• sju27

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Idag var det äntligen dags för ultraljudet och besöket hos kvinnokliniken i Västerås.

De konstaterade att jag har PCO, något jag var livrädd för att ha.. har misstänkt det hela tiden.
    jag fick se på ultraljudet och de berättade att mensen jag har, nästan varje månad inte är pga av ägglossning utan slemhinnor,  är det någon som vet mer om det?

Min gynekolog nekade mig behandling av PCO:n då jag har ett bmi på över 34.
    Jag brast i tårar då jag verkligen hade hoppats på att få hjälp av bli gravid nu när de visste vad det var för fel på mig, gynekologen informerade mig om att man inte får väga över 100 kilo för att få hjälp att sätta igång ÄL och att det är landstingets regler. Men hon nämnde också att jag kan vända mig till en privatklinik..

Någon som är överviktig och gjort detta och fått Pregotime (annat liknande) via privatklinik???

(Jag vet att jag även ska gå ner i vikt, men jag har problem med det då jag har ovanligt låg ämnesomsättning)

Allt blir ett moment 22.. gah..

Någon därute med tips & råd? Gått igenom samma sak?

• Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(
  • sju27
    Maniole skrev 2011-09-14 17:46:11 följande:
    Hej
    Har vetat om att jag har pco sen 16 års ålder. Sen 1 1/2 år tillbaka bestämde vi oss för att försöka bli gravida. I mitten av augusti hade nu fått tid på sjukhuset för att påbörja behandling. Men två dagar innan visade det sig att vi lyckats på egen hand. Är nu i vecka 8.
    Jag är överviktig dock inte lika mycket som det men jag var orolig att vi skulle bli nekad hjälp pga av min vikt.
    hej!
    Kul att höra om någon som blev gravid på naturlig väg fast den har PCO. det är bra jobbat!
    mm dom verkar vara stenhård på landstinget när det gäller vikten..
  • sju27

Västmaland, var på kvinnikliniken i Västerås.

• sju27
    Maniole skrev 2011-09-15 09:50:29 följande:
    Okej. Det har ju varit i tidningen här i Uppsala för något år sen just det där om att det är hårda på BMI. Det var några röster som höjde sig ang att det är diskriminering eftersom det finns ju vissa som inte kan rå för att de är överviktiga och då såg det som att de straffades och inte fick chansen att få hjälp.
    Jaha.. tack för att du delade med dig! ska ha det i åtanke när jag besöker gyn nästa gång den 27:e.
  • sju27
    AgnesGN skrev 2011-09-15 19:22:23 följande:
    Tänker följa dig lite TS.

Var på gyn idag och hon har misstanke om PCOS hos mig då jag har ett pärlband av små äggblåsor i äggstockarna. Jag är överviktigt med ett BMI på ca 35, men hon sa inget om att jag inte kan får hjälp pga av min övervikt. Men väger just under 100 kg. har gått ner ca 10 kg sen i maj med LCHF och min gynekolog sa att det var nog en bra grej för mig. Dels går jag ner i vikt, sen så påverkas inte kroppen av insulinpåslag. Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att jag hade PCOS och blev chockad och ledsen och orolig och rädd. Så nu gäller det att läsa på. För jag vet inte ett dyft mer än min gynekolog sa idag...
    Hej! Ja absolut, bara kul om vi kan vara flera st som följs åt!

Ja, det kom som ett chock besked för mig med, visst antog jag att det måste ju vara nåt lurt efetrsom vi försökt bli gravid i snart två år, men inte att det var en " riktigt sjukdom".. om du förstår.

Ja, jag käkar lchf jag med, älskar det, men går inte ner så fort pga av min ämnesomsättning och troligen sköldkörteln, dessutom har kvinnor med PCO:s svårare att gå ner i vikt än andra människor. vilket blir hetl fel när de sedan nekar en och vill att man ska gå ner i vikt.. utan hjälp från sjukvården!

Jag vet inget jag heller om det här förutom allt jag läser på nätet och pratar om här, så man har en del att lära! det enda jag vet nu är att jag ska kämpa för att få hjälp att sätta igång ÄL, blir så sur när dom nekar än fast dom kan!!

Jag väger ungeför 114 kilo, gick upp närmare 30 när jag tog ur min p-stav, så det känns förjävligt.
    dom vill att man väger 100 för att de ska hjälpa en, så det äär ju jättebra för dig! :)

Hur är allt för dig nu då? vart i vägen till bebis står du? ska du börjar med prego?

kram
  • sju27

Alla de här gränserna alla regioner verkar ha, dessutom olika, tycker jag är diskriminerade, SJUKT. läkarna borde se till allmän hälsan och inte ett bmi, bmi är dessutom inte ens tillförlitligt då det inte mäter med muskler ect.

Ska verkligen ta upp sånt här när jag ska till gyn igen, har bokat in två nya tider nu, en hos en privatklinik, men den är inte först i oktober, sen hos gyn här på vårt sjukhus där jag bor.  håller tummarna att det går att diskutera med henne åtminstone och att hon ger mig en chans! annars köper jag skiten på nätet..

någon som gjort det här? eller någon som vet om man bara kan boka en tid hos gyn för att göra ett vul när det är dags och kolla äggblåsorna efter jag ätit klormifen? ( om jag köper det på nätet)

• sju27
    Erica26 skrev 2011-09-15 23:01:50 följande:
    Be att få riktigt bra hjälp mot övervikten, p-piller kan hjälpa, metformin, å säkert ännu fler saker.
    Dietist, be att få prova viktpiller. Sätt in alla klutar!
    Tack! ja det ska jag absolut göra, det är metaformin lät bra så ska höra med mig gyn om det!
  • sju27
    AgnesGN skrev 2011-09-15 22:59:25 följande:
    Läste på mitt landstings hemsida och jag får inte hjälp om jag har ett bmi för 30. Måste ner minst 15 kg till alltså. Goodbye till hjälpen känner jag. Just nu rådeppat och ledsen. Men ska avvakta med de värsta farhågorna tills min gynekolog ringer om provsvaren och jag kan fråga ur henne allt som jag nu lärt mig.

Vägen mot bebis står still.... Fick ju veta idag om hur läget ser ut. Jag har PCO, troligtvis PCOS med tanke på min oregelbundna och nästan obefintliga mens.... Kontaktade gyn på grund av den och för att jag blödde 16 dagar i sträck förr förra mensen. Läkaren gav mig tre alternativ när jag var där: p-piller (kan ej bli gravid som jag vill) gulkropphormon (heller inte att föredra om jag vill bli gravid snabbt enligt läkaren) och ansöka om utredning hos barnlöshetskliniken. De kräver alltså BMI på under 30 - alltså = inget alternativ för mig just nu... Helt sjukt att vi som behöver hjälp, på grund av vår sjukdom, ej kan få det! Jag läste att hälften av de som har PCOS är överviktiga. Hur tänker de egentligen? Hur ska vi nånsin kunna få barn?

LCHF funkar för mig, men går ganska sakta. Men får vara glad att det går neråt. Min läkare tyckte att LCHF nog var vägen för mig och tyckte jag skulle fortsätta leva så. Så jag får fortsätta...
    sjukt att de har en sådan låg gräns där du bor.. du får ta upp det du med! annars byta gyn om de nekar dig! så gör jag nu, och håller tummarna att det finns andra gyn där ute som ser till annat än bara bmi!

Jag skulle nog ha valt att försöka få till mensen och sedan byta till en annan gyn och be direkt om pregotime där! nekar dom dig, så byt igen! eller prova privatklinik!

mm förstår inte heller hur dom tänker.. det är dumt som fan! vi hamnar helt utanför systemet.
  • sju27

Ni som endast kommenterar om att " gå ner i vikt" kan sluta upp med det, ni har ingen aning om vad jag gör varje dag eller vad jag inte gör, ni har heller ingen aning om vilka andra sjukdomar jag har eller hur jag har blivit överviktig. så att komma och leka viktigt och tro att det är så jävla lätt kan klicka sig härifrån! Tack!

• sju27
    AgnesGN skrev 2011-09-23 20:46:53 följande:
    Nu har gyn ringt. Jag får utskrivet gulkroppshormon (provera) som jag ska äta varannan månad för att få igång en blödning, medan jag kämpar med vikten. Förhoppningsvis kanske min ÄL startar av sig själv i och med viktnedgång, annars får jag kontakta barnlöshetskliniken när jag gått ner nog mkt i vikt, alltså ca 15 kg för BMI under 30. I will keep on fighting. Aldrig varit så motiverad att gå ner i vikt förr så... =)
    Du har sagt mycket kloka saker här inne ser jag! och bra att du fick utskrivet så det kickar igång mensen lite! ska hålla tummarna för dig!
  • sju27
    valkyrie skrev 2011-09-25 21:01:49 följande:
    har men råkat ut för detta. så har varit tvungen att gå ner 50 kg i vikt. och nu väntar jag på att få hjälp- dålig still men tyvärr är det så.
    Det suger verkligen :( ska till en annan gyn imorgon, i min hemstad så hoppas de kan hjölpa mig, annars har jag en tid hos en privatklinik i okt! min sista chans känns det som :/ jag vill inte vänta mer, och absolut inte flera år som det kommer ta att banta bort all övervikt, när man dessutom inte får någon hjälp och de säger att man itne ska använda sig av medicinsk hjälp emot övervikten.. känner det rätt så hopplöst :(
  • sju27
    Jennie1987 skrev 2011-09-26 13:35:34 följande:
    Hej!

Jag har Pco och fick det konstaterat, lite luddigt, 2008.
    Jag kunde inte heller få hjälp med Pergotime genom landstinget, eftersom jag var/är överviktig.
    Men jag sökte till en privat gynmottagning, där fick jag hjälp direkt!
    Det kostar 300 kr att gå dit, men när du kommit upp i 900 kr (dvs tre läkarbesök) så är det gratis ett år (heja Sverige och högkostandsskydd!). Så det är helt klart värt att gå till en privat klinik och få hjälp! :)

Jag har, sen jag började gå hos min privata läkare, fått hjälp med Pergotime, och Puregon.
    Jag har tyvärr inte lyckats bli gravid. Blev bara väldigt överstimulerad av Puregon.
    Så nu satsar jag på viktnedgång! Och min läkare rekommenderade LCHF, som ska vara väldigt bra för oss med pco. Så det kämpar jag på med nu :) Och har fått tre spontana mensturationer sen jag började med det :)
    (Jag får normalt en mens per år spontant annars.)

Hoppas att du kan bli hjälpt av en privat mottagning!
    Och som min läkare sa till mig:
    "En bra mamma behöver inte vara en smal mamma".

Lycka till! :)
    Hej!
    Jag det verkar som att det inte bara är jag, många verkar lida av samma sak :(
    Okej, ja, de vill att jag också ska gå ner en jäkla massa.. Ska till en gyn imorgon i min hemstad, bytte bort hon som nekade mig, så håller tummarna för denna, annars vänder jag mig privat jag med. Hur gick det till hos den privata? Bad du själv om pregotime eller erbjöd dom sig? Tack för dina uppmuntrande ord! kram
  • sju27
    Dancingpaws skrev 2011-09-26 15:52:27 följande:
    Hej
    Har har också fått samma diagnos som dig och ett nej till hjälp. Jag måste gå ner 10kg. Jag har ett bmi på 35.

Finns det någre privatkliniker i västerås?

Jag trodde kvinnokliniken var en privat.

Doktorerna Lundholm vet du något om dom är de en privat klinik?

Mvh/ en som är trött på att vänta          
    Hej! jaa.. håller tummarna för dig! Nej kvinnojliniken är landstigets, men kvinnoläkarna, är privat! ligger i stan i V-ås, har tid där den 18/11 om jag nu itne får någon hjälp imorgon av min andra gyn!
  • sju27
    delih skrev 2011-09-26 21:08:24 följande:
    Jag var till en privatklinik och fick idag ut recept för pergotime, 2 st tabletter om dagen. Hag har ett bmi närmare 40. Jag har också PCOs och sedan jag slutade med p-piller har jag bara gått upp i vikt. Jag fick därför utskrivet metformin för att hjälpa mig med sötsuget.

Om det inte finns en privatklinik i din kommun så kika på nån av grannkommunerna.
    Så sjukt glad för din skull! och det gör mig förhoppningar!! Hur gick du tillväga? bad du om pregotime eller erbjöd han sig? Har en tid bokad hos en privat, men ska ge det ett försök med att byta gyn först, har en tid imorgon så håller tummarna för att jag får det utskrivet där! kram
  • sju27
    Dancingpaws skrev 2011-09-27 09:53:42 följande:
    Hej jag ska kontakta Kvinnoläkarna imorgon och boka tid.

en vad ska man säga?

Jag har fått konstaterat att jag har pco. och jag vill bli gravid men som det är just nu har jag varken ägglosning eller mens.
    Jag försöker gå ner i vikt utan framgång.. 

Jag undrar derför om ni skulle kunna hjälpa mig på något vis?

typ nå i stil med det? kan de funka? eller vad tusan ska man säga?     
    Det du har tänkt ut låter jättebra! gå bara dit och stå på dig! :]
  • sju27
    delih skrev 2011-09-27 10:06:20 följande:
    De kommer nog vilja titta på dina äggstockar även fast du fått det konstaterat tidigare, antar att det är en rutin för att de själva kan se att du har PCO om de skulle ge dig något.

För mig behövde jag bara berätta mitt problem och så gav han olika förslag. Så länge du är påläst så du vet vad de berättar om, för ibland så kanske de inte berättar allt. 
    Hej! Ja hon gjorde en undersökning men avfärdade mig helt, enligt henne så var det inte ens hennes plats som " vanlig gyn" att hjälpa kvinnor att bli gravida.... jag vet inte vad det är för jävla nötter jag träffar alltså :/ sjukt otrevlig var hon också, jättekul att ha henne mellan mina ben. idiotas!

Hon gav mig dock en remiss så jag ska få komma tillbaka den 13:e okt för att ta ett blodprov ( s-pregostron blabla) för att se om jag har ägglossning av huvudtaget. men kändes skit ändå och har grinat hela dagen.

Nu har jag alla mina förhoppning till den privata kliniken den 18:e, annars köper jag pregotime på nätet!
  • sju27
    Jennie1987 skrev 2011-09-27 19:35:32 följande:
    Nej, du är verkligen inte ensam om detta! Många fler lider av pco än man kan tro.
    Själv visste jag inte ens att pco fanns innan jag fick det själv, och då inser man hur stort det är. Hur många som verkligen drabbas, hur många som kämpar och som faktiskt lyckas! :)
    Jag har också mycket att gå ner. Men är glad för varje litet steg i rätt riktning. Och eftersom min kropp verkar ha fattat nånting, och att jag faktiskt får mens, helt spontant, så blir jag lika lycklig varje gång! :)

Hoppas verkligen att du ska hjälp av den nya gynekologen! Du kan väl uppdatera oss om hur det har gått! :)
    När jag kom till min privata läkare, så sa jag precis som det var; att jag blivit nekad hjälp med Pergotime osv. pga min vikt. Han tittade bara på mig och sa "Vad är det för konstiga läkare?".
    Ska tillägga att den första läkaren som jag var hos, sa att jag inte kunde få Pergotime förens jag blivit 24 år! Detta var helt orimligt enligt min nuvarande läkare.. Han hade aldrig hört talas om någon "åldersgräns", är man över 18 år så har man rätt att välja detta själv, enligt honom.
    Men sen sa han bara att jag självklart skulle få börja med Pergotime. Jag fick tre doser, men fick inte någon riktigt bra ägglossning. Så vi övergick till Puregon, men då blev jag hemskt överstimulerad, och fick läggas in på sjukhus.
    Efter det vågade min läkare inte fortsätta med stimuleringen, så då bestämde jag mig för att satsa på LCHF och försöka mer själv.
    Här i Jönköping så måste man bli 25 år innan man får hjälp via landstinget med IVF (som är mitt nästa steg).
    Så då tänkte jag att det är lika bra att satsa själv under tiden och inte bara låta tiden gå.
    Sen är ju antagligen mitt bmi för högt för att jag ska få genomgå IVF, så det är väl bara att fortsätta kämpa med vikten och hoppas att det går vägen.

Oj, vad långt det blev! Förlåt för det... ;)
    Lycka till!
    Tack för dina stöttande ord!!! :} det betyder mycket och känns skönt att veta att andra faktiskt har fått hjälp. Hur mycket vägde du? om jag får fråga..  vilken landsting tillhör du?

hon jag var hos idag gjorde en undersökning men avfärdade mig helt, enligt henne så var det inte ens hennes plats som " vanlig gyn" att hjälpa kvinnor att bli gravida.... jag vet inte vad det är för jävla nötter jag träffar alltså :/ sjukt otrevlig var hon också, jättekul att ha henne mellan mina ben. idiotas!

Hon gav mig dock en remiss så jag ska få komma tillbaka den 13:e okt för att ta ett blodprov ( s-pregostron blabla) för att se om jag har ägglossning av huvudtaget. men kändes skit ändå och har grinat hela dagen.

Nu har jag alla mina förhoppning till den privata kliniken den 18:e, annars köper jag pregotime på nätet! det borde ju gå att bara ringa in och boka en tid för vul och undersöka äggblåsorna på dag 10? vad tror du?

Önskar dig lycka till med! Jag äter också lchf och det är kanon! synd bara att min kropp vägrar gå ner något i vikt i den takt jag vill.
  • sju27
    JaneDoe10 skrev 2011-09-27 19:48:36 följande:
    Man verkar ju få PCO av övervikt. Jag är också överviktig men har inte PCO, men skulle du inte kunna tänka dig att försöka gå ner till under 100kg då? Det är ju faktiskt slitsamt på kroppen att bli gravid med den övervikten.. Lycka till hur än det blir för dig!
    Man blir överviktig av PCO. och kvinnor med PCO + PCO:S har mycket svårare än "vanliga" att gå ner denna övervikt, så det blir verkligen ett jävla moment 22 :(

tack för ditt lycka till! :)
Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(