UnderbaraMix skrev 2011-09-15 20:10:27 följande:
luscious, Jag håller med om att många frallor man ser har trånga luftvägar, tyvärr. Dock tycker jag att man ser en förändring till det bättre hela tiden. Många uppfödare vill ha rastypiska hundar för utställning i första hand men med tanke på hur populär rasen börjar bli som sällskapshund så börjar även aveln att rucka på sig. Jag ska ta valpar på min tik tillsammans med hennes uppfödare och inte för att hon har haft bra resultat i utställning utan just för att hon är trevlig, stabil och har varit med mig timmar i stall, skog och mark sen hon var pyttis. Självklart är hon UA på alla tester.
Förlåt för OT, vill inte att ni ska känna att det är svårt att hitta friska och sunda frallor, bara :)
Jo det finns ju en tydlig avelsstrategi för de uppfödare som är anslutna till FBK så arbetet med de exteriöra felen går helt klart framåt, om än sakta. Sen är det ju inte bara andningen som är ett problem utan även hudproblem i form av allergier/Demodex och det faktum att det idag finns väldigt få tikar som kan valpa på naturlig väg. Det sistnämnda är väldigt viktigt för oss då vi kommer vilja ha en tik.
Nu blev det OT igen

Kort sagt...frallan är en underbar ras som vi blivit totalt nerkärade i, men det finns även en del rasbetingade problem man bör känna till.