• delih

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Jag var till en privatklinik och fick idag ut recept för pergotime, 2 st tabletter om dagen. Hag har ett bmi närmare 40. Jag har också PCOs och sedan jag slutade med p-piller har jag bara gått upp i vikt. Jag fick därför utskrivet metformin för att hjälpa mig med sötsuget.

Om det inte finns en privatklinik i din kommun så kika på nån av grannkommunerna.

• delih
    sju27 skrev 2011-09-27 01:01:44 följande:
    Så sjukt glad för din skull! och det gör mig förhoppningar!! Hur gick du tillväga? bad du om pregotime eller erbjöd han sig? Har en tid bokad hos en privat, men ska ge det ett försök med att byta gyn först, har en tid imorgon så håller tummarna för att jag får det utskrivet där! kram
    Tack :) Jag bad inte om någonting faktiskt, jag berättade om mina långa cykler under tiden vi har försökt. Han sa då igen att jag hade PCO (han konstaterade det i februari) och berättade vad det fanns för behandlingar. Först får jag prova med pergotime, fungerar inte det så ska jag få ta sprutor istället.

Allt var på hans initiativ :)
  • delih
    Dancingpaws skrev 2011-09-27 09:53:42 följande:
    Hej jag ska kontakta Kvinnoläkarna imorgon och boka tid.

en vad ska man säga?

Jag har fått konstaterat att jag har pco. och jag vill bli gravid men som det är just nu har jag varken ägglosning eller mens.
    Jag försöker gå ner i vikt utan framgång.. 

Jag undrar derför om ni skulle kunna hjälpa mig på något vis?

typ nå i stil med det? kan de funka? eller vad tusan ska man säga?     
    De kommer nog vilja titta på dina äggstockar även fast du fått det konstaterat tidigare, antar att det är en rutin för att de själva kan se att du har PCO om de skulle ge dig något.

För mig behövde jag bara berätta mitt problem och så gav han olika förslag. Så länge du är påläst så du vet vad de berättar om, för ibland så kanske de inte berättar allt. 
  • delih
    sju27 skrev 2011-09-28 06:30:10 följande:
    Hej! Ja hon gjorde en undersökning men avfärdade mig helt, enligt henne så var det inte ens hennes plats som " vanlig gyn" att hjälpa kvinnor att bli gravida.... jag vet inte vad det är för jävla nötter jag träffar alltså :/ sjukt otrevlig var hon också, jättekul att ha henne mellan mina ben. idiotas!

Hon gav mig dock en remiss så jag ska få komma tillbaka den 13:e okt för att ta ett blodprov ( s-pregostron blabla) för att se om jag har ägglossning av huvudtaget. men kändes skit ändå och har grinat hela dagen.

Nu har jag alla mina förhoppning till den privata kliniken den 18:e, annars köper jag pregotime på nätet!
    Vad tråkigt att höra, när man är i den situation man är i idag vill man inte träffa människor som henne. Vad hade hon där att göra om hon ändå inte kunde hjälpa dig med ditt problem?

Jag hoppas innerligt att du får hjälp hos den privata kliniken, de verkar ju vara lite bättre på att inte generalisera människor som besöker dem och verkligen ser efter ens behov oavsett vikt.

Jag menar, jag är stor.  Risken för missfall är ju större men då skrev ju min gyn ut folsyra för att förhindra missbildningar (vilket jag antar minskar risken för missfall bland annat, antar jag?). Får metformin för mitt sockerbegär, vilket medför att det underlättar för mig att göra bättre val med kosten.  De hjälper en på traven, än att bara skicka hem någon.

Förstår att du är ledsen när du blir bemött på det viset, styrkekramar till dig!! 
Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(