Inlägg från: Anonym (Big boss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Big boss)

Chefer - vad tjänar ni?

Vad tjänar ni chefer? Skriv gärna månadslön och vilken bransch ni jobbar i. Kanske hur länge ni har haft ert jobb också.

Jag jobbar inom socialförvaltningen och tjänar 32 000.  Har jobbat som chef i två år ungefär.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-15 20:25
    Är mellanchef, btw.

• Svar på tråden Chefer - vad tjänar ni?
  • Anonym (Big boss)

Ingen?

• Anonym (Big boss)

Är också socionom. Har väldigt mycket ansvar, utöver personalansvaret, och känner att det inte riktigt betalar sig. Det är ju ingen lönsam bransch, om man säger så.

• Anonym (Big boss)

Ja, vi socionomer har sjukt låga löner! Jag har ansvar bl a för en missbruksenhet och kan bli åtalad ifall jag gör fel bedömning (dvs inte beslutar om att LVM-utredning skall inledas). En del av jobbet handlar bokstavligen om liv och död, men det betalar sig inte!

• Anonym (Big boss)

Vilka bra löner ni har! Det lustiga är att många andra chefer inom vår socialförvaltning har fler anställda under sig och lägre löner än jag. De ligger på 27-28 000 och tycker väl att jag har en fantasilön. Man blir inte rik på att jobba med människor, även om man har stort ansvar.

• Anonym (Big boss)
    Anonym (C) skrev 2011-09-16 19:08:46 följande:
    Det förvånar mig att folk förväntar sig en hög lön när de arbetar med något som inte genererar pengar. 

Lagbas (alt miniatyrchef :) ) med dryga 30 i månaden. 
    Med ditt resonemang borde ju folk som jobbar inom vården betala för att få jobba där - de drar ju inte in några pengar! Det handlar väl om hur vi i vårt samhälle värderar det arbete som rör människor.

Vi vill ju alla (?) att någon skall ta hand om våra alkoholister, gamla och funktionsnedsatta. Vi vill det så mycket att vi kan tänka oss att betala människor för att göra det. Tydligen vill vi inte betala dem särskilt mycket. Det tycker jag att man kan vända sig emot, även om man som socialarbetare inte drar in några pengar.

Om jag gör ett bra jobb sparar jag stora pengar åt samhället, och då menar jag inte genom att inte placera på behandlingshem o dyl. En heroinist i behandling kostar oerhört mycket mindre än en på gatan.
  • Anonym (Big boss)
    Anonym (enhetschef) skrev 2011-09-16 19:30:42 följande:
    Där slog du huvudet på spiken...
    Min avdelning hade en omsättning på 120 miljoner förra året, med de siffrorna kan man tycka att jag är underbetald, med mina 130K/månad...... :S
    Den enhet som jag jobbar inom, hos kommunen, har också rätt bra omsättning.
  • Anonym (Big boss)
    Anonym skrev 2011-09-16 21:23:04 följande:
    Men påverkar du intäkterna? Och vilken vinstmarginal har ni?
    Det skulle absolut vara jättekul att fortsätta diskutera huruvida jag, som arbetar i den tärande sektorn, är överbetald eller inte. Men det var inte riktigt det jag ville ha ut av tråden. Ville bara höra vad andra chefer tjänar. 

Undrar förresten hur många av er som skrivit i tråden som är kvinnor. 
  • Anonym (Big boss)

Fast resultat handlar ju inte bara om att gå med vinst. Jag och mina chefskollegor har ju offentliga medel som vi bör förvalta på bästa sätt. Vi går aldrig med vinst, men vi kan ju hålla budgeten och få goda ekonomiska resultat på andra sätt.

• Anonym (Big boss)
    Anonym (Hemlig) skrev 2011-09-16 23:14:05 följande:
    Jag har precis blivit gruppchef på ett kundservicekontor för en bank, är kvinna, började som sommarvikarie i maj och har jobbat mig upp på den korta tiden. Är 23 år gammal, har personalansvar för 13 personer men inget budgetansvar. Jag får 24.000 som ingångslön. Har ingen gymnasieutbildning och knappt betyg från niondeklass.
    Grattis till ditt nya jobb! Lönen kunde förstås ha varit bättre, men det är ju inte allt. Du måste ha gjort väldigt bra ifrån dig, som klättrat så snabbt!
  • Anonym (Big boss)
    Anonym skrev 2011-09-17 09:32:29 följande:
    Arbetar som enhetschef onom socialtjänsten, 46000 kr/mån. Har visserligen inget vinstkrav men däremor sparkrav. vilket jag kan säga är minst lika svårt. Att spara in på lagstadgad verksamhet är en utmaning som heter duga, lagen måste ju följas. Dessutom är det betydligr fler lagar och riktlinjer som styr min verksamhet eftersom det är myndighetsutövning. När jag pratar personlapolicy med kollegor inom näringslivet kan jag bara konstater att det är stor skillnad. Det är mycket lättare att "göra sig av med" personal som inte fungerar där jämfört med hur det är inom det offentliga. Man har även generellt mycket mindre stöd i persinalärenden och får gå in mycket mer själv.
    Precis!

Anonym C: jag har egentligen inte sagt att jag förväntar mig hög lön i offentlig sektor, och ingen annan heller här inne. Jag vet att det är dåligt betalt. Men det gör ju inte att jag inte har rätt att vara missnöjd med detta faktum.

Sen tycker jag att du har en extremt förenklad bild av det hela. Det låter ungefär som om du tycker att jag och mina chefskollegor har exakt rätt lön. Annars kunde du ju tycka att vi skulle ha lägre, så du kunde få betala lägre skatt? Risken om man betalar för dåligt är ju att ingen vill ta detta stora ansvar, och att det blir stor omsättning (vilket det är, inom äldreomsorgen i vår kommun alla fall). Då tappar man kompetens och pengar rullar ut i onödan. Det kan göra att du får betala högre skatt, eller får mindre annat för dina skattepengar.
  • Anonym (Big boss)

Om man tjänar tillräckligt mycket, verkar det som, börjar man ange årslönen istället för månadslönen. Varför är det så? Har man så gott ställt att man inte riktigt märker hur mycket som ramlar in på kontot varje månad? Jag undrar var gränsen går för att man skall börja prata årslön.

Det var bara en fundering, alltså, och skall inte uppfattas som kritik mot den som anger sin lön på ena eller andra sättet. 

Svar på tråden Chefer - vad tjänar ni?