Sömnproblem
Hejsan
Har en fråga som jag inte vet om det finns något svar på, men jag känner ändå att jag behöver hjälp med detta. Min son är snart 5 månader och har haft svårt att somna de senaste veckorna, egentligen från och med det att han slutade somna vid amning och sova själv i säng. Han kan inte komma till ro på egen hand, iallafall väldigt sällan och aldrig på kvällarna. Han behöver napp för att somna, egentlgen inget problem med det om det inte var för att han inte kan hålla kvar den. Han vill ha den men varje gång han vänder sig så trillar den ur munnen och då vaknar han till och börjar gnälla, vissa kvällar håller det på så upp till 10 ggr, när han har tappat den då så är han klarvaken, kan inte somna men ändå gnällig. Det som kan funka är att stå och hålla fast nappen tills han somnat, problemet är bara att man kan få göra om detta flera ggr varje natt. Även på dagen då han vill/behöver sova känns det som att jag behöver få honom att göra det. Jag vill lära honom att somna på egen hand och skulle verkligen önska att jag kunde lära honom att vara utan napp, då den mest ställer till det. Kan också tillägga att jag är ensamförälder och har aldrig avlastning på kvällar och nätter, detta gör att jag är extra frustrerad över detta. Hoppas på hjälp,
Mvh Sara