• Wavva

Flammig på kroppen, kalla händer och fötter samt blå läppar vid feber.

Känner ni igen detta? Våran stora son hade aldrig detta, blir bara blå om läpparna när han fryser. Jag blir blå om läpparna ibland om jag sitter mkt eller är kall så jag tror och antar att det inte har med hjärtat att göra.
    Våran lilla son som får detta verkar få det i samband med att febern går upp och han får frossa. Men har aldrig varit med om detta förut. Vill höra fler som har barn som blir så här. Känner mig lite orolig för att han blir sådanhär...

• Svar på tråden Flammig på kroppen, kalla händer och fötter samt blå läppar vid feber.
  • Amazina

När man blir flammig i huden kallas det på fackspråk att man blir "marmorerad". Det är ett tecken på att blodcirkulatonen perifert (händer, fötter, hud osv) minskar till fördel för blodcirkulationen centralt i kroppen.

Vid en infektion där kroppen utvecklar feber upplever temperaturcentrat i hjärnan en större temperaturskillnad i kroppen än vad den förväntar sig. Blodflödet centraliserar sig och blodkärlen perifert konstrigerar sig (drar ihop sig) för att förflytta blodvolymen till viktiga organ som ska hålla värmen. För att aktivt öka temperaturen i kroppen kan kroppen automatiskt börja med reflexmässiga muskelkontraktioner (=shivering) vilket helt enkelt är när man typ hackar tänder och skakar.

Marmoreringen kan man även se hos andra som av någon anledning kan behöva mer blod centralt. Tänk patienter som har blött väldigt mycket eller patienter som har så dålig hjärtfunktion att blodet helt enkelt inte pumpas runt med tillräcklig kraft för att nå ut perifert. Detta är dock inte fallet med ditt barn!

Svar på tråden Flammig på kroppen, kalla händer och fötter samt blå läppar vid feber.