• Thegran

dagisfoto i skogen - vad sjutton klär man barnet i?

Imorgon är det dags för första dagisfotot för vår dotters del.
    Hon går på ett dagis med uteinriktning och korten ska tas i skogen.

Men - vad sjutton ska man sätta på barnet för kläder? Finkläder känns ju lite malplacerat när de tas i skogen, dessutom är det ju rätt kallt ute.
    Ett par snyggare jeans och ny,fin fleecetröja, kan man ha det eller tror ni resten av gänget kommer i klänningar och finkläder..?

• Svar på tråden dagisfoto i skogen - vad sjutton klär man barnet i?
  • 08 i Skåne

På vårt utedagis tar de också gruppfotot ute och förra året hade stort sett alla barn jeans + fleecejacka. I år var det lite kallare så då var det endel som också hade skaljacka på. Inga finkläder här, de ska ju fortsätta vara ute efteråt.

• Thegran

Tack fr svaret! Min dotter ska bara dit för fotot o sen hem, vet inte om de andra är kvar i skogen eller inte efter. Men känns naturligast med fleece och jeans, ser nog lite dumt ut med finkläder på skogskort :)

• Thegran

fler som tar foton i skogen eller iaf utomhus? vad klär ni på barnen?

• Makka Pakka

Ja, inga finkläder i alla fall. Alla hade sina vanliga ytterkläder typ fleece eller skaljackor samt jeans/byxor. Vanliga skor eller gummistövlar.

Sen kan man ju ha en finare tröja om man vill, då barnen ska ta kort en och en inomhus.   

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Makka Pakka

Och ingen hade finkläder på sig, dvs. klänning, skjorta eller så (om det är det du menar).

Det är tredje år i rad som korten tas utomhus på sonens förskola. 

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Thegran

vad skönt, då tänker jag inte helt fel ang klädval :) tror alla korten tas utomhus här, även de som tas på en och en.

• ingensoldat

på en förskola där jag jobbade tidigare togs gruppfotot alltid utomhus (undantag spöregn), och barnen hade på sig de kläder som de vanligtvis hade på sig utomhus vid den tiden på året.. alltså fleecetröja, utebyxor, mössa etc. det var ingen som ens tänkte tanken på att ha finkläder utomhus.. själva grejen med att fota gruppen utmhus är väl att det ska se ut som att de är just utomhus :) vid ett tillfälle hade det snöat under natten så barnen hade overall och var alldeles rosiga om kinderna efter stjärtlappsåkning, kortet blev så fint.
    enskilda fotografierna togs inomhus, och då hade barnen finkläder. 

• Thegran

tack för svaren!

jeans och fleece blir det alltså. och en finare tröja under ifall de går in och tar kort iaf :)

• Nalle Puh73

Här brukar vi ta enskilda inne o sen om väder tillåter så går dom ut på dagisgården o tar gruppkortet ute på en gångbro dom har. Då är barnen klädda i innekläder (finkläder, vanliga osv). Tar inte många minuter att fota så dom drar inte på några ytterkläder alls.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Tant Green

Vi hade alla dagisfoton (gruppbilder) utomhus, det var vanliga utekläder på alla. Ett år blev det tyvärr ingen fotografering förrän i november och då tyckte jag inte det blev så bra med nerdragna mössor och bylsiga overaller, man såg knappt vilket barn som var vilket. Men så här års kan det nog funka bra. 

• Woodgrove

Min dotter tog kort i fredags och det blev rena skalbyxor favorit fleecen (också nytvättad) och jag gjorde rent skorna kvällen innan. 

• Vila

jeans och feece blir nog bra tror jag. Det blir oftast finare kort ute för ljuset och färgerna blir klarare och finare ute än i någon lokal på förskolan som inte alls är anpassad förl fotografering.

• Thegran

fotograferingen var i fredags :)
    fleece och jeans blev det, de flesta barn var klädda ungefär så.

Svar på tråden dagisfoto i skogen - vad sjutton klär man barnet i?