Inlägg från: enlitenbitkaka |Visa alla inlägg
  • enlitenbitkaka

Vilken ras?

Tycker sheltien låter som ett bra val förutom att de (enligt min erfarenhet) kan vara lite sega ibland, sakna den där extra glöden.

Annars håller jag med ovanstående; staffen! En underbar hund som du kan få att göra det mesta med lite träning. Annars är både boxer och labbe raser som stämmer in på dina kriterier - dock ska de ju vara av lite lättare linjer. Samma för staffen.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • enlitenbitkaka
    alltfördig skrev 2011-09-15 16:49:03 följande:
    Oj tack för alla tips och egna erfarenheter.

Jag är inte intresserad av en "hård" hund dvs staffen, boxer m.m då jag har ett barn här hemma och vad jag hört och av egna erfarenheter så leker dem raserna hårda lekar som puff, knuff och klättra på barn. vet att det går att tränas bort men helst ska hunden inte göra det det första året heller :)

borde kanske skrivit med i TS att jag vill ha en mjuk hundras. :)

Ang. frallan så har jag hört att dem inte är några aktiva hundar och har många hälsoproblem. Har även hört att dem inte klarar av km långa promenader eller hopp och skutt träningar.

Rätta mig gärna om jag har fel :) kram    
    Vill du ha en mjuk hundras som är bra med barn och inte är buffliga är ju staffordshire bullterrier definitivt något för dig. De är inte alls så som du beskriver. Boxern kan däremot vara lite "klumpig". Vart har du fått det ifrån att staffen skulle vara så? I England kallas staffen för "nanny dog" just för att det är en perfekt hund när man har barn!
  • enlitenbitkaka
    UnderbaraMix skrev 2011-09-15 19:05:38 följande:
    TS, många "frallor" man träffar på är inte renrasiga och har såklart fler hälsoproblem än de rasrena från bra linjer med friska föräldrar. Leta efter renrasiga frallor för sällskap i första rum och inte endast efter championföräldrar. Min tik är av en lite "sportigare" modell och har inga problem med andningen alls.
    Fast man ska väl inte sticka under stolen med att frallan faktiskt är en rätt så drabbad ras vad gäller hälsoproblem. Mycket på grund av hur den sönderavlades en tid. Vi har själva frallan i topp (tillsammans med staffe) för nästa hund och det är inte lätt att hitta en kennel som arbetar aktivt med att jobba bort de fel som finns.
  • enlitenbitkaka
    alltfördig skrev 2011-09-15 19:29:58 följande:
    Ringde nyss en kennel som inte rekomenderade frallan som aktiv agility/freestyle hund.
    Då hon sa att hundarna gärna är ute och promenerar men varma dagar måste dem ta det lugnt och ska helst inte tränas under dem hetaste dagarna i juni,juli och augusti.

så jag väljer nog bort den bedårande rasen just för uppfödaren trodde jag var lite för aktiv för just den rasen.     
    Fast det ska ingen hund...min labbe (en rätt tålig grabb med mycket motor) ligger som en urvriden trasa när det är varmt och skulle inte må bra av att träna. Kvällstid får man hålla sig till då.
  • enlitenbitkaka
    UnderbaraMix skrev 2011-09-15 20:10:27 följande:
    luscious, Jag håller med om att många frallor man ser har trånga luftvägar, tyvärr. Dock tycker jag att man ser en förändring till det bättre hela tiden. Många uppfödare vill ha rastypiska hundar för utställning i första hand men med tanke på hur populär rasen börjar bli som sällskapshund så börjar även aveln att rucka på sig. Jag ska ta valpar på min tik tillsammans med hennes uppfödare och inte för att hon har haft bra resultat i utställning utan just för att hon är trevlig, stabil och har varit med mig timmar i stall, skog och mark sen hon var pyttis. Självklart är hon UA på alla tester.

Förlåt för OT, vill inte att ni ska känna att det är svårt att hitta friska och sunda frallor, bara :)
    Jo det finns ju en tydlig avelsstrategi för de uppfödare som är anslutna till FBK så arbetet med de exteriöra felen går helt klart framåt, om än sakta. Sen är det ju inte bara andningen som är ett problem utan även hudproblem i form av allergier/Demodex och det faktum att det idag finns väldigt få tikar som kan valpa på naturlig väg. Det sistnämnda är väldigt viktigt för oss då vi kommer vilja ha en tik.

Nu blev det OT igen Kort sagt...frallan är en underbar ras som vi blivit totalt nerkärade i, men det finns även en del rasbetingade problem man bör känna till.
  • enlitenbitkaka
    alltfördig skrev 2011-09-18 14:44:41 följande:
    Jag vill ha en hund som kan ha matskålen framme på heltid, så man slipper hålla mattider åt hunden. Jag har även hört att labben har otroligt svårt för det och går lätta upp i vikt och äter det mesta som går ner. självklart går det att träna bort men jag vill inte riskera att jag sedan har en hund i 10-15år som jag måste passa mattider till :) 

tack ändå.   
    Passa mattider? Kenzo äter när vi går upp..oavsett om det är 06:00 eller 10:00, sen äter han middag när vi gör det. Oavsett om det är 17:00 eller 20:00. 5 ½ år och inte överviktig. Och de flesta hundraser mår bäst av två fasta mål mat istället för konstant tillgång.
  • enlitenbitkaka

Ja jag är kanske konstig men jag ser i te något problem i att ge min hund mat två gånger om dagen. Då vet jag att han får i sig allt han behöver och maten blir lätt ofräsch när den står framme. Vi hat en labbe och visst blir han glad när det är matdags men han är lugn och väntar på ett varsågod innan han äter. Vilket även gäller annat. Kan lägga ett grisöra på golvet som ligger kvar orört när jag kommer hem - trots att han älskar grisöron. Det verkar florera en del fördomar om olika raser här inne...

Svar på tråden Vilken ras?