man ser på facebook hur vännen byter upp sig till större lägenhet (=dyrare hyra),hur vännen festar,köper bilar,köper delar till bilen och divers andra grejer, då har jag ingen lusst att vara snäll något längre,för då FINNS det ju pengar.

Vännen har tidigare ej haft ett jobb,bara hoppat in lite i bland,inte ofta,då har jag inte haft mage att kräva pengarna,för 5000:- är mycket om man inte har jobb,men nu (enligt facebook,pratar ju som sagt inte längre) så jobbar vännen så gott som dagligen,och tycker att det är dags att h*n börjar betala.

Visst,jag dör inte utan dom där pengarna,men själva principen,att det faktist var ett lån,och att vännen behandlar mig som skit gör att jag vill ha dom! Plus att vi håller på att renovera huset nu och fixar ute på gården,så 5000:- är vad det kostar att lägga ny matta i badrummet,eller lägga grus på parkeringarna, eller köpa ny toastol+duschväggar. Tex.
    Man får en hel del matreal för dom pengarna!

Om jag hade vetat att h*n hade det lika dåligt ställt som för 3 år sen,så hade jag inte ens tänkt tanken,men nu är det ju inte så,h*n jobbar,och får lön,precis som alla andra,därför funderar jag på att dra det vidare till kronofogden! Skäms

Jag har kontaktat kronofogden,vet hur det fungerar,och hur jag ska gå till väga,det "enda" som behövs är att jag hämtar ut några papper,fyller i,och skickar iväg,MEN,VARFÖR tar det emot så förbannat? Det är väll vännen som gjort fel,inte jag? På tre år och inte en enda krona har jag fått tillbaka,inte ens ett snällt svar att "nej,tyvär,jag har inga pengar nu,men jag ska försöka lösa det så du får dina pengar",inte ens ett "men det är väll mycket mer pengar än så jag har lånat av dig?" utan bara nedlåtande,dumma svar!

Ska jag vänta snällt på pengarna,eller ska jag vara så elak att jag drar det vidare till kronofogden? Har varit på väg så många gånger,men tillslut så har jag gett fan i det,hjälp mig bolla lite tankar!

• Svar på tråden Skicka sin "kompis" till kronofogden? Hur fan gör man??? *Långt*
  • Erica80

Ta det till kronofogden..
    Jag har gjort det. Tyvärr så är det inte säkert att du får dina pengar ändå, men då har du iallafall provat..

• MrsMurphy

Bums till kronofogden, ser ingen anledning i världen till att du inte skulle göra det. Dock måste väl du lägga ut lite ytterligare pengar. Om inte annat förstår hon att du menar allvar och börjar agera. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Kjell2

Ett förslag
    Skriv ut blanketten och fyll i.
    Vissa den för din fd kompis, via t ex email,  och säg att om hon börjar betala tillbaka enligt en av er skriftligt överrenskommen plan så skickar du till kfm på måndag.
    Vänta till på måndag. Inga pengar -> skicka till kfm.

• Erica80
    MrsMurphy skrev 2011-09-14 14:11:09 följande:
    Bums till kronofogden, ser ingen anledning i världen till att du inte skulle göra det. Dock måste väl du lägga ut lite ytterligare pengar. Om inte annat förstår hon att du menar allvar och börjar agera. 
    Kostade bara 300 när jag gjorde det
  • pruttmamma

Jag tycker du verkligen försökt att gå halva vägen för att dels få kontakt med vännen samt att du gett vännen åtskillda chanser att faktiskt betala tillbaka på ett eller annat sätt.

Vännen är ingen vän. Vännen respekterar dej inte, så jag tycker du ska stå på dej och kanske i första hand gå till ett företag som köper fakturor och provar den vägen först, betalar hon inte den så kommer fakturan hamna hos kronis.

Så ha inte dåligt samvete, du träffa "bara" en dålig vän som utnyttjar dej. Var inte för snäll. Om du går vidare med de här så gör du vännen en tjänst, vännen får sig en tankeställare. Vännen är säkert skyldig fler pengar o kanske till å med satt de i system.  

Lycka till!     

• Mysan820

Usch sådant här är jättejobbigt. Vill du ha tillbaka din vän eller den biten bryr du dig inte om? För är er vänskap slut på riktigt ( det förstår jag om den är) så hade jag hört av mej till "vännen" och berättat vad du tänker göra ifall han/hon inte betalar. Får du inte dina pengar då så får du gå till kronofogden. Skrev ni några papper på att han/hon lånade pengar av dig? För det hjälper ju i så fall om du går vidare. Men jag hade inte räknat med att ni fortafarnde hade haft en vänskap mellan er om du går vidare.
    Detta är min åsikt iáf. Hoppas det hjälper lite.

• fibbe

Ska försöka svara allihopa i ett inlägg.

Ja,300:- skulle det kosta,då skickas det ut papper till vännen att jag ansökt om en skuld,och att vännen hamnar hos kronofogden ifall inte pengarna kommer in,vännen ska skriva under pappret och "godkänna" att h*n är skylldig mig pengar,vilket jag tror kommer bli ett ganska stort problem... OM jag endå inte skulle få pengarna så spelar det inte nån stor roll faktist,jag överlever utan pengarna,det är bara själva principen,och att h*n visar noll respekt mot mig,jag som bara skulle vara snäll och hjälpa min vän! Det är också det som gör att jag tvekar att ta det till kronofogden,för jag behöver ju inte pengarna,jag klarar mig ju utan dom,men vem klagar på att få in 5000:- extra när man har ett hus som renoveras? Pengar som faktist är mina!

Vi har inga papper skrivna,men jag har mejlen sparade,där jag skrivit att jag vill ha tillbaka 5000:- och vännen har svarat att h*n inte har pengar nu,vilket jag anser att vännen "erkännt" att h*n är skylldig mig den summan,vilket dom även sa på kronofogden,men det går iaf som muntligt avtal då inga papper är skrivna,men bevisen finns som sagt.

Problemet är ju som sagt att vännen måste skriva på pappret att h*n är medveten om skulden,och att h*n inte har betalat. Om pappret inte skrivs på så går det till domstol,vilket jag inte är beredd att dra upp det i,för man vet aldrig vad som händer,om mina mejl inte är tillräckliga bevis så får jag betala rättegångskostnaderna om jag förlorar,vilket det INTE är värt.

Jag anser INTE att vi är vänner mer,och har inget behov alls att ha h*n i mitt liv,vänner ska respektera varandra,och det gör inte h*n något längre,jag är trött på att bli utnyttjad,och är beredd på en hel del skit i fall jag låter det gå vidare,men just nu är jag så arg och besviken på den här människan,så jag skiter i vilket! Vi har knappt haft kontakt alls under dessa 3 år,en månad efter att pengarna lånades ut så försämrades vänskapen,det enda som "håller ihop oss" nu är att vi är vänner på facebook,men vi skriver inte till varandra där ens.

Företag som köper fakturor kan jag tyvär inte ta hjälp av,då dom bara köper sånna som inte gått ut,tex nu vet jag ju att jag inte får betalt,en sån "faktura" köper dom inte,dom rekomenderade kronofogden.

Ett till problem med att skicka vännen till kronofogden är att jag lär ha vännens fyra sista siffror,hur får man tag på dom?

• Kjell2
    fibbe skrev 2011-09-14 14:33:28 följande:
    Ska försöka svara allihopa i ett inlägg.

Ja,300:- skulle det kosta,då skickas det ut papper till vännen att jag ansökt om en skuld,och att vännen hamnar hos kronofogden ifall inte pengarna kommer in,vännen ska skriva under pappret och "godkänna" att h*n är skylldig mig pengar,vilket jag tror kommer bli ett ganska stort problem... OM jag endå inte skulle få pengarna så spelar det inte nån stor roll faktist,jag överlever utan pengarna,det är bara själva principen,och att h*n visar noll respekt mot mig,jag som bara skulle vara snäll och hjälpa min vän! Det är också det som gör att jag tvekar att ta det till kronofogden,för jag behöver ju inte pengarna,jag klarar mig ju utan dom,men vem klagar på att få in 5000:- extra när man har ett hus som renoveras? Pengar som faktist är mina!

Vi har inga papper skrivna,men jag har mejlen sparade,där jag skrivit att jag vill ha tillbaka 5000:- och vännen har svarat att h*n inte har pengar nu,vilket jag anser att vännen "erkännt" att h*n är skylldig mig den summan,vilket dom även sa på kronofogden,men det går iaf som muntligt avtal då inga papper är skrivna,men bevisen finns som sagt.

Problemet är ju som sagt att vännen måste skriva på pappret att h*n är medveten om skulden,och att h*n inte har betalat. Om pappret inte skrivs på så går det till domstol,vilket jag inte är beredd att dra upp det i,för man vet aldrig vad som händer,om mina mejl inte är tillräckliga bevis så får jag betala rättegångskostnaderna om jag förlorar,vilket det INTE är värt.

Jag anser INTE att vi är vänner mer,och har inget behov alls att ha h*n i mitt liv,vänner ska respektera varandra,och det gör inte h*n något längre,jag är trött på att bli utnyttjad,och är beredd på en hel del skit i fall jag låter det gå vidare,men just nu är jag så arg och besviken på den här människan,så jag skiter i vilket! Vi har knappt haft kontakt alls under dessa 3 år,en månad efter att pengarna lånades ut så försämrades vänskapen,det enda som "håller ihop oss" nu är att vi är vänner på facebook,men vi skriver inte till varandra där ens.

Företag som köper fakturor kan jag tyvär inte ta hjälp av,då dom bara köper sånna som inte gått ut,tex nu vet jag ju att jag inte får betalt,en sån "faktura" köper dom inte,dom rekomenderade kronofogden.

Ett till problem med att skicka vännen till kronofogden är att jag lär ha vännens fyra sista siffror,hur får man tag på dom?
    Först måste du bestämma dig om du vill driva detta hela vägen eller ej. Blir svaret nej, lägg ner och glöm pengarna och kompisen.

Vill du försöka, är det bara att köra på. Rättgångskostnaderna blir inte stora i denna typ av småmål. Ring skatteverket för att få hela personnumret.
  • fibbe

Jag har bara sån lust att kommentera vännens status på facebook,där h*n skrivit: Åker och tittar på en ny bil! Glad
    med ; "men mina 5000:- då,när ska jag få dom?"

Bara så han får skämmas lite,men jag orkar inte,eller orkar och orkar,vet inte om jag kan sjunka så lågt ens...

Men jag blir bara så förbannad att h*n säger att det inte finns pengar,när det uppenbarligen faktist gör det!

• fibbe

Men vad kan det handla om då? Jag har inte lust att lägga flera tiotusentals kronor på något när vi har ett helt hus som skulle behöva dom pengarna bättre!

Då lär jag vara ganska säker på att mejlen räcker som bevis,vilket jag inte alls är nu....

Svar på tråden Skicka sin "kompis" till kronofogden? Hur fan gör man??? *Långt*