Inlägg från: Jennie1987 |Visa alla inlägg
  • Jennie1987

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Hej!

Jag har Pco och fick det konstaterat, lite luddigt, 2008.
    Jag kunde inte heller få hjälp med Pergotime genom landstinget, eftersom jag var/är överviktig.
    Men jag sökte till en privat gynmottagning, där fick jag hjälp direkt!
    Det kostar 300 kr att gå dit, men när du kommit upp i 900 kr (dvs tre läkarbesök) så är det gratis ett år (heja Sverige och högkostandsskydd!). Så det är helt klart värt att gå till en privat klinik och få hjälp! :)

Jag har, sen jag började gå hos min privata läkare, fått hjälp med Pergotime, och Puregon.
    Jag har tyvärr inte lyckats bli gravid. Blev bara väldigt överstimulerad av Puregon.
    Så nu satsar jag på viktnedgång! Och min läkare rekommenderade LCHF, som ska vara väldigt bra för oss med pco. Så det kämpar jag på med nu :) Och har fått tre spontana mensturationer sen jag började med det :)
    (Jag får normalt en mens per år spontant annars.)

Hoppas att du kan bli hjälpt av en privat mottagning!
    Och som min läkare sa till mig:
    "En bra mamma behöver inte vara en smal mamma".

Lycka till! :)

• Jennie1987
    sju27 skrev 2011-09-27 00:59:49 följande:
    Hej!
    Jag det verkar som att det inte bara är jag, många verkar lida av samma sak :(
    Okej, ja, de vill att jag också ska gå ner en jäkla massa.. Ska till en gyn imorgon i min hemstad, bytte bort hon som nekade mig, så håller tummarna för denna, annars vänder jag mig privat jag med. Hur gick det till hos den privata? Bad du själv om pregotime eller erbjöd dom sig? Tack för dina uppmuntrande ord! kram
    Nej, du är verkligen inte ensam om detta! Många fler lider av pco än man kan tro.
    Själv visste jag inte ens att pco fanns innan jag fick det själv, och då inser man hur stort det är. Hur många som verkligen drabbas, hur många som kämpar och som faktiskt lyckas! :)
    Jag har också mycket att gå ner. Men är glad för varje litet steg i rätt riktning. Och eftersom min kropp verkar ha fattat nånting, och att jag faktiskt får mens, helt spontant, så blir jag lika lycklig varje gång! :)

Hoppas verkligen att du ska hjälp av den nya gynekologen! Du kan väl uppdatera oss om hur det har gått! :)
    När jag kom till min privata läkare, så sa jag precis som det var; att jag blivit nekad hjälp med Pergotime osv. pga min vikt. Han tittade bara på mig och sa "Vad är det för konstiga läkare?".
    Ska tillägga att den första läkaren som jag var hos, sa att jag inte kunde få Pergotime förens jag blivit 24 år! Detta var helt orimligt enligt min nuvarande läkare.. Han hade aldrig hört talas om någon "åldersgräns", är man över 18 år så har man rätt att välja detta själv, enligt honom.
    Men sen sa han bara att jag självklart skulle få börja med Pergotime. Jag fick tre doser, men fick inte någon riktigt bra ägglossning. Så vi övergick till Puregon, men då blev jag hemskt överstimulerad, och fick läggas in på sjukhus.
    Efter det vågade min läkare inte fortsätta med stimuleringen, så då bestämde jag mig för att satsa på LCHF och försöka mer själv.
    Här i Jönköping så måste man bli 25 år innan man får hjälp via landstinget med IVF (som är mitt nästa steg).
    Så då tänkte jag att det är lika bra att satsa själv under tiden och inte bara låta tiden gå.
    Sen är ju antagligen mitt bmi för högt för att jag ska få genomgå IVF, så det är väl bara att fortsätta kämpa med vikten och hoppas att det går vägen.

Oj, vad långt det blev! Förlåt för det... ;)
    Lycka till!
  • Jennie1987
    sju27 skrev 2011-09-28 06:32:36 följande:
    Tack för dina stöttande ord!!! :} det betyder mycket och känns skönt att veta att andra faktiskt har fått hjälp. Hur mycket vägde du? om jag får fråga..  vilken landsting tillhör du?

hon jag var hos idag gjorde en undersökning men avfärdade mig helt, enligt henne så var det inte ens hennes plats som " vanlig gyn" att hjälpa kvinnor att bli gravida.... jag vet inte vad det är för jävla nötter jag träffar alltså :/ sjukt otrevlig var hon också, jättekul att ha henne mellan mina ben. idiotas!

Hon gav mig dock en remiss så jag ska få komma tillbaka den 13:e okt för att ta ett blodprov ( s-pregostron blabla) för att se om jag har ägglossning av huvudtaget. men kändes skit ändå och har grinat hela dagen.

Nu har jag alla mina förhoppning till den privata kliniken den 18:e, annars köper jag pregotime på nätet! det borde ju gå att bara ringa in och boka en tid för vul och undersöka äggblåsorna på dag 10? vad tror du?

Önskar dig lycka till med! Jag äter också lchf och det är kanon! synd bara att min kropp vägrar gå ner något i vikt i den takt jag vill.
    Jag vägde nog 95 kilo när jag började med Pergotime, det var i april 2010. Jag bor utanför Jönköping, så där håller jag till ;)
    Nej men usch vad jobbigt att du hamnar hos såna nötter! Men jag kan trösta dig med att jag också gjorde det. Vet inte hur många gynekolger jag besökte utan framgång innan jag träffade min nuvarande läkare, och han tog mig på allvar direkt! Sen att jag inte lyckats ändå med graviditet, men jag har ialla fall fått hjälp och behandlingar.
    Hoppas att du får träffa någon vettig människa i oktober nu då! Förstår att det är hemskt jobbigt, och det är det, innan man hittat någon som verkligen lyssnar.

Jag själv är lite av en fegis när det kommer till att handla Pergo på nätet, jag har aldrig gjort det. Och just när man har Pco så är ju risken för överstimulering så överhängande (been there!!!) så min läkare var jättenoga med täta kontroller med VUL och blodprov.
    Så jag vågar dessvärre inte råda dig i detta. Eftersom jag vet hur hemskt det är att behöva bli överstimulerad, nu blev jag det av Puregon (sprutor) iofs. Men eftersom vi har så otroligt mycket äggblåsor som bara väntar på att mogna så är ju risken rätt stor.

Vad synd att lchf inte gett dig de resultat du önskat dig! Men mitt råd är bara att ha is i magen och ta det lugnt så kommer nog viktminskning igång, så var det ialla fall för mig :)

Det är snart vår tur! Det måste det vara! :)
Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(