Mela78 skrev 2011-09-15 21:49:53 följande:
Har både Acta Graco Cosmic Comfort S och Britax HiWay stolar till barnen. Fick båda stolarna att sitta bra i baksätet på Mondeo ST. Gillade Cosmicen bäst så vi valde att använda dessa stolar i Mondeon. Vi hade dock mer problem åt andra hållet med HiWayn, att barnen låg ned för mycket innan vi lyckats justera stolarna till ett bra läge.
Konstigt! Vi har ST-paket på vår så de bör vara rätt lika bilarna. Det fanns inte en chans att få ens det minsta lutning på stolen. Men vi kanske gjorde fel?
Lantani skrev 2011-09-15 21:51:05 följande:
Den finns en kil i frigolit, som är ett tillbehör till hi-way. I vår skoda octavia är vi tvungna att ha den, annars blir stolen iprincip framåtlutad.
Det låter hoppfullt!
Mymemlan skrev 2011-09-15 21:52:05 följande:
Vi har en ford focus från 05, men det är väl ungefär samma. Den där grejen längst bak på stolen ska ju som hänga över sätet ner mot golvet om du hänger med, samt att det följer ju med en kil man kan lägga in under den där grejen man drar ut. Hiway är jättebra, och har funkat väldigt bra i en saab 9.3, golf och en ford focus. Även i en bmw från 2010 ockskå. :)
Min uppfattning är att focusens baksäten inte alls är jämförbara med mondeons. I mina föräldrars focus -05 kunde jag inte sitta bak alls. Jag fick sitta med huvudet lätt framåtlutat pga lutningen på ryggstödet och utformningen av nackstödet, även skålningen av sätet är annorlunda. När vi provkörde mondeon åkte jag flera mil bak bara för att kontrollera så att jag satt bra där.
cicci85 skrev 2011-09-16 07:33:37 följande:
I pappas mondeo, en -04:a tror jag, så sitter Britax Multi-tech väldigt bra!
Kanske ska prova en sådan också, även om vi med största sannolikhet inte använder den som framåtvänd stol sen pga dess tyngd. Babyproffsen har ju erbjudande på dom nu....