• Anonym

Chefer - vad tjänar ni?

Chef på ledningsgruppsnivå i teknik-startup, personalansvar, budgetansvar, produktansvar. Drygt 650k/år plus ett mindre delägarskap. Jag har dock legat still i lön i flera år. När bolaget börjar gå med vinst, eller om jag byter jobb, kommer jag att få ca 900k/år.

Jag har magisterexamen i teoretisk datalogi.

• Anonym

Jag har 47 200 och har jobbat som chef i 5 år. Jag är civilingenjör och jobbar på stort företag inom industrin.

• Anonym

Oj glömde, jag är Anonym inlägg 9. Jag har ca 20 fasta medarbetare i min grupp och 10 konsulter.

• Anonym

När jag jobbade som mellanchef i statligt "företag" hade jag ca 37000 kronor.
    Nu är jag avdelningschef på ett privat företag och har 45000 + förmåner

• Anonym
    Anonym (enhetschef) skrev 2011-09-16 20:08:19 följande:
    K=1000, dvs 130KKR = 130000kr/månad
    Nej, K betyder Kelvin (ett mått på temperatur). k däremot betyder tusen. Svårt med matten, allihop?
  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2011-09-16 19:08:46 följande:
    Det förvånar mig att folk förväntar sig en hög lön när de arbetar med något som inte genererar pengar. 

Lagbas (alt miniatyrchef :) ) med dryga 30 i månaden. 
    Oj. Bara... oj. Om du jobbar i en professionellt driven organisation kommer du inte högre förrän du begriper vad som är fel i ditt uttalande.
  • Anonym
    Anonym (Big boss) skrev 2011-09-16 21:01:12 följande:
    Den enhet som jag jobbar inom, hos kommunen, har också rätt bra omsättning.
    Men påverkar du intäkterna? Och vilken vinstmarginal har ni?
  • Anonym
    Anonym (Big boss) skrev 2011-09-16 22:36:06 följande:
    Det skulle absolut vara jättekul att fortsätta diskutera huruvida jag, som arbetar i den tärande sektorn, är överbetald eller inte. Men det var inte riktigt det jag ville ha ut av tråden. Ville bara höra vad andra chefer tjänar. 

Undrar förresten hur många av er som skrivit i tråden som är kvinnor. 
    Jag tror att parametrarna som har att göra med ansvar för vinst är är synnerligen relevanta för lönesättning. Därav uttalandet. Av det följer ju förstås att lönesättning för chefer i offentlig sektor egentligen oftast bara kan baseras på personalansvar. Och det medför lägre löner än om man dessutom har resultatansvar.

Jag menar inte att offentligt anställda chefer är överbetalda. Vad jag menar är att privatansällda chefer MED både personalansvar och resultatansvar ofta är underbetalda.
  • Anonym

Arbetar som enhetschef onom socialtjänsten, 46000 kr/mån. Har visserligen inget vinstkrav men däremor sparkrav. vilket jag kan säga är minst lika svårt. Att spara in på lagstadgad verksamhet är en utmaning som heter duga, lagen måste ju följas. Dessutom är det betydligr fler lagar och riktlinjer som styr min verksamhet eftersom det är myndighetsutövning. När jag pratar personlapolicy med kollegor inom näringslivet kan jag bara konstater att det är stor skillnad. Det är mycket lättare att "göra sig av med" personal som inte fungerar där jämfört med hur det är inom det offentliga. Man har även generellt mycket mindre stöd i persinalärenden och får gå in mycket mer själv.

• Anonym
    Anonym (C) skrev 2011-09-17 09:22:45 följande:
    Du är välkommen att förklara redan nu.
    Chefen ska inte göra arbetet själv. En bra chef skapar förutsättningar för personalen att presetera väl. Så de underställdas prestation ska vara resultatet av chefens arbete.
  • Anonym
    Anonym (Big boss) skrev 2011-09-16 23:05:24 följande:
    Fast resultat handlar ju inte bara om att gå med vinst. Jag och mina chefskollegor har ju offentliga medel som vi bör förvalta på bästa sätt. Vi går aldrig med vinst, men vi kan ju hålla budgeten och få goda ekonomiska resultat på andra sätt.
    Detta är en lång och intressant diskussion. I slutändan mynnar det dock alltid ut i att det är enklare att argumentera för att få en del av ökade intäkter än något annat. Och ju närmre pengarna man är, desto enklare blir det. Se till exempel på investment banking...
  • Anonym

45 000 kr/mån, enhetschef inom offentlig sektor (teknikområdet). kvinna, välutbildad, 3 år som chef, nyanställd på nuvarande tjänst, inte stockholmsområdet

• Anonym
    Anonym (Big boss) skrev 2011-09-19 22:08:35 följande:
    Om man tjänar tillräckligt mycket, verkar det som, börjar man ange årslönen istället för månadslönen. Varför är det så? Har man så gott ställt att man inte riktigt märker hur mycket som ramlar in på kontot varje månad? Jag undrar var gränsen går för att man skall börja prata årslön.
    Kan det inte bara bero på att man tänker i termer av årsbudget? Vet du t.ex. vad du har för projektbudget/utbildningsbudget/IT-budget/avskrivningar per månad? Ska jag ge dessa siffror måste jag dividera med 12. Per år? Vet jag. Sammanlagd personalkostnad per månad? Dividera med 12. Per år? Japp. Utrymme för löneförhöjning för min personal? Budgeten innehåller årlig summa, inte månatlig. Och så vidare.

Fackförbunden tycks dock ofta tala om månadslön ("alla ska få minst 200:- mer i lön"). Kanske är det så att man på kollektivanslutna arbetsplatser därför ofta pratar om månadslön?

Jag har f.ö. bara ungefärlig koll på vad som kommer in på kontot. Det varierar ju med traktamenten, utlägg, VAB, semester osv.
Svar på tråden Chefer - vad tjänar ni?