Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(
Äntligen en tråd som passar mig!
Jag och sambon har försökt bli gravida i 1,5 år. I somras fick jag reda på att jag har PCO, har bla väldigt oregelbunden mens. Vi bad om utredning. I måndags var vi iväg på första försöket efter att vi lämnat prover och så. Sambons sperma var helt normal. Jag fick göra gynundersökning och VUL, där man såg att jag hade många äggblåsor som vid PCO. Sedan skulle jag också göra en kontraströntgen av äggledarna för att se så jag inte har något stopp, men då jag fortfarande hade lite urin i blåsan som jag inte fick ut så fick läkaren först tömma mig, något jag aldrig varit med om innan, men gick bra och fort, lite obehagligt bara. Sedan skulle en liten kateter in i livmodern och upp till äggledarna eller något sådant och det gjorde krampaktigt ont i magen som vid mensvärk, katetern fick läkaren aldrig in, försökte tre ggr så hon gav upp. När jag sedan skulle klä på mig höll jag på att svimma (läkaren hade sagt att man kunde göra det efter), fick flera som tog hand om mig och sedan kräktes jag fyra gånger (något läkaren aldrig varit med om någon som gjort tidigare och jag som inte ens brukar vara känslig eller kräkas spec ofta). Fick skjutsas iväg på bår till ett annat rum för att vila lite, var som vanligt igen efter 10 min.
Läkaren kom in till oss efter en stund och berättade att hon inte hade propsat på med röntgenundersökningen i och med att jag hon tyckte att jag måste gå ner i vikt för att få hormontabl (om jag ska göra en sådan röntgen igen så kan jag få sövas en kort stund). Jag har nu ett BMI på c:a 41 och måste gå ner 15-20 kg för att få ett BMI på 35 eller mindre och sedan är jag välkommen tillbaks för att få hälp. Men läkaren tror att jag skall kunna bli gravid på egen hand om jag går ner i vikt. Proverna jag tagit visade att jag för tillfället inte har någon ÄL, men har däremot mens i mellanåt.
Man har visst bara tre månaders försök att bli gravid på hormontabl, därför vill man inte "slösa" bort dem på någon som är överviktig, sedan blir remiss till IVF.
Jag förstår läkaren helt och fullt, inte hälsosamt med min övervikt, nu ska jag gå ner! Kör med viktväktarna och så skall läkaren skicka en remiss till en dietist. Om jag inte går ner något i vikt inom 6 mån kan det bli gråga om gastric bypass och det vill jag verkligen inte göra. Känns som man fått en enorm morot nu.
Kämpar ni alla med vikten här inne? Vi kanske kan följas åt och peppa varandra!
Lycka till!
Kram