Inlägg från: MammaTillDomFinaste |Visa alla inlägg
  • MammaTillDomFinaste

Vilken ras?

Thegran skrev 2011-09-15 17:26:50 följande:
    fast whippet är inte speciellt följsamma hundar, det krävs oftast betydligt mer jobb att få en whippet följsam än en sheltie eller pudel tex...
    ibland, men jag ha bekanta som tävlar lydnar å rallylydnad, agility å kantarellsök med sina whippets.
    men ingen ras man direkt ska satsa på om man är ute efter en träningshund, men sällskap absdolut!!!
    (min förra whippet var sådan att han kom alltid på inkallning men kört att lära trix, men denna är mycket mer följsam!)

pudel tycker jag också, glada, trevliga, pigga, lättlärda, toppenhundar! bara att välja storlek å färg  
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • MammaTillDomFinaste
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-15 19:34:18 följande:
    Fast det ska ingen hund...min labbe (en rätt tålig grabb med mycket motor) ligger som en urvriden trasa när det är varmt och skulle inte må bra av att träna. Kvällstid får man hålla sig till då.
    hahaha, urvriden trasa.... hahaha.... själv brukar jag kalla dom för slakt när de är sånt väder, för de är knappt som orkar flytta huvudet för att kolla på en typ....!!!!!! 
  • MammaTillDomFinaste
    alltfördig skrev 2011-09-16 12:12:10 följande:
    Tack, 

Min faster har en Papillon och hennes är ett riktigt nerv vrak i en del situationer. Hon kallar det rastypiskt. Av ointresse så har jag inte kollat upp det, men det kanske är helt hennes hund det är problem med och inte alls rastypiskt?
    också träffat många nerviga faktiskt, synd på en sådan annars trevlig, söt å rolig hund!
  • MammaTillDomFinaste
    snutttis77 skrev 2011-09-16 13:39:26 följande:
    pappillion är stor hund i litet format
    absolut, bara en liten OT grej, papillion är en rätt krävande hund, min f.d lärare i hund (gick djurvård) sade att om papillion varit en stor hund så hade den varit den farligaste rasen hehe. så de är absolut ingen liten sak man tror ska vara nöjd med ett händelselöst liv utan uppfostran. 

OBS!! Notera att detta var min LÄRARES åsikt, inte MIN.  

men jag  gillar dom, utom nervigheten.
  • MammaTillDomFinaste
    Mimmlas skrev 2011-09-16 13:46:55 följande:
    Jag är stolt ägare av en Isländsk fårhund, fantastisk ras.
    Det som kan vara ett problem är skallet, men ifall man bestämmer sig för att ta itu med det från valpåldern så ska det inte vara något problem. Min hund skäller så gott som aldrig om han inte är väldigt glad ute eller när vi leker.
    islandshunden.se/ är rassidan.
    Läs på lite och kika lite på bilder och åk ut och träffa någon uppfödare. Helt fantastiskt sociala hundar som slappnar av så fort man kommer in och sätter sig i soffan.
    Min hund sover när jag vilar, är alltid redo att jobba och vill göra rätt.

Här är min hund Tyke, som det syns på den här bilden så ser rasen ofta ut att le :)

dom 'är härliga!!
Svar på tråden Vilken ras?