• AgnesGN

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Tänker följa dig lite TS.

Var på gyn idag och hon har misstanke om PCOS hos mig då jag har ett pärlband av små äggblåsor i äggstockarna. Jag är överviktigt med ett BMI på ca 35, men hon sa inget om att jag inte kan får hjälp pga av min övervikt. Men väger just under 100 kg. har gått ner ca 10 kg sen i maj med LCHF och min gynekolog sa att det var nog en bra grej för mig. Dels går jag ner i vikt, sen så påverkas inte kroppen av insulinpåslag. Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att jag hade PCOS och blev chockad och ledsen och orolig och rädd. Så nu gäller det att läsa på. För jag vet inte ett dyft mer än min gynekolog sa idag...

• AgnesGN
    sju27 skrev 2011-09-15 21:48:57 följande:
    Hej! Ja absolut, bara kul om vi kan vara flera st som följs åt!

Ja, det kom som ett chock besked för mig med, visst antog jag att det måste ju vara nåt lurt efetrsom vi försökt bli gravid i snart två år, men inte att det var en " riktigt sjukdom".. om du förstår.

Ja, jag käkar lchf jag med, älskar det, men går inte ner så fort pga av min ämnesomsättning och troligen sköldkörteln, dessutom har kvinnor med PCO:s svårare att gå ner i vikt än andra människor. vilket blir hetl fel när de sedan nekar en och vill att man ska gå ner i vikt.. utan hjälp från sjukvården!

Jag vet inget jag heller om det här förutom allt jag läser på nätet och pratar om här, så man har en del att lära! det enda jag vet nu är att jag ska kämpa för att få hjälp att sätta igång ÄL, blir så sur när dom nekar än fast dom kan!!

Jag väger ungeför 114 kilo, gick upp närmare 30 när jag tog ur min p-stav, så det känns förjävligt.
    dom vill att man väger 100 för att de ska hjälpa en, så det äär ju jättebra för dig! :)

Hur är allt för dig nu då? vart i vägen till bebis står du? ska du börjar med prego?

kram
    Läste på mitt landstings hemsida och jag får inte hjälp om jag har ett bmi för 30. Måste ner minst 15 kg till alltså. Goodbye till hjälpen känner jag. Just nu rådeppat och ledsen. Men ska avvakta med de värsta farhågorna tills min gynekolog ringer om provsvaren och jag kan fråga ur henne allt som jag nu lärt mig.

Vägen mot bebis står still.... Fick ju veta idag om hur läget ser ut. Jag har PCO, troligtvis PCOS med tanke på min oregelbundna och nästan obefintliga mens.... Kontaktade gyn på grund av den och för att jag blödde 16 dagar i sträck förr förra mensen. Läkaren gav mig tre alternativ när jag var där: p-piller (kan ej bli gravid som jag vill) gulkropphormon (heller inte att föredra om jag vill bli gravid snabbt enligt läkaren) och ansöka om utredning hos barnlöshetskliniken. De kräver alltså BMI på under 30 - alltså = inget alternativ för mig just nu... Helt sjukt att vi som behöver hjälp, på grund av vår sjukdom, ej kan få det! Jag läste att hälften av de som har PCOS är överviktiga. Hur tänker de egentligen? Hur ska vi nånsin kunna få barn?

LCHF funkar för mig, men går ganska sakta. Men får vara glad att det går neråt. Min läkare tyckte att LCHF nog var vägen för mig och tyckte jag skulle fortsätta leva så. Så jag får fortsätta...
  • AgnesGN

Läste någonstans att pergotime ger de inte kvinnor med många äggblåsor. Men det är ju det vi med PCOS har. Vad gör de istället? Är det IVF direkt eller vad har man för val? Lite lost på detta måste jag säga...

• AgnesGN

Nu har gyn ringt. Jag får utskrivet gulkroppshormon (provera) som jag ska äta varannan månad för att få igång en blödning, medan jag kämpar med vikten. Förhoppningsvis kanske min ÄL startar av sig själv i och med viktnedgång, annars får jag kontakta barnlöshetskliniken när jag gått ner nog mkt i vikt, alltså ca 15 kg för BMI under 30. I will keep on fighting. Aldrig varit så motiverad att gå ner i vikt förr så... =)

• AgnesGN

Ska kämpa med vikten lite grann, men funkar det inte är det privat läkarvård som gäller hör jag på allas beskrivningar. Jag hade BMI på runt 40 i maj, och lyckats gå ner till 35, så nu satsa för att komma under 30. Men annars privat hör jag, när det kostar lika som landstinget men du får hjälp trots högre bmi.,

• AgnesGN
    Wynn88 skrev 2011-09-26 21:18:02 följande:
    Orsakerna till att de har en viktgräns, är att chanserna att lyckas är betydligt mindre med stor övervikt.

Av samma skäl har de ju åldersgräns. Det kan tyckas orättvist, men det är så det är. Och de måste väl ha samma regler för alla, även om de alltid bör göra en individuell bedömning, funkar det liksom inte om alla kommer och säger: "Behandla mig, jag väger 120 kg men är lika pigg och frisk som en 80-kilosperson", eller "behandla mig, ja jag vet att jag är 42 men jag har faktiskt en 30-årings kropp???" 
    Haha, du är klok. Men det KAN ju funka fast man är fetare än bmi på 30. Du kan vara ganska hälsosam ändå. Fast svårt att gå ner i vikt i och med ämnesomsättning, eller PCO som kan göra att du har svårare att gå ner i vikt.
  • AgnesGN
    Wynn88 skrev 2011-09-26 21:41:55 följande:
    Javisst - det KAN funka när man är 43 år också - men landstingen har ändå satt den övre gränsen vid 38 (privata kliniker vid 42 har jag för mig)? Detta för att det finns en anledning och för att resurserna är begränsade.

Sen kan jag personligen tycka att det är dumt att bara ta hänsyn till BMI. Dels är måttlig övervikt inget hinder (lika lite som måttlig undervikt), dels kan man ju inte "dissa" en muskulös person med BMI 30, på samma sätt som en rund person. En individuell bedömning bör alltså alltid göras. Men i praktiken kommer då gränsen dras någonstans mellan 30-35 för många. De har väl även andra hälsokrav, t ex att man ska vara rökfri? Detta för att optimera ens chanser och inte slänga ut för mycket resurser "i onödan".

Genetiska och medicinska faktorer, påverkar absolut vikten, men inte så mycket som många tror. Även en person med PCO eller låg ämnesomsättning kan nå en sundare vikt, men får kanske anstränga sig lite hårdare. Absolut tycker jag att landstinget kan erbjuda stöd och hjälp här, inte bara skicka hem en. 
    Jag håller med dig i stort. Men tycker att en individuell bedömning vid gränsfall borde göras.
    Självklart kan överviktiga med pco eller dålig ämnesomsättning gå ner i vikt, men det tar i de flesta fall längre tid och jag tycker att hjälp med lite högre BMI kanske är något man bör ta hänsyn till om man lever sunt annars med kost och motion i vardagen. Men det är väl resurser det handlar om.

Bara kämpa bort dessa kilon, det är ju jag som ätit upp mig till dem, så är väl upp till mig att bränna bort skiten oxå.

Läget är att längtan är bara så enormt stor efter en bebis. Allt är ju fixat i livet, var ju bara att bli på smällen och det trodde jag skulle ske hyfsat utan krångel. Men det visade ju sig inte ställa tyvärr... Så om ett år har jag förhoppningsvis bantat bort dessa 15 kg så att jag kan får hjälp, och sen vet jag ju inte hur många år det kommer ta då jag äntligen FÅR hjälpen... Så just nu ser jag ganska mörkt på tillvaron. Men det kanske ljusnar eftersom...
Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(