Ensam med ansvaret för bonusbarn
Jag och maken träffades för tio år sedan och i sju år har maken haft ensam vårdnad för sin son då biomamma flyttade till en annan landsdel. Gemensamt har vi även ett barn på två år. Jag och bonusbarnet (11 år) har levt tillsammans sedan han var 10 månader och har en naturlig och stark relation med både skratt och bråk. I mitt hjärta har jag alltid två barn.
Makens yrke kräver att han veckopendlar under några veckor per år, något jag haft förståelse för och anpassat mig efter även om jag själv under tiden haft en krävande position på arbetsmarknaden. Under veckan kom ett uppdrag som medför att han från och med nu ska veckopendla i minst sex månader, eventuellt två år. Jag känner mig trött och omotiverad inför detta, det är inte att föredra att stå ensam under så lång tid med jobb, hushåll, dagis, skola, läxor, fritidsintressen, konflikthantering mm - det blev kvällens samtalsämne med maken.
Samtalet fick direkt en sne vridning då maken välkomnade mitt bekymmer genom att be mig föreslå vad han skulle göra istället om han skulle sluta i sitt nuvarande yrke. Jag behöll modet och påminde honom om att han har huvudansvaret för sin son och att han måste ta hänsyn till det liksom alla föräldrar bör göra. Till min förvåning fick jag höra att jag skryter av mitt bonusbarn som om han var mitt eget barn, men när det kommer till kritan så vill jag inte ta ansvaret. Detta gjorde mig oerhört ledsen och alla argument försvann i chocken så samtalet slutade där.
Är det verkligen så fel att jag motsätter mig mot det ensamma ansvaret för bonusbarnet, vår gemensamma 2-åring samt allt som vardagen kräver under perioden sex månader upp till två år?