Inlägg från: Thegran |Visa alla inlägg
  • Thegran

Vilken ras?

tycker sheltie låter som ett bra val, trevliga hundar i bra format som passar utmärkt till både agility och freestyle.

andra raser att tänka på kan väl tex vara papillon, pudel, cavalier

• Thegran
    Apopan skrev 2011-09-15 16:17:11 följande:
    Låter helt klart som en sheltie :)

Andra raser som kanske skulle passa (med agilityn då främst i åtanke, är inte så insatt i freestyle) är ju Schapendoes, whippet, bearded collie och mellanpudel. Jag vet att många säger absolut nej till pudel pga hur de ser ut och att de har rykte om sig att vara en pensionärshund. Men jag tycker man skall se bortom det och faktiskt se till vilken härlig hund det faktiskt är. Man behöver för det första inte klippa den i någon pudelfrisyr, och den är faktiskt långt ifrån någon tråkig pensionärshund. Den är snarare en väldigt mångsidig och intelligent ras som passar till det mesta :)
    fast whippet är inte speciellt följsamma hundar, det krävs oftast betydligt mer jobb att få en whippet följsam än en sheltie eller pudel tex...
  • Thegran
    Apopan skrev 2011-09-15 17:40:33 följande:
    Om en hund tycker det är roligt med t.ex. agility så skall det nog inte vara några problem. Folk har lyckats väldigt bra med sin whippetar inom agility och det är överlag lätta hundar att ha att göra med som kräver lagom mycket motion. Så jag tror inte att det faktum att det är en vinthund och är då kanske lite mindre "följsam" skall avskräcka en. :)
    fast vill man satsa, är det nog bättre med ett "säkrare kort" :)
  • Thegran
    alltfördig skrev 2011-09-15 18:44:30 följande:
    Tack för din tid , sambon och jag tycker om frallan men har tvekat just för man hört så mycket.

"nosen, problem med andning, ska inte ansträngas"  som du säger alla raser ar hälsoproblem :)

Vad sött att dem snarkar, då kan vovven och sambon snarka ikapp *skrattar*     
    fast att de snarkar är inte sött - det beror på luftvägarna och är alltså något icke önskbart...
Svar på tråden Vilken ras?