Inlägg från: Apopan |Visa alla inlägg
  • Apopan

Vilken ras?

Låter helt klart som en sheltie :)

Andra raser som kanske skulle passa (med agilityn då främst i åtanke, är inte så insatt i freestyle) är ju Schapendoes, whippet, bearded collie och mellanpudel. Jag vet att många säger absolut nej till pudel pga hur de ser ut och att de har rykte om sig att vara en pensionärshund. Men jag tycker man skall se bortom det och faktiskt se till vilken härlig hund det faktiskt är. Man behöver för det första inte klippa den i någon pudelfrisyr, och den är faktiskt långt ifrån någon tråkig pensionärshund. Den är snarare en väldigt mångsidig och intelligent ras som passar till det mesta :)

• Apopan
    Thegran skrev 2011-09-15 17:26:50 följande:
    fast whippet är inte speciellt följsamma hundar, det krävs oftast betydligt mer jobb att få en whippet följsam än en sheltie eller pudel tex...
    Om en hund tycker det är roligt med t.ex. agility så skall det nog inte vara några problem. Folk har lyckats väldigt bra med sin whippetar inom agility och det är överlag lätta hundar att ha att göra med som kräver lagom mycket motion. Så jag tror inte att det faktum att det är en vinthund och är då kanske lite mindre "följsam" skall avskräcka en. :)
  • Apopan
    Thegran skrev 2011-09-15 17:42:20 följande:
    fast vill man satsa, är det nog bättre med ett "säkrare kort" :)
    Ja, då är det säkraste kortet nog border collie :P
    Med tanke på andra kriterier så passar varken den eller många andra raser som man kan se på agilitybanan. Även fast man självklart aldrig kan veta med all säkerhet vad det är för hund man får oavsett ras såklart ^^
  • Apopan
    alltfördig skrev 2011-09-15 18:47:31 följande:
    Dock bor jag i stan och har därför valt bord Border collie då den rasen ska vara extremt vallig. 

Ja, jag hade ju heller inte tipsat om den då den kräver jättemycket mental aktivering., att du bor i stan spelar mindre roll. :P
Svar på tråden Vilken ras?