• deus ex machina

Katt haft diarré en vecka

Vår ena katt har varit dålig i magen en vecka.
    Detta kom i samband med att han lyckades smita ut en kort stund.
    Bajset är riktigt löst och slemmigt, och det ser ut som om det finns hårbollar i det, så har även en kräk sett ut (alltså, det ser ut som slem med en hårklump i).

Han äter och dricker med god aptit, allmäntillståndet är inte förändrat, men han bajsar löst två gånger om dagen.
    Kan det vara mask?

• Svar på tråden Katt haft diarré en vecka
  • riboflavin

Ja det kan vara mask.

Jag hade gått till veterinär för att utesluta tarminflammation, bakterieinfektion mm.

Att katter är dåliga i magen under en tid om de ätit något olämpligt och tarmfloran rubbats vid efterföljande magproblem är inte ovanligt.
    Om katten verkar må bra så kan du eventuellt avvakta med veterinärbesöket och först försöka ge lite mildare mat (kokt fisk/kött och ris kan vara bra) i små portioner och se om magen stabiliserar sig. 

Håll koll så att stackaren inte torkar ut!    

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • deus ex machina

De har en catit fontän, och han dricker som vanligt. Håller extrem koll på honom.
    Vad bör jag göra först, avmaska och se om han blir bättre, eller fasta + risavkok och vit fisk-kuren?

Han är precis som vanligt - busar med de andra katterna vi har, pratar och myser med oss. Inga humörförändringar alls med andra ord.

• deus ex machina

Kan tillägga att i hans kräk hittade jag grässtrån. Kan han ha ätit en sork eller mus när han var ute, eller gräs?
    Han har aldrig haft problem med magen innan (men det säger ju egentligen ingenting), äter samma mat som han brukar, har inte fått någonting utöver det normala.

• Rigmor Mortis

Vid diarré eller kräkning som håller i sig mer än en dag brukar jag först fasta katten ett dygn och sedan mjukstarta med hill's i/d blötmat (finns hos vet.) eller kokt vit fisk. Inget ris.

• deus ex machina
    Rigmor Mortis skrev 2011-09-16 10:43:06 följande:
    Vid diarré eller kräkning som håller i sig mer än en dag brukar jag först fasta katten ett dygn och sedan mjukstarta med hill's i/d blötmat (finns hos vet.) eller kokt vit fisk. Inget ris.
    Jag misstänker starkt mask i det här läget, och började en axilur-kur i morse. Är det inte bättre efter det, kör jag fast-kuren, och om det inte hjälper, får vi fasa över dom på skonmat. Just nu äter de Hill's optimal care.

Om det inte skulle vara något av ovanstående; Kan det faktum att vi inte städat på några veckor ha med saken att göra? De äter ju gärna fällpäls som ligger på golvet (jag och sambon har jobbat så mycket att vi inte hunnit eller orkat städa, vilket jag åtgärdar idag med en storstädning).
  • nemo1

Stackars katter som då även får vara ensamma så mycket. 

• deus ex machina
    nemo1 skrev 2011-09-16 12:49:40 följande:
    Stackars katter som då även får vara ensamma så mycket. 
    Jag åker 06:30 och är hemma 16:15. Sedan måste jag elda, diska och laga mat. Sambon har kommit hem 19 på kvällarna. Inte tycker jag de är ensamma mer än andra katter, så du kan dra ditt skuldbeläggande någon annanstans.
  • deus ex machina

Sista avmaskningstabletten var igår. Han är inte längre lös i magen :D

Kan maskar se ut som pälsansamling? :s

• nemo1

Jag trodde att katterna var ensamma mer än så med tanke på att du skriver att du inte städat på flera veckor!
    Nej mask ser inte ut som pälsansamling. Antingen har dom spolmask som är långa smala vita eller bandmask som ser ut som riskorn och vita.

• deus ex machina
    nemo1 skrev 2011-09-19 21:42:31 följande:
    Jag trodde att katterna var ensamma mer än så med tanke på att du skriver att du inte städat på flera veckor!
    Nej mask ser inte ut som pälsansamling. Antingen har dom spolmask som är långa smala vita eller bandmask som ser ut som riskorn och vita.
    Det var mest en salig massa av någonting som såg ut som änglahår. Kan ju vara päls, men att masken gjort honom dålig i magen.

Jag fick alltid prioritera mat och eldning och disk när jag kom hem från jobb, och sen fanns det inte tid för städning. Nu är här kliniskt rent och katterna kommer inte längre vara ensamma - husse blir hemmahusse!
Svar på tråden Katt haft diarré en vecka