Umm T skrev 2011-09-17 08:36:49 följande:
Ge henne mat i sängen och somnar hon så rapa henne inte. Behöver hon rapa kommer hon att vakna självmant och "säga till" om det. Men somnar hon utan att rapa så ta inte upp henne. Lägg täcket över henne och ordna allt innan hon somnar så att inget på eller kring henne rörs när hon somnat.
Mitt barn somnar aldrig om det inte får mat precis innan läggning (mitt barn är 3 månader) och har varit så sedan födseln. Så sängen har alltid stått bredvid min säng och eftersom mitt barn får flaska nu så är det enkelt att låta barnet ligga i sin säng, ge mat tills barnet slocknar, och sedan tyst lägga sig själv och sova. Men var noga med att ha utsatta tider för matning och vila på dagen och väck om barnet sover och ska äta och "tvinga" barnet att vila när det är dags att vila. På det sättet har mitt barn sovit 6-9 timmar sedan mitt barn varit ca 1 månad gammalt. Till slut får både du som mamma (eller pappa) och barnet ett schema inbyggt i kropp och hjärna som är mycket positivt på natten.
...och min knatt som har fått styra amning och vila helt själv har också - hör och häpna! - sovit mellan 6 och 9 timmar i sträck nattetid. Av sig själv. Storebror gjorde icke så.