• Wynn88

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Orsakerna till att de har en viktgräns, är att chanserna att lyckas är betydligt mindre med stor övervikt.

Av samma skäl har de ju åldersgräns. Det kan tyckas orättvist, men det är så det är. Och de måste väl ha samma regler för alla, även om de alltid bör göra en individuell bedömning, funkar det liksom inte om alla kommer och säger: "Behandla mig, jag väger 120 kg men är lika pigg och frisk som en 80-kilosperson", eller "behandla mig, ja jag vet att jag är 42 men jag har faktiskt en 30-årings kropp???" 

• Wynn88
    AgnesGN skrev 2011-09-26 21:27:36 följande:
    Haha, du är klok. Men det KAN ju funka fast man är fetare än bmi på 30. Du kan vara ganska hälsosam ändå. Fast svårt att gå ner i vikt i och med ämnesomsättning, eller PCO som kan göra att du har svårare att gå ner i vikt.
    Javisst - det KAN funka när man är 43 år också - men landstingen har ändå satt den övre gränsen vid 38 (privata kliniker vid 42 har jag för mig)? Detta för att det finns en anledning och för att resurserna är begränsade.

Sen kan jag personligen tycka att det är dumt att bara ta hänsyn till BMI. Dels är måttlig övervikt inget hinder (lika lite som måttlig undervikt), dels kan man ju inte "dissa" en muskulös person med BMI 30, på samma sätt som en rund person. En individuell bedömning bör alltså alltid göras. Men i praktiken kommer då gränsen dras någonstans mellan 30-35 för många. De har väl även andra hälsokrav, t ex att man ska vara rökfri? Detta för att optimera ens chanser och inte slänga ut för mycket resurser "i onödan".

Genetiska och medicinska faktorer, påverkar absolut vikten, men inte så mycket som många tror. Även en person med PCO eller låg ämnesomsättning kan nå en sundare vikt, men får kanske anstränga sig lite hårdare. Absolut tycker jag att landstinget kan erbjuda stöd och hjälp här, inte bara skicka hem en. 
Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(