Anonym skrev 2011-09-17 09:32:29 följande:
Arbetar som enhetschef onom socialtjänsten, 46000 kr/mån. Har visserligen inget vinstkrav

men däremor sparkrav. vilket jag kan säga är minst lika svårt. Att spara in på lagstadgad verksamhet är en utmaning som heter duga, lagen måste ju följas. Dessutom är det betydligr fler lagar och riktlinjer som styr min verksamhet eftersom det är myndighetsutövning. När jag pratar personlapolicy med kollegor inom näringslivet kan jag bara konstater att det är stor skillnad. Det är mycket lättare att "göra sig av med" personal som inte fungerar där jämfört med hur det är inom det offentliga. Man har även generellt mycket mindre stöd i persinalärenden och får gå in mycket mer själv.
Precis!
Anonym C: jag har egentligen inte sagt att jag förväntar mig hög lön i offentlig sektor, och ingen annan heller här inne. Jag vet att det är dåligt betalt. Men det gör ju inte att jag inte har rätt att vara missnöjd med detta faktum.
Sen tycker jag att du har en extremt förenklad bild av det hela. Det låter ungefär som om du tycker att jag och mina chefskollegor har exakt rätt lön. Annars kunde du ju tycka att vi skulle ha lägre, så du kunde få betala lägre skatt? Risken om man betalar för dåligt är ju att ingen vill ta detta stora ansvar, och att det blir stor omsättning (vilket det är, inom äldreomsorgen i vår kommun alla fall). Då tappar man kompetens och pengar rullar ut i onödan. Det kan göra att du får betala högre skatt, eller får mindre annat för dina skattepengar.