• Anonym

Jag ångrar mina barn

Ja, jag ångrar faktiskt mina barn. Jag orkar inte en enda sekund till! Min stora är 2år och 3 månader, min lilla är snart ett halvår.
    Stora har varit enormt krävande från dag 1. Har aldrig sovit själv, kan fortfarande inte ens sova middag om vi inte ligger bredvid... Alltså, vaknar ca fem minuter efter att vi går ur sängen. Har varit vansinnigt trotsig över ett halvår nu, det började strax innan syskonet kom och naturligtvis blev det värre då (vilket ju är helt i sin ordning.)

Tvååringen är så elak mot bebisen HELA TIDEN. Slåss, sparkas, kastar grejer, tar leksaker, nyps osvosv... Jag är såklart med så fort lillan är på golvet eller så men det är så otroligt påfrestande. 

Lillan är egentligen ingen krävande bebis alls, men är förstås enormt närhetskrävande så hon bor i selen. Tack gode gud för selen!! Men jag är SÅ TRÖTT, visst är den ergonomisk men det är likförbaskat tungt när man bär minst 10 timmar per dag....

Och jag då? Jo, tinnitus, ätstörningar, förmodligen borderline. Jag orkar inte mer. Jag skriker, gapar, svär och tar för hårt i tvååringen. Jag har testat allt... Jag har ignoretat (dock inte sparkar, slag osv), avlett, blivit vansinnig, ställt in på rummet och förklarat att MAN FÅR INTE SLÅSS! Jag tar undan leksaker om ha  kastar och bankar, slår han lillan går jag iväg med henne... Men inget hjälper.

Ja, vi har avlastning. Ja, storebror får enormt mycket uppmärksamhet och egentid med båda oss föräldrar. Ja, vi är ute och leker och försöker åka till öppna förskolan åtminstone en dag i veckan. Dock är ju alla "stora" barn på förskolan även om de har småsyskon, så det finns inte många att leka med.
     Tanken är att börja på förskolan i januari.

Men vad gör man?! JAG BLIR KOMPLETT GALEN!! Det GÅR inte att sysselsätta, avleda osvosv för han är bara nöjd i nån minut. Sedan ska det kastas grejer eller på annat vis förstöra... Är det verkligen normalt för en tvååring att hålla på så här HELA tiden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-16 06:49
    Jag älskar mina barn till månen och tillbaka! Jag skulle göra precis vad som helst för dom, och självklart ångrar jag dom INTE!
    Jag har fått en tid hos en psykolog via BVC. Ang dagisplats tar jag det därifrån, efter vad psykologen säger.

Ska försöka ta mig i kragen och gå till läkare för medicinering.
    Försöker prata med min man men jag når inte fram överhuvudtaget.... Han blir bara arg och provocerad när jag säger att jag är trött.

• Svar på tråden Jag ångrar mina barn
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2011-09-15 09:56:25 följande:
    Om du kände att du redan vid första barnet kände att det var för krävande, varför skaffade du då ett till??
    Varför sparka en liggande hund liksom? Alltid lätt att vara efterklok...
  • Anonym

Nummer två var inte planerad, jag bytte preventivmedel då och uppenbarligen blev det en skarv i skyddet trots att det inte skulle bli så. Nu vet ni det. Det är 21 månader mellan mina barn.

• Anonym

Försök få in den stora tidigare på förskolan . Han kanske behöver mer aktivitet. På det sätt får du vila mer hemma med den lilla. Tänk på dig själv med . Det är viktigt att du äter annars får du ingen ork.

• Anonym

Har du ingen som kan ta den äldsta nån dag eller nån natt eller så bara för att få lite avlastning?

Jag har en son på 8 mån och en dotter på 5 år, hon har varit hemma med mig sen sista maj och senaste 2 mån så har det bara varit bråk. Har fått avlastning tack vare svärmor och det har gett en lite mer energi. Hur är hon inne på andra veckan på skolans 5 års verksamhet där hon går 15 h, tis, ons tors så det har blivit betydligt bättre. Men det märks på henne att hon helst skulle vilja ha alla uppmärksamhet här hemma och att nån av oss föräldrar bara leker med henne hela tiden men jag tycker inte det är bra att sysselsätta henne hela tiden så hon får tjura bäst hon vill när jag säger åt henne att roa sig sj....

• Anonym

Jag har en remiss från BVC till psykologen, hon skulle ringa upp med en tid till mig så jag hoppas det går fort... Var på BVC i förra veckan så det borde inte dröja så länge.

Ja, pappan finns med i bilden och gör så mycket han kan. Jag har en del egentid, försöker träna för att hålla mig stark men lyckats skada mig... Så nu inte ens det. Att gå ut och gå är inte heller möjligt.
    Sova får jag dock inte göra så mycket, men jag lägger mig alltid tidigt så det är inte så farligt. Det verkar som att lillan slutat äta på nätterna nu (håll tummarna!) så jag är bara uppe nån gång och ploppar i nappen.

Abort tänker jag inte ens kommentera. Jag vill vara tydlig: jag ÄLSKAR mina barn och skulle göra vad som helst för dom. Jag skrev i vredesmod då jag just badat lillan med hysteriskt skrikande bebis, vilt plaskande, halkande storebror och ett badrum dränkt i vatten och skum som följd. Sånt ger mig panik        

• Anonym

Hur får man in tidigare på förskola då? Här i vår kommun är det 6 månaders kötid så det är nog kört...

Mina föräldrar hjälper oss mycket med den stora, han sover där minst en gång i månaden och vi är där en eller två gånger i veckan på dagtid då min mamma jobbar halvtid oregelbundet så hon är hemma mycket.   

• Anonym
    Moa och Daniel skrev 2011-09-15 10:10:08 följande:

Man får väl ha dem 30 timmar i veckan på förskolan nu för tiden?

Bara i entstaka kommuner, i vår är det 15.
  • Anonym

Man är ju garanterad att han en förskole plats när barnet är 12 månader. Ring komunen å hör efter om du kan få plats tidigare. Stå på dig. Där vi bor får man tjata lite på dom.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-15 10:27:22 följande:
    Man är ju garanterad att han en förskole plats när barnet är 12 månader. Ring komunen å hör efter om du kan få plats tidigare. Stå på dig. Där vi bor får man tjata lite på dom.

Men vadå garanterad? Jag får ju inte en plats samma dag jag ringer, man måste ju stå i kö... Vilket vi gör...
Svar på tråden Jag ångrar mina barn